• oxytocin

Du som är föräldraledig, tar du barnet VARJE natt?

Eller får du hjälp av personen du bor med (man/fru/sambo etc) som jobbar om dagarna nån gång ibland? Nyfiken på hur ni andra löser det...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-12 12:15
    Jag menade ju i de fall barnen INTE ammas, för det är klart att pappan inte kan det (även om det kanske går att pumpa ur...).

• Svar på tråden Du som är föräldraledig, tar du barnet VARJE natt?
  • Liten Mjau

Jag tar de flesta nätter där sambon jobbar dagen efter. Ibland tar han lilltjejen på morgonen innan han går till jobbet så hinner jag sova en timma ostört. Men sen jobbar han i butik och går inte hemmifrån förrän 9:15 varje dag.

• dockteater

Jag tar alla kvällar, nätter och morgnar, pga amningen och att jag kan sova en lur på dagen, men det kan inte maken som jobbar hårt. Men emellanåt tar jag han upp sonen och fixar och ger frukost och jag får lite sovmorgon. Skönt. Men jag är trött nu efter ett år med en baby!!! Längtar väldigt efter några riktiga nätter med ostörd sömn, det lär väl dröja några år....

• Älskade Ängel

Jag tar nätterna för det mesta,
    men när han var mindre så fick sambon ta blöjbytena så skötte jag amningen
    - annars hade jag aldrig orkat.
    Och han är en sådan person som somnar
    så fort huvudet kommer i kontakt med kudden

~* Stolt mamma till Sebastian född 071202 *~
  • Tinkerbelle

Jag har tagit varenda natt (då hon åt på natten) och morgon. Min sambo har ett fritt arbete och jobbar hemifrån. Men han är inte någon morgonmänniska och det är jag. Skulle jag be honom skulle han med 100% säkerhet ta mornar (Tyra vaknar först runt 8-9). Men jag vaknar ändå vid 7-8....

(¯`°?.¸ ღ♥ Vår Älskade Tyra ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Cecese

När mannen jobbar tar jag nätterna och på helgerna delar vi på det. Under den tiden jag ammar så kan mannen hämta babyn från sängen och ev. lägga tillbaka efter avslutad amning på helgerna. Första året vaknar jag oftast så fort bebisen piper så då tar jag oftast eftersom det är onödigt att väcka mannen. Sen händer det nåt konstigt efter att barnen fyller 1 så börjar jag sova tyngre och tyngre och då är det oftast maken som vaknar och då går han. 

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • hannamiller

Ammade i ca 2 månader då tog jag lillen.. Sen tog pappa över.. för han jobbade med sitt företag på natten.. så jag fick sova..
    Nu så tar jag lille Oscar för pappan jobbar borta mån-fredag... sen när det är helg när han kommer hem så tar han över.. Men Oscar är nu 1 år..
    Så det har vart mer pappan som tog hand om Oscar på natten så han fick en lite del också.. Pappan är en nattuggla.. O behöver inte så mycke som jag..

Men snart har vi en till. Får se hur det ska gå då..

• Mia888

Jag tar alla nätterna, får som tur är sova ut på helgerna då jag har pumpat så pappa kan ge på flaska.

Våran prinsessa föddes 080410!
  • Mamma till Maja

Jag tar alla nätter då jag är föräldraledig. Nu har mina tjejer sovit bra för det mesta så det har inte varit något större problem. Jag får sovmorgon på helgerna istället

• Tintin02

Fast min sambo jobbar på dagen så stiger han upp på natten och hjälper till ( OM han vaknar ) jag väcker ju inte honom )!!!

• saris

När han jobbar ja, helger delar vi på.

• Spartacus

jag tar hela nattpassen, även blöjbyte och gnäll utöver amning...
    sambon ville gärna hjälpa till men vi insåg snabbt smidigheten i att åtminstonde EN fick sova på natten så den kan ta morgonen och låta den andra sova då. och eftersom jag ammar och är den utav oss som ändå sover räv så blir det ju smidigast såhär.

min sambo sover dessutom djupt och jag ska medge att jag inte alltid litar på honom med barnet på natten, han är så flummig när han väcks

• Spartacus

ska lägga till att min tjej hade regelbundna sovtider från första början och vaknar 3 gånger för mat och somnar oftast därefter så vi kanske har det rätt lätt på så vis också

• Ce cilia

Det är jag som går upp på natten, hon vaknar och vill ha mat sen somnar hon om. I början var hon pigg vid tre men så länge hon var nöjd fick hon ligga bredvid mig medan jag somnade sen slumrade hon med tillslut. Nu somnar hon direkt efter amningen och det är skönt om man ska orka med båda barnen (storebror är 1½ år).

• princess of woolfs

Inte längre, sen några veckor tillbaka sover lilltjejn med sin pappa för att inte ammas på natten. Vaknar storebror är det oftast jag som hör det, dock. Det har även hänt att sambon sovit sig igenom att lilltjejen vaknat, men då har jag väckt honom

• BettyJkpg

Jag är mammaledig med minsta som är 1,5 år och stora killen som är 3,5 år. Min man och jag tar alltid varannan natt så den andra får sova. Ska tilläggas att minstingen varit lite bökig på nätterna och kan vakna mellan 5 och 10 gånger så fick man inte sova varannan natt i alla fall skulle man nog bli tokig. Men jag tror vi hade gjort så ändå, varför ska man inte dela rättvist när båda är hemma på natten.

• Pink Muffin

Jag tar alltid barnen på nätterna annars, men just nu är jag höggravid och smidig som ett kylskåp och då får sambon rycka in även om han ska upp tidigt...! Men det krävs att jag knuffar på honom för han sover som en stock... men jag slipper iaf vältra mig ur sängen!!

♥ Signe 050204 ♥ Alfred 061108 ♥ Valter 080706 ♥
Svar på tråden Du som är föräldraledig, tar du barnet VARJE natt?