• Juliana82

Kan pappan till barnet vara hemma med vår 3-månaders?

Har äntligen kommit in på det programmet jag vill läsa, efter många sökningar. problemet är bara att jag är gravid och ska föda när som helst. Vid utbildningsstart kommer barnet vara 3 månader och vår son kommer vara 2 år (han går ej på dagis) Vad tror ni? kan en pappa vara hemma med en 3-månaders och 2-åring? Har ni varit i sammma situation? Snälla berätta hur det gick. Jag kommer att vara i skolan från ca 8.30-15.00. Jag känner mig orolig för att min man inte kommer klara av det. Förövrigt så ser han fram emot att få vara hemma och han är väldigt bra med vår son iallafall. Att söka utbildningen i år var t o m hans idé.

• Svar på tråden Kan pappan till barnet vara hemma med vår 3-månaders?
  • hotten

eh? har han nån funktions eller psykisk hinder? eller vad gör att du funderrar så??

• lia79

jag började jobba 1 dag i veckan när min son va 3,5 mån jag pumpar dom dagarna o gjorde det även innan så det skulle finnas i frysen så nu har vi fullt med mjölk i frysen. han är ju ändå pappa han fixar det ska du se

mamma till william och Jonathan
  • Lilly Li

Har du kollat ifall du får skjuta upp din plats i och med förääldraledighet? Har för mig att det finns nåt sånt kryphål... Om du vill vara hemma dvs!

• Juliana82

Lilly Li skrev 2008-05-20 10:35:05 följande:

Har du kollat ifall du får skjuta upp din plats i och med förääldraledighet? Har för mig att det finns nåt sånt kryphål... Om du vill vara hemma dvs!
    Oj detta visste jag inte! Vart kan man läsa mer om det? Finns det nån hemsida? Eller du kanske vet hur det går till och vad som gäller det hade ju varit perfekt!
  • Billes mamma

Det kommer säkert att gå jättebra. En bra idé kan ju vara att varva med nappflaska redan tidigt så minstingen är van när det är dags för dig att vara borta på dagarna, då blir det inte sån omställning.

• noraa

La Lola skrev 2008-05-16 16:37:50 följande:

Kan en mamma vara hemma med en 3 mån o en 2-åring? Ja.Vad är då skillnaden mot att en pappa är det?
    Ja, men självklart kan pappa vara hemma! Utmärkt fråga La Lola, det är när vi ställer samma frågor om mammor som vi gör till pappor som det bisarra i föräldrars arbetsdelning blir tydligt.

Frågan är också viktig eftersom det pekar på att kvinnor alltid antas vara bra föräldrar per automatik. Både mammor och pappor är ju nybörjare på barn när man får dom.

Jag måste ändå säga att TS är rätt tuff, det är många mammor som aldrig ens skulle överväga att gå tillbaka till studier/arbete så tidigt eftersom det finns starka normer kring vad mammor förväntas göra när barnen är små.
  • Novus

För att kunna ta en paus i utbildningen coh sen ha platsen kvar måste du ha läst en viss poäng först. Du kan alltså inte söka in nu, och sen vara ledig direkt.

Men på din fråga, självklart kan pappan vara hemma. Vad jag har förstått är de lika mycket föräldrar

• Lilly Li
    Svar på #14
    Juliana82 skrev 2008-05-20 11:00:58 följande:
    Lilly Li skrev 2008-05-20 10:35:05 följande:Oj detta visste jag inte! Vart kan man läsa mer om det? Finns det nån hemsida? Eller du kanske vet hur det går till och vad som gäller det hade ju varit perfekt!
    Hade bara hört löst om detta, men det kan vara som Novus skriver att man måste pluggat viss tid först. Men har ändå för mig att en bekant fick skjuta upp hela intaget... Testa och ring skolan, de bör ju veta!
    Annars kan du ju låta pappan vara hemma på höstterminen och ta över sen på våren. Det bör ju absolut funka!
    Lycka till1
  • Yoko

jag började läsa på deltid när vår pys var 2 månader. de dagarna jag var i skolan hade vi utpumpad mjölk som han kunde ge, men oftast funkade det att jag ammade precis innan jag gick. sen kom mmannen med barnet till lunch, så åt vi två ihop och jag ammade, sen skyndade jag mig hem så fick han amma efteråt. Det var väldigt skönt att ha skolan eftesom jag väldigt gärna ville gå den utbildningen. mannan var helnöjd med att vara hemma den tiden.

• Songs from the wood

SJÄLVKLART! Jag ska gå tillbaka till mina universitetsstudier den 1 sept och då är min son 4 månader gammal.

Ifall du ammar måste du dock se till att planera hur ni ska göra med matningen så att du ej får mjölkstockningen.... Antingen så får du pumpa ut massor, eller så får du trappa ner på amningen i god tid innan du börjar plugga och barnets far ger ersättning på dagarna.

• Songs from the wood

fast det förstår du säkert själv såklart :)

• Yoko

oj ser att jag skrev lite tokigt Barnet fick givetvis amma efter skolan, inte mannen :-0

• onehappen

hade jag varit i samma sits hade jag lätt gått utbildningen, eftersom det är andra barnet. Med första hade det känts jättekonstigt och omöjligt, men andra så är man ju båda två föräldrar och det är inte lika mycket frågor att brottas med. Jag skulle lätt kunna lita på att lämna lillebror hemma med pappa (även om jag skulle sakna honom till tusen!) Se till att du får mer tid hemma med lillen senare, annars kommer du nog sakna det tror jag.

Svar på tråden Kan pappan till barnet vara hemma med vår 3-månaders?