• Analoga

Hur gör man ett svart litet hjärta i en text?

Har sett i en hel del bloggar att de i texten kan ha ett litet, svart hjärta. Hur gör man dem?

• Svar på tråden Hur gör man ett svart litet hjärta i en text?
  • Fontana
    Auctoritas skrev 2011-03-10 16:44:35 följande:
    £ Du har också mac ser jag.
    På Macen finns många av de vanligaste bokstavsvariationerna under Alt-tangenten. Alt + 3 ger alltså £.

För att få tillgång till en mängd både konstiga bokstäver och diverse tecken och figurer: Börja med att gå in under Apple-menyn och välj Systeminställningar. Klicka sedan på "Tangentbord" och i nästa fönster kryssa i "Visa tangentbords- och teckenvisaren i menyraden". (Du behöver bara göra det här en gång)

Nu har det kommit en fyrkantig symbol uppe i menyraden, långt till höger. Klicka där och välj "Visa teckenvisare". Nu får du upp ett fönster där du kan välja mellan hundratals olika tecken. Markera tecknet du vill ha och klicka på "infoga". ♥ ✄ ☂

Det låter kanske svårt först, men när du väl har teckenvisaren i menyraden har du hundratals tecken tillgängliga med ett par musklick.

Och som sagt, många bokstavsvariationer, som danska Œ, Æ och Ø hittar man med hjälp av Alt-tangenten.
  • Johan70

En annan möjlig men lite krånglig lösning om man vill ha ett sådant hjärta i en text på Internet, är att öppna Word och där öppna "infoga symbol", leta fram hjärtat (brukar finnas i typsnittet Wingdings, tror jag) och lägga in det i dokumenttexten, sedan markera det och kopiera (ctrl+c), hoppa över till Internet igen (alt+tab) och klistra in (ctrl+v).

• Mohinya

Det funkar inte på min Windows! Jag trycker på alt och 3 men inget händer

• Grappa
    Mohinya skrev 2013-07-01 21:41:18 följande:
    Kopiera denna då:
    jannej skrev 2013-06-22 09:07:18 följande:
    ♥ menar du ett sånt
    Klart.

• jannej
    Mohinya skrev 2013-07-01 21:41:18 följande:

Håll ner altknappen till vänster och tryck 3, när du släpper altknappen kommer hjärtat
  • EnAnonumius

jannej skrev 2013-07-01 22:44:51 följande:

Håll ner altknappen till vänster och tryck 3, när du släpper altknappen kommer hjärtat

Notera dock, att det skall var på den numeriska delen av tangentbordet. Siffrorna ovan för bokstäverna funkar det inte med.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Svart hjärta

Ett litet svart hjärta i texten istället för ett sådant <3 är enkelt att göra! Bara tryck ner knappen på tangentbordet "alt" och håll inne medans du trycker på knappen "3" som delar samma knapp där det står "PgDn"-- Du ser 3:an som skall tryckas ned samtidigt som "alt" hålls ned vid siffertangenterna bakom "enter" 

• Fontana
    En som inte använder FamiljeLiv skrev 2017-07-07 11:03:52 följande:

Jag har Mac och det blir bara £. Går det på mac om man inte kopierar då?

Om du läser mitt inlägg från 2013 så får du veta hur du ska göra.Skrattande

Annars kan du bara prova dig fram med typsnitten Wingdings och Zapf Dingbats.
Svar på tråden Hur gör man ett svart litet hjärta i en text?