emmish skrev 2008-05-21 13:03:54 följande:
Jag har varit livrädd så länge jag kan minnas. Jag kommer till och med ihåg när mamma var med mej på BVCkontroll och de skulle ge mej en spruta. Jag grät helt hysteriskt men, jag kan inte komma ihåg (och inte mamma heller) när det började. Det kommer inte från mina föräldrar iallafall- mamma är sjuksköterska och tycker det är jätteintressant med nålar och när hon gick sin utbildning övade hon nålstick på sig själv.
Gå och prata med ngn. Förmodligen kommer rädslan finnas kvar men den kanske blir mer hanterbar.
Finns det ngn provtagningscentral där du bor, på en vårdcental ell på sjukhuset? Vänd dig i första hand dit majoriteten tar sina prover. Störst möjlighet för att de har bra kunskaper. Annars en VC men en provagare/personal/sköterska du vågar lita på.
Men KRÄV av din korkade BM att få mer hjälp inför förlossninsgen.
Vill du fråga ngt kan du alltid inboxa mig .
Taget från vårdguiden om smärtlindringsmetoder.
Två grupper
Det finns två huvudgrupper av smärtlindringsmetoder: icke-medicinsk smärtlindring och medicinsk smärtlindring.
Icke-medicinska metoder
En icke-medicinsk metod ger färre biverkningar. Både mamman och barnet mår bättre efteråt om allt varit normalt. Det ger däremot inte alltid samma effekt som medicinska metoder. Här är några icke-medicinska metoder:
Fysisk aktivitet Massage Psykoprofylax Hypnos Yoga Dusch och bad Akupunktur Sterila kvaddlar TENSMedicinska metoder
Medicinsk smärtlindring ger oftast bättre effekt än icke-medicinsk. Nackdelen är att den kan påverka både mamman och barnet. Det är viktigt att vara medveten om att det finns risker och biverkningar. Här är några metoder:
Smärtstillande tabletter Morfin - Petidin Lustgas Ryggbedövning (Epidural) Spinalbedövning Kombinerad spinalepiduralbedövning (CSE) Bäckenbottenbedövning (PDB) Livmoderhalsbedövning (PCB)
om du går in på deras sida kan du läsa mer om du klickar på olika länkar till höger på sidan.