• Nikolina

ET eller FET på ägglossningsdag?

Jag fick nu i juni negativt besked på mitt 6:e äggdonationsförsök (2 ET och 4 FET).
    Har börjat fundera på varför alla negativa besked. Kan det vara något fel med mig?
    Kan embryona satts in vid ?fel? tidpunkt? Annars är väl livmoderslemhinnan mest mottaglig för embryon endast vid ett par dagar i menscykeln? Runt ägglossning? Inte en gång har någon klinik sagt att jag skall testa när jag har ägglossning eller frågat när jag brukar ha det i menscykeln. Jag har tittat på vilka dagar jag har satt in (jag räknat från mens cd dag 1: dag 32, dag 22, dag 21, dag 20, dag 18, dag 20. Den första gången åt jag Provera för att reglera före så det kanske är lite special men det var den enda gången jag blev gravid i fem veckor.
    Jag har varit på tre olika kliniker.
    Vad har ni för erfarenhet? Har ni testat när ni brukar ha ägglossning? Har någon tagit hänsyn till det vid insättning?
    Det vore intressant att jämföra erfarenheter när det gäller detta tycker jag.

Lycka till!

Nikolina

• Svar på tråden ET eller FET på ägglossningsdag?
  • Squirl

Jag har varit nedreglerad bägge gångerna och det har varit viktigt att jag varit nedreglerad även runt insättningen så att en egen ägglossning inte skulle dyka upp och störa.
    Jag trodde alla nedreglerades utom de som passerat menopaus och inte längre har ägglossning.
    Hur har din procedur sett ut?

• hymafr

Jag är också nedreglerad och ska göra ET på dag 20, trots att jag normalt har en cykel på 23 dagar.
    Men det är ingen fara säger läkaren - det är medicinerna som styr kroppen.
    Jag hoppas verkligen att hon har rätt.

• Nikolina

Det var verkligen inte min mening att oroa dig hymafr!

Jag var nedreglerad första och sista gången. De andra gångerna har jag börjat äta Progynon på andra dagen när min mens börjat.
    Jag har inte passerat menopaus men det har börjat.

Vad jag undrar över är om medicinerna kan hålla livmoderslemhinnan mottaglig för embryo vid andra dagar än när man egentligen har ägglossning utan nedreglering. Utan mediciner är det ju bara några dagar som slemhinnan är mest mottaglig.

• Michas

ET / FET görs 2-5 dagar EFTER ägglossning eftersom man räknar med tiden som det tar för embryet att vandra från äggledaren, ned till livmodern och där fästa. Man gör alltså inte ET / FET samma dag som man ägglossar.

Medicinen ska göra så att slemhinnan i livmodern blir tjock och mottaglig för ett embryo att borra sig in där.

• Nikolina

Det var inte det jag menade trots att jag skrev det, att man skule göra ET på ägglossningsdagen.

Men ingen av klinikerna har frågat mig om när jag brukar ha ägglossning. De har inte ens frågat mig om hur lång menscykel jag har. Då kan de ju inte veta när 2-5 dagar efter ägglossning är, eller hur?

• Michas

Sant. Om de inte ger dig ägglossningsspruta förstås, då kan de kontrollera när du får ägglossning.

Själv så går jag alltid på VUL och så tar de blodprov för att kolla hur tjock slemhinnan är, hur många ägg som växer, vilken storlek äggen är i samt hur höga blodvärden jag har.

Jag vet att de är lite slappare i Sverige med undersökningar innan ET / FET, men någon måtta får det väl vara. Ring dem och fråga hur de räknar ut vilken dag som ET / FET ska göras för just dig. Tala om för dem att du börjar tröttna på att det aldrig fungerar och att du vill ha alla chanser på din sida nästa omgång.

• Nikolina

Hej Michas,

Jag har läst på din sida allt du gått igenom, hua!

Grattis till att det har lyckats!!!!

Jag har inte gjort äggdonation i Sverige, det är jag för "gammal" för. Jag har gjort det på tre olika kliniker och de vet inte om varandra. Jag brukar gå på 2-3 VUL innan och kontrollera tjockleken på slemhinnan och om den ser bra ut, har tur att ha en jättebra gynekolog. Min gynekolog säger själv att han inte vet något om äggdonation men han är duktig på att mäta slemhinna.

Men visst har jag tröttnat på att det efter 6 gånger inte lyckats. Första gången blev jag ju som sagt gravid i fem veckor men närmare än så kommer jag aldrig.

Önskar att jag inte trott att jag var fertil så länge utan försökt tidigare! Jag sprider det till alla jag möter; vill de ha barn och börjar komma upp i åren lite, så testa och se hur det ligger till så att man inte får sådan obehaglig och chockartad info som jag fick att FSH börjat stiga för mycket.

Men skall jag göra ett nytt försök skall jag fråga dem om betydelsen av när i menscykeln man gör ET med tanke på slemhinnan.

• Squirl

Nikolina, jag undrar varför du inte nedreglerats alla gånger utan bara två av dem? Vad har läkarna sagt?

• Nikolina

De har sagt att det går lika bra i "onedreglerad" cykel.
    Sedan tar det ju så styggt på kroppen med nedregleringen också så jag har tyckt att det var skönt att slippa det. Men jag har hört att undersökning gjorts och att chansen ökar med 5% vid nedreglering.

• Squirl

När jag höll på med IVF tjatade jag till mig att slippa nedreglering eftersom jag inte ville laborera med kroppen mer än nödvändigt. Dessutom hade jag hört och läst av andra hur nedstämda och hängiga de kände sig den perioden.
    Sen när jag kom till äd-läkaren ville hon ndereglera mig under tre måndader för att "svälta" ut endometrioshärdar, hon sa att det varit ett mycket bättre läge ifall jag passerat klimakteriet än det var nu. Det var en överraskning för mig, för jag trodde det var bra att inte ha gjort det ur barnalstringshänseende.
    Men det har uppenbarligen ingen betydelse utan det är tydligen enklare att få ett bra resultat (läs graviditet) när kroppen är styrd utifrån.
    Den gången jag nedreglerades under tre måndader blev jag gravid men fick missfall. Andra gången som även den resulterade i graviditet fick jag äta p-piller en månad och sedan nedregleras för att inte en egen ägglossning skulle komma och störa.
    Prata igenom detta med läkaren och fråga om hans/hennes synpunkter, min läkare var väldigt bestämd om hur det skulle gå till trots att jag denna andra gång inte alls ville styras på detta vis. Men nu är jag självfallet glad att jag gjorde det.

• Michas

Tack för dina ord

Jag hoppas att det går vägen för dig också. Eftersom du tydligen får VUL innan ET / FET så är det kanske så att det är ditt FSH som spökar, eller något utav de andra hormonerna de kollar via blodprov. Kanske värt att spåna i ?!

Värme !

• Annikamarie

Vid ET sattes embroyn den 16 e på cykeln,min cykel är 28 dagar , jag fyllde i scheman under 12 månader när jag fick mens, så de kunde titta på dessa,samt tog blodprov .Men jag blev ej gravid.Det var min första Äd-försök

Svar på tråden ET eller FET på ägglossningsdag?