• Carolina73

Mycket att tänka på vid ÄD?

Jag har läst lite här på äggdonationssidorna ett tag nu och jag tycker det verkar vara väldigt mkt man måste ha koll på för att ha så stor chans som möjligt. Ni som gjor det eller ska är det svårt att hålla ordning på allt man ska kolla innan, prover, mediciner mm?

Jag är själv inte på gång just nu men har en del funderingar på embryodonation i St:Petersburg, det verkar dock inte vara så många här som gjort men man lär sig kanske en del av att läsa om er som gjort äggdonation det måste ju vara en snarlik resa med mediciner och annat eller?

Har läst att man ska äta östrogen ett tag innan? Jag har ätit det sedan jag var 20 år pga för tidigt klimakterie nu har bytt till en annan typ av hormontabletter för att slippa blödningarna, dessa innehåller både östrogen och gestagen (Femanor heter de), vad har ni andra för östrogentabletter? Spelar det ngn roll att de innehåller gestagen också? Jag kan ju byta igen när det blir dags men kan ändå vara bra att veta vad som är bäst.

• Svar på tråden Mycket att tänka på vid ÄD?
  • hymafr

Jag kan inte så mycket om hormoner, men äter själv Neovletta just nu - på order av läkaren i St Petersburg.
    Jag fick åka dit på ett första besök och undersökning.
    Efter det fick jag med mig hem ett medicineringsschema samt en lista på prover som jag skulle ta och ha med mig vid ET. (början på juli). Jag ska göra färskt ET, så jag måste synkas med donatorn.
    Alla inblandade läkare är säkert lika duktiga på det här med hormoner, så det är bara att du förklarar situationen och hör vad de säger.
    Jag är säker på att de inte skulle låta dig genomgå en ÄD om de inte tror att du har chans att lyckas.

Skriv gärna och fråga oss om allt möjligt. Jag själv tycker ibland att det kan kännas en aning "mycket", men tycker att jag fått fint stöd här inne på familjeliv.
    Det blir dessutom lättare ju närmre ÄD man kommer eftersom allt "klarnar" och kliniken är mer intresserad av att ha en tätare kontakt när det börjar närma sig. (Vi är ju deras kunder och det är viktigt för dem med nöjda kunder).

• Carolina73

Tack för svaret! Ja, det är säkert som du säger. Vad tyckte du om kliniken i St:Petersburg annars, vilket intryck fick du av dem? Va de trevliga och lätta att prata med? Hur länge fick du vänta på en tid från det att du hörde av dig till dem?

Min engelska är inte överdrivet bra, man glömmer ju en del om man inte använder språket, tänker då särskilt på alla medicinska termer, kanske man ska ta med sig ngn dit som är lite bättre på den biten?

• hymafr

Hej!

Jag tyckte att kliniken var helt ok, dock väldigt öststat-liknande.
    Men utrustning och mottagningsrummen verkade vara som de är hemma.
    När jag kom dit var det bara en i receptionen som kunde lite engelska, men man kommer rätt långt med teckenspråk.
    Jag fick vänta där en stund, men sen följa med till ett annat väntrum där jag fick vänta rätt länge. (Men snyggt och prydligt)

Jag fick träffa Dr Olga, en ung, trevlig kvinnlig doktor som pratade bra engelska (Jag hörde också att hon pratade flytande tyska, eftersom hon fick ett telefonsamtal när jag var där).
    Vi pratade en stund och hon gjorde en vanlig VUL och konstaterade att allt såg bra ut.
    Sedan fick jag sitta ner och vänta i väntrummet medan hon skrev ett behandlingsschema. Under tiden fick jag papper och penna för att kunna skriva ner frågor som vi sen skulle diskutera.

(Obs! när du kommer hem, vänta med att beställa flyg, visum och hotell ett tag, eftersom min ET ändrades en hel vecka)

Du behöver absolut inte ta med dig någon "tolk" dit, men försök plugga på lite medicinska termer innan så att du vet vad hon (om du får Dr Olga) pratar om. Hon är dock noga med att kolla om du har förstått vad hon sagt, så du behöver inte oroa dig. Annars så får du fråga om och om igen, tills du förstått. Kanske använda några tyska ord om du kan tyska. Eller varför inte försöka med något svenskt ord, eftersom det ibland kan vara detsamma på tyska.

Jag kontaktade kliniken i mitten på mars och fick flera datum att välja på för första besök. Jag valde det tidigaste, som var 2:a maj.
    De verkar ha gott om donatorer. Jag är tydligen inte den enda som varit på besök och sedan fått tid för ET ca två månader senare.
    På AVA Riga är det däremot 5 månaders väntetid. Jag har skickat in papper dit också, men mest för att jag ville stå i kö om det skulle visa sig att jag inte alls tyckte om St Petersburg.

Det enda negativa med St Petersburg, som jag kan se det, är att det krävs visum och att det är lite krångligt och tar tid varje gång.

Lycka till med ditt beslut. Fråga gärna mera. Jag svarar på det jag kan.

• bellavita
    Svar på #3
    Hej
    Intressant att höra lite om kliniken och ert besök,jag försöker att få så mycket info o "inputs" angående äggdonation och jag tror att jag vill ställa oss i kö i St Petersburg samt Riga.
    Jag har dock inte förstått allt som de skriver på deras hemsida..i vårt fall så är det mia ägg som är dåliga min mans spermier är bra de vill vi ju ska vara med i försöket.
    Men så blir jag tveksam till om vad som är bäst färska el frusna ägg? får vi hela äggskörden dvs kan vi "spara" frysa ner ifall att det inte lyckas vid första försöket? vad kostar detta ?betalar man lika mycket vid andra försöket om man har sparat ägg?
    har heller inte helt klart för mig vad det skulle kunna kosta alltihopa ligger det imellan 3000-4000 euro?
    Tacksam för input o info av er som redan har gjort eller håller på med samma.
    Angående väntetider hur långtid har ni fått vänta efter att ni kontaktat kliniken?
    Oj då det blev många frågor...

Good luck to all of you!
    Bellavita
  • hymafr

Hej bellavita.

Jag har bara priserna från St Petersburg - Riga är dyrare.
    Om jag förstått saken rätt kan ni använda färska ägg med din mans spermier, men då delar ni äggen från den donatorn med andra mottagare. Detta kostar ca 3500 euro.

Om ni vill behålla alla ägg från donatorn så kostar det ca 5500 euro, men då fryses de överblivna äggen för er räkning till ett senare tillfälle.

Dock sa läkaren till mig att det är betydligt större chans att lyckas med färska ägg. Kan ju iof vara ett försäljningstrick, men låter ju rimligt.

Vad det kostar med FET (återföring av frysta ägg) vet jag inte. Det kanske framgår av prislistan?
    Maila dem och fråga. De svarade på många frågor från mig då jag inte alls visste vad de hade att erbjuda.

Väntetiden till St Petersburg är kort då de har många donatorer.
    Jag själv ska göra ET 3 1/2 månad efter första kontakt.
    Jag kontaktade Riga samtidigt men har inte ens fått ett förslag på första besök ännu, så där står jag bara med som en "plan B".

• Raspberry81

Man äter östrogen och progesteron innan et, kliniken meddelar vad de heter på svenska och din läkare i sverige kan skriva ut dem. Vi som är i för tidigt klimakterie behöver INTE nedreglering. De gav nämligen mig nedregleringsspruta (som ska sätt patienten i klimakteriet) men det är helt onödigt för oss.

Progynon (östrogen) ca 20 dagar & Crinone (progesteron) 3-4 dagar innan fet ska jag äta.

Under tiden du bygger upp slemhinnan ska du göra vaginala ultraljud (exempelvis 2) för att se hur tjockt endometrium är.

• Raspberry81

Färska ägg ger störst chans till graviditet.

Tre dagar innan ET plockas donatorn på ägg, vilka samma dag befruktas av din man.

Äggen ska ligga & dela sig under tre dagar. Man vill ha 8 celliga embryon den tredje dagen. Vi säger att donatorn får ut 14 ägg och 10 av de befruktas. Då sätter de in 1 eller 2 ägg (vilket ni önskar) färska vid et, och 8 fryses ned. Om ni misslyckas med et har ni försök med frysta ägg kvar. Varje försök med frysta ägg kostar även extra. AVA Riga tar 1150 euro för frysförsök. Själva donationen varierar i pris från olika kliniker mellan 35 000-100 000 kronor

bellavita skrev 2008-05-20 16:42:24 följande:
    Svar på #3HejIntressant att höra lite om kliniken och ert besök,jag försöker att få så mycket info o "inputs" angående äggdonation och jag tror att jag vill ställa oss i kö i St Petersburg samt Riga.Jag har dock inte förstått allt som de skriver på deras hemsida..i vårt fall så är det mia ägg som är dåliga min mans spermier är bra de vill vi ju ska vara med i försöket.Men så blir jag tveksam till om vad som är bäst färska el frusna ägg? får vi hela äggskörden dvs kan vi "spara" frysa ner ifall att det inte lyckas vid första försöket? vad kostar detta ?betalar man lika mycket vid andra försöket om man har sparat ägg?har heller inte helt klart för mig vad det skulle kunna kosta alltihopa ligger det imellan 3000-4000 euro? Tacksam för input o info av er som redan har gjort eller håller på med samma.Angående väntetider hur långtid har ni fått vänta efter att ni kontaktat kliniken?Oj då det blev många frågor...Good luck to all of you!Bellavita
  • Igor

När man tagit nedregleringssprutan ska man tydligen vänta 14 dagar innan man börjar med progynon, stämmer det? Men när tar man UL inför ÄD?
    Någon som vet.
    Föresten sa de till mig i AVA Riga att de inte hade någon väntetid alls utan hade gott om donatorer just nu. Så i princip kunde de göra ÄD så fort man hittat en donator...Själv ville jag vänta till sep. Har dock inte hört något mer från Riga ännu.

• Raspberry81

När man börjar med progynonet är lite individuellt för det styrs av NÄR din blödning kommer efter nedregleringssprutan. Min blödning kom efter 3 eller 4 dagar & jag har för mig att jag började den andra blödningsdagen.

Vad kul att de har gott om donatorer. Vi fick vänta runt 4 månader.

• Igor

Tack Raspberry81: Tog du också UL i samband med detta då eller..

• Igor

Raspberry81: knepigt formulerad fråga ser jag. det jag menade var tog du UL i samband ned starten av progynon eller före/ efter? Verkar som många gjort det? Så när exakt tog du ditt.

• isisisis
    Igor skrev 2008-05-23 09:31:31 följande:
    Raspberry81: knepigt formulerad fråga ser jag. det jag menade var tog du UL i samband ned starten av progynon eller före/ efter? Verkar som många gjort det? Så när exakt tog du ditt.
    Eftersom raspberry inte är online så svarar jag istället....

Det viktiga är att ta åtminstone ett eller 2 UL innan du ska göra isättningen.

Detta för att mäta slemhinnans tjocklek.

Om den inte är tillräckligt tjock kanske du får öka på din progynondos.

Ibland till det dubbla.

Den ska helst vara 3 skiktad och MINST 7 mm.

Det är den lägsta gränsen.
  • isisisis

Detta kan du antingen göra på din gyn i din hemstad,eller om du har gott om tid,en vecka före i staden du gör ÄD i.

• Igor

Hej Isisisis
    Tack för ditt svar. Nu tror jag att jag börjar få lite mera klart för mig hela processen inför ÄD. Då är det bara att vänta och få ett datum..
    Ska nu ta tag i detta med Trombyl, Levaxin och inte minst Folsyra som jag tror är bra för barnet och inför ÄD.
    Själv har jag bara börjat med Folsyra ännu. Ska iväg till läkaren och kolla värderna på TSH, och andra tänkte jag. Riga har ännu inte gett mig något besked om detta nämligen. SKulle dröja en månad innan dessa var klara så jag tänkte ta saken i egna händer och kolla med husläkaren. Så får vi se.
    Hörs

• ninnie65

Igor: Riga kollade inte alls mina TSH & TNF, det gjorde jag i Sverige. Har du kollat dessa prover i Riga? Jag äter nu Levaxin och Trombyl. Och hoppas det ska inverka positivt.

Jag hade sköldkörtelhormon i princip inom normalgräns men läkaren tyckte jag skulle få ner mitt TSH till ca 1,0 då mitt var 2,9.

• ninnie65

Min slemhinna växte sakta i början men då jag skulle göra ET var den 18,8 mm. Och läkaren sa att det var bra. Fast jag hört att det var i övre gränsen här på FL någongång. Gravid så här långt blev jag i alla fall!

• Raspberry81

Min uppfattning är att de i Riga gör sitt jobb med äggplock, befruktning och insättning. Jag tror inte de ser det som sitt jobb att ta TSH, eller andra prover. Man ska komma dit klar för insättning, that´s it. Jag har börjat vänja mig vid det nu, men i början (efter et) var jag jättearg som inte fick ngn kommunikation med de om andra saker än själva insättningen & medicineringen inför och efter denna. Detta gällde AVA förresten, den andra kliniken vet jag inget om .

• Igor

Hej
    Mig gjorde AVA kliniken i Riga en mindre utredning på dvs de kollade min slemhinna med UL och tog prover som TSH, T4. Däremot har jag inte fått några provsvar på dessa ännu.

Därför var jag i väg idag till min husläkare och bad om lite prover. Hör till saken att jag ändå inte kände mig så pigg så jag fejkade lite och fick TSH och T4 taget i samma veva. Så får jag väl se hur jag går vidare sedan :)

Svar på tråden Mycket att tänka på vid ÄD?