• Belle Amie

Restips önskas från svenskar boende på Australiens östkust!

Hej,

Jag, maken och vår lille kille kommer att resa till Australien i 2 månader i februari nästa år. Börjar i Adelaide -> Sydney och ska sen beta av östkusten från Cairns till Brisbane. Vi har tänkt bila denna långsträcka under 4v och bo på ett ställe ca. en vecka i taget.

Finns så otroligt mkt man vill uppleva så därför efterlyser jag lite tips på vad man absolut inte får missa under denna resa. Vill tillägga att det inte kommer vara en "backpacker" -resa utan vi kommer/vill bo relativt bra eftersom vi har vår 10 månaders son med oss.

Har ni ngr hotelltips, små mysiga familjehotell (oavsett var på kusten) som man annars lätt missar?
    Vilka öar tycker ni att vi "måste bara" besöka?

Tacksam för alla tips!

:)

• Svar på tråden Restips önskas från svenskar boende på Australiens östkust!
  • tvåsmå

Noosa på Solskenskusten norr om Brisbane är ett mysigt och trevligt ställe som vi brukade åka till så ofta som möjligt. Lite dyrare än andra ställen men gulligt med trevliga restauranger, butiker och en fin strand. Hyr gärna en lägenhet ut mot stranden. T ex www.wotif.com/hotel/View

Annars är hela solskenkusten trevlig. Coolum är lite billigare men då har man inte strandläge, ca 100-150 m från strandlnjen ligger husen.

Guldkusten är väl ok att besöka "bara för att..", men inte stanna ngn längre tid, såååå mkt turister. Stanna dock vid Pacific Fair för shopping. STORT!

Brisbane är en mkt trevlig stad.

Fraser Island är fint. www.fraserislandholidays.com.au/

Lite norrut är Whitsundays så fint! www.whitsundays.com.au/

• Toolwoman

Hej
    Klokt val att åka till Oz! Jag älskar det landet! Jag tyckte att barriärrevet var otroligt vackert... en whitsundays-segling kanske inte är det bästa med en liten. SOLIGT och varmt. Fraiser Island var fint men kanske inte ett måste. Noosa skulle jag inte missa om jag var ni! Den staden har nåt för alla. Nationalparken är fin och det finns fina stränder för alla smaker. Staden är uppdelade i två delar, Noosa Heads och Noosa Junction. Heads är lite mer fancy med mycket restauranger och "finare" affärer. Junction är mer laid-back med mer "alternativa" affärer. Utanför Noosa finns även en farmers market som är värt ett besök. Det är även trevligt att paddla kajak på floden som går genom staden. (Lugnt vatten) Sunshine beach är trevlig men det kan vara lite stökigt vatten, ska man bada med en liten är Main beach som ligger inne i Noosa Heads ett bra val.

Melbourne skulle jag inte missa... men det finns trevligare och mindre trevliga delar... så klart :)

Sen så har jag en förkärlek för Warrnambool, mycket trevlig stad att fluffa runt i.

Philip Island skulle jag skippa... om ni inte är myckat intresserade av pingviner.

Wilsons promontory är ganska nice och jag tror att det är barnvänligt åxå.

Jag skulle tipsa om en ö åxå, men jag har tappat namnet nu... jag återkommer.

Ett tips är att kolla in vad folk skrivit på resedagboken. Där finns en massa bilder åxå.

Akta er för turistfällorna skulle jag vilja säga. Ta hellre vanliga bussar till småstäder eller hyr bil än att åka på dyra arrangerade turer. Tycker jag i alla fall.

Australian Zoo är förmodligen nice om man har barn.

Oj, det blev långt... men det är ett stort land med många pärlor!

Mvh Linda

• tvåsmå

Ja Australia Zoo är mkt roligt för barn! Liksom de olika Underwater Worlds som finns lite här och var (i Sydney och utanför Brisbane).

Nej ingen segling vid Whitsundays med småbarn, ta istället en stor trevlig turistbåt ut till en ö och slappa på stranden under UV-parasoll

• Belle Amie

Hej,

Tack snälla för Era tips! :) Sitter nu när jag har lite lugna stunder emellan amning och blöjbyten och försöker reka inför resan. Har i hela mitt liv velat resa till OZ och nu ser det ut som det kommer bli av! :)

Tänkte faktiskt bo i Noosa Heads på Sheraton där vi har lite frinätter att använda! Verkar mysigt som ni säger. Generellt verkar prisnivån ganska hög på hotell tycker jag, fast det kanske bara är på de stora kedjorna?

Bör man boka lägenhetshotell hemifrån eller tror ni att det går lika bra att boka på plats och stanna där andan faller på? Borde väl finns gott om hotell och turistbyråer som man kan få hjälp av på plats? Vi har ju inga direkta stopp klara på vägen ner mot Brisbane ännu..

Port Douglas planera vi att besöka oxå bo lite utanför vi nån regnskog, Daintree?

Var ligger Warrnambool?

Whitsundays; ngn speciell ö man bör besöka?

Blivit tipsade att bon ngn nätter på dyra Hayman Island utanför Cairns, har ni varit där och vet om det kan vara värt att betala 20 000 SEK för 4 nätters boende&transport???

Svar på tråden Restips önskas från svenskar boende på Australiens östkust!