• velicious

unga gravida, hur gör ni? (ekonmin)

1. Vilka av er är under 20 och är gravid/planerar graviditet?
    2. Har ni jobbat innan graviditet? Ni som inte har, far ni pengar av nagot? ex. soc,f-kassa mm?

Jag har läänge tänkt pa att skaffa barn =) men har aldrig jobbat= inga pengar om man blir gravid(?)Nu har jag precis fatt jobb, 3. men hur pass länge maste man arbeta för att fa bidrag,pengar mm ?

• Svar på tråden unga gravida, hur gör ni? (ekonmin)
  • LjubaviMoja
    Kaldorei skrev 2008-06-11 02:48:06 följande:
    nämen naturligtvis. men nu hade hon ju skrivit att mannen tjänade bra??Å barnbidrag får man ju inte direkt när man e gravid? å bostadsbidrag får man ju. fast för oss var det så taskigt att under tiden jag var gravid, dvs innan vi hade barn, fick vi inget bostadsbidrag eftersom min sambo e över 30 å då har man inte rätt till bostadsbidrag.....=( (han som står på lägenheten) men nu har vi det ju, å jag lever också på lägsta föräldrapenningen. tar du ut fullt alla dagar i veckan får du ca 4000 kronor EFTER skatten e dragen. sambon har för tillfället inget jobb så han har a-kassa på ca 8000 å så har vi bostadsbidrag på 700 å barnbidrag på 1050 å det klarar vi oss ganska okej på, även om det ibland händer att det finns lite för mycket månad kvar i slutet av pengarna eller vad de e man brukar säga =)Hot Mama211 skrev 2008-06-11 02:39:07 följande:
    Får man inte bostadsbidrag efter 30? hm det visste jag inte.Jag har inget att gnälla över precis kommer ha två barn bidrag, underhållstöd, bostadsbidrag och FP sen är jo gubben snart klar med utbildnigen och blir skickad iväg på praktik som förhoppningsvist leder till jobb sen.
  • Kaldorei

inte om man inte har barn... har man barn däremot så får man det.

Hot Mama211 skrev 2008-06-11 02:57:28 följande:

Får man inte bostadsbidrag efter 30? hm det visste jag inte.Jag har inget att gnälla över precis kommer ha två barn bidrag, underhållstöd, bostadsbidrag och FP sen är jo gubben snart klar med utbildnigen och blir skickad iväg på praktik som förhoppningsvist leder till jobb sen.
  • LjubaviMoja
    Kaldorei skrev 2008-06-11 03:15:46 följande:
    inte om man inte har barn... har man barn däremot så får man det.Hot Mama211 skrev 2008-06-11 02:57:28 följande:
    Ja alltid får man lära sig nåt nytt=)
  • NathalieAndersson

Jag fyller 21 i dec så är 20 när nästa kommer i aug

velicious skrev 2008-06-11 01:24:24 följande:
    hotmama och ilgott hur gamla är ni nuda? :)okey. jo min sambo har ju fast jobb o tjänar en hel del, men känner lite sa att han betalar de mesta :/ sa vill jag inte att de ska vara under graviditeten och efter. men just nu och 2-3 ar framat sa har inte jag möjlighet att fa "bättre" jobb och mer betalt. kanske lite lite mer betalt men kommer inte ha lika mycket som han har. känns trisst.sa om jag nu skulle bli gravid sa hmhm :o blir de vell massa trissta bidrag o sambon som betalar de mesta.man kan väl ändo skaffa barn om man inte är "rik" liksom. gäller o prioritera saker sa de funkar i familjelivet!
    *¨`·» Liam 060228 *¨`·» Liten på väg BF 080801
  • ruben10

vår ekonomi är rätt tight!. vi får föräldrapenning, jag knegar på sommaren, och är även jakt på jobb på helger o kvällar.

vi försöker göra det bästa av saken , ..

vi får inte vända varenda krona men svårare blir det efter föräldrapenningen, och bidrag blir det iallafall inte

• velicious
    Kaldorei skrev 2008-06-11 02:35:38 följande:
    å eftersom du inte jobbar kan du inte få havandeskapspenning heller(som man kan få om man har lite tyngre jobb osv)
    Jag skrev att jag precis har fatt jobb. sa joo jag jobbar pa för fullt just nu =)
  • Kaldorei

ah okej =) beror ju på vad du jobbar med då också, å om försäkringskassan godkänner det. skitsvårt att få sånna grejer godkända av försäkringskassan tyvärr =/ menmen, du var väl inte gravid än ändå =) så. men bra att du tänker på sånt iaf....

velicious skrev 2008-06-11 21:48:40 följande:
    Jag skrev att jag precis har fatt jobb. sa joo jag jobbar pa för fullt just nu =)
  • jerseyko

Är äldre än dig, var 20 när vi börja försöka bli gravida och fick sonen 1½ månad före jag fyllde 22 år.

SGI = Sjukdomsgrundande inkomst, har du en låg SGI eller ingen alls får du grundersättningen på 180kr, men om du jobbar och får en högre SGI så får du också högre ersättning.

Har du inget fast jobb så räknar de på vad du jobbat de senaste 6 månaderna, går du ner i arbetstid pga graviditeten så räknas inte inkomsten då med.
    Har du en anställning så räknas SGIn ut på vad du kommer tjäna från idag och 1 år framåt. Och får du löneförhöjning eller mer arbetstid när du är föräldraledig får du också högra föräldrapenning, den kan du inte sänka utan du och pappan) behåller samma ersättning tills barnet blir 1 år och 9 månader.

När barnet fyller 1 år måste man ha full sysselsättning, 40 timmar i veckan. Pluggar du eller är arbetslös på heltid är din SGI skyddad och kan inte sänkas.
    Du kan börja jobba t.ex. 50% och vara föräldraledig i ½ dag 5 dagar i veckan.
    Under barnets första år behöver du inte ta ut några dagar alls.

Skyddar du inte din SGI så blir den nollad och du får inga pengar alls om du skulle bli sjukskriven, eller kanske gravid igen och ska gå på havandeskapsledigt.

Fördelen med att ha ett jobb, fast man inte alls trivs. Är att man faktiskt har rätt till samma löneförhöjning som sina arbetande kollegor när man går hemma. Men har också rätt att gå ner i arbetstid t.om barnet fyller 8 år.
    Det är ju inte alls enkelt att få jobb idag och ska man börja på nytt är man ju tyvärr tvungen att anpassa sig efter arbetsgivaren för att ens få ett jobb och inte efter barnet som man kan göra om man redan är anställd.

Jag började jobba direkt efter studenten och har 568kr om dagen i föräldapenning.

• Jennjen
    Kaldorei skrev 2008-06-12 01:08:28 följande:
    ah okej =) beror ju på vad du jobbar med då också, å om försäkringskassan godkänner det. skitsvårt att få sånna grejer godkända av försäkringskassan tyvärr =/ menmen, du var väl inte gravid än ändå =) så. men bra att du tänker på sånt iaf....
    Vad är det hon inte ska få godkänt?
  • Kaldorei

havandeskapspenning. eller sjukskrivning.

Jennjen skrev 2008-06-14 11:00:27 följande:
    Vad är det hon inte ska få godkänt?
  • jerseyko
    Kaldorei skrev 2008-06-14 11:12:25 följande:
    havandeskapspenning. eller sjukskrivning.
    Jag gick på havandeskapspenning i v.28, det tyckte t.om. Försäkringskassan var lite sent och tyckte jag skulle sluta jobba tidigare.
  • Kaldorei

beror ju som sagt på vad de e för jobb man har.... å i vilket län man bor också verkar det som, vissa län verkar vara schysstare. men här e dem skitkassa =(

jerseyko skrev 2008-06-14 21:56:45 följande:
    Jag gick på havandeskapspenning i v.28, det tyckte t.om. Försäkringskassan var lite sent och tyckte jag skulle sluta jobba tidigare.
  • Liten en

är 18, pojkvännen 19, har BF 11 september.
    vi bor inte ihop ännu men ska flytta ihop när de blir dags.
    Pojkvännen sommarjobbar hela sommaren sen ska läsa klart några ämnen som inte blev klara nu, till hösten sen har han blivit lovad jobb efter det. Tills dess är det föräldrapenning, barnbidrag, hans studiebidrag, sen något från soc. som min BM tyckte var bra. Men det ska funka iaf :)

Svar på tråden unga gravida, hur gör ni? (ekonmin)