• skrollan2

Resa utomlands??

Min tösa föddes i v33+0.Hon blev 6månader förra veckan,alltså lite över 4månader korrigerat.
    Vi planerar lite att resa till vintern då hon blir 1år.Blir nog gran canaria eller liknande
    Vad tycker ni om det?
    Hur länge ska man vara försiktig med sånt resande?

• Svar på tråden Resa utomlands??
  • Elpida

Jag bor på Kreta, och tog med dottern till Sverige när hon var 3 månader. Hon föddes v 36+0 och var inte nåt prematur direkt. Om inte din tjej har några problem för att hon är prematur tror jag inte att det är ngr problem. Jag skulle ändå höra med barnläkaren, jag har tänkt att åka till Sverige i jul och min lille prematur kommer att vara 8 månader, 6 månader korr, jag kommer att fråga vär läkare men kan inte tänka mej att det ska vara några problem med att resa.

• Gemelas

Kolla med din neoläkare som har koll på din dotters sjukhusbakgrund. Vi reste till Kanarieöarna när våra tjejer var ca ett halvår okorr, födda v29. Var väldigt orolig först men vår neoläkare såg inga problem iom att de aldrig hade haft problem med andningen. Vi reste visserligen på senvåren när den värsta rs-säsongen var över.

• Snickartjejen

Vi åkte på semester till Cypern när vår dotter var 7 mån (5 mån korr, född i vecka 30+4). Allt gick jättebra.

Lycka till!

Stolt mamma till två prematurer födda i vecka 27 och i vecka 30
  • eeisor

Det låter väl ok, tycker jag, om hon inte har några problem. Min skrutts (född v28+2) läkare gav honom reseförbud tills han är 6 mån korr (min plan var dessutom att åka till turkiska landsbygden, inte direkt västerländsk standard...), så kanarieöarna vid 1 år låter högst rimligt.

• Lareesa

min dotter föddes i v27+4 och vi reser till Gambia i vinter. Då är lilltjejen 11 månader (okorrigerat). Fick godkännande idag av Neo läkare. Det viktigaste är att ta alla vaccinationer(även tbc) som behövs och malariatabletter. Det behövs kanske inte till turistorter i Europa men definitivt i Gambia.

• hotten

läkarvården på gran canaria är definitivt mycket bättre än här hemma i sverige!
    vi brukar alltid ha en kortfattad journal på landets egna språk (dvs spanska om vi reser till spanien) så blir det inga missförstånd, har varit väldigt uppskattat även av de yngre dr som faktsiskt ändå kunnat engelska (annars är det ju många som inte kan).
    dessutom brukar vi köpa med oss medeciner hem därifrån - bättre å billigare.

vill man vara försiktig å ta hänsyn till allt man kan så skall man inte resa med extrem prematurer första året. Nu klassas ju inte v 33 som extrem prematur så då är det helt ok efter ca 6 månader.

sen är det ju som med allt annat, vissa vill ta hänsyn till allt de kan å andra måste bli överbevisade för att avstå från nått de vill...

Svar på tråden Resa utomlands??