• Catha

Utetider för en 12-åring

Har en fundering angående utetider för min 12-åriga son. Han har precis börjat vara ute mer och mer med kompisar, alla killar är i hans egen ålder och det är mycket lek och bus fortfarande (tack och lov). Jag har satt tiden 8 på vardagar för honom att komma hem och 9 på helgerna, verkar det okej tider? Hans kompisar verkar få vara ute. Sonen har inte sagt någonting om sina tider.

• Svar på tråden Utetider för en 12-åring
  • Birgitta2

Kl 21.00 verkar lite tidigt för en kille på 12 år. Helt ok om de skall vara ute "på stan". Då är 21.00 kanontid. Men är de hemma hos varandra, med vuxnas sällskap, så är det lite tidigt. Men det är bara min åsikt.

• mexxi

Jag tycker det är vettiga tider! Jag har 4st barn. Om han dessutom inte säger något så varför krångla? Han skall väl hinna vara hemma lite också innan han lägger sig? Nu under sommaren har de ju dessutom hela dagarna att leka på. Någon måtta får det vara. Snart är han tonåring då kommer fler problem.

• suzzit

Min son som fyller 12 i år får under skoldagar vara ute till 8.30
    Helgen lite beroende på vadhan görmen runt 10.00 vill jag att han skall vara inne. Men vi sitter ofta ute själva längre nu på sommaren så då får han ju vara ute ännu lite längre.

• Catha
    Svar på #2
    Jag håller nog med dig, varför krångla när han inte säger något. Klart att när det är mer "speciella saker" får han vara ute lite längre, är han ute med sina kompisar på vår tomt behöver man ju inte vara hur envis som helst. Det finns ju inga regler som inte har ett undantag, eller hur? När fröken i skolan klagar över att barnen är så trötta på mornarna känns det ändå helt okej med de tiderna, alla utom min son då...

Men ville ha lite vägledning om huruvida man var helt fel ute....
  • Åsa med 3

Min elvaåring hade 20 som tid på vardagar när hon gick i skolan, nu på sommarlovet har vi sagt 21. Hon har väl ifrågasatt ibland, men jag tycker det är viktigt att hon får sin sömn också. Hon har kompisar som får stanna ute längre, men det är inte mitt problem anser jag. Jag tror det är bra att ha tider...

Dina tider verkar helt ok tycker jag!

Mamma till Mathilda 11år, Anton 6 år & Johannes född 080417
  • Catha

Åsa med 3 skrev 2008-06-19 11:55:53 följande:

Min elvaåring hade 20 som tid på vardagar när hon gick i skolan, nu på sommarlovet har vi sagt 21.
    Ja, precis, jag har satt 21 som gräns nu på sommaren. 9-åringen får komma in ca 1 timma innan. Läggtiden för 9-åringen får bli mellan 21.00-21.30 och för 12-åringen runt 1 timma senare.

Det är viktigt med sömnen, det håller jag med om och även om de inte somnar när de lägger sig så vilar ju ändå kroppen när de ligger i sängen.

Trevlig midsommar!
  • Åsa med 3
    Catha skrev 2008-06-19 13:15:17 följande:
    Trevlig midsommar!
    Desamma!
    Mamma till Mathilda 11år, Anton 6 år & Johannes född 080417
  • ami

Vår 12-åriga son ska på vardagar vara hemma kl 19.30, ligga i sängen kl 21.00.
    På fredagar o lördagar (och sommarlovet) får han vara med kompisar till kl 20.00. Ofta sover de över hos varann. På stan får han inte vara alls.

• Majsan70

20 har jag haft som gräns i den åldern. Detta oavsett helg eller leigt eller skola. Kan inte se varför de skall vara ute längre. Sen vid speciella tillfällen kan detta frångås, men det diskuterade vi från gång till gång. Säger för övrigt som ami, på stan får mina inte vara alls, inte ens nu när de är 13 o 16 år gamla. Självklart för att ta sig från punkt a till b, men inte bara för att vara.

• grodan123

min son är 13 år ska fylla 14. på vardagar är det 10 som gäller när det är skola och sånt:) på helgerna så är det kl 24-1. som gäller. om han är i stan så får han vara där tills kl 22.00:)

Svar på tråden Utetider för en 12-åring