• ame3

vad är vårdbidrag?

Hej jag undrar vad vårdbidrag är?Min kommun tänker ev inför det i sep och det är på 3000kr i mån?Nån som vet?

• Svar på tråden vad är vårdbidrag?
  • Mickis74

Bidrag som nya regeringen har infört för att man ska vara hemma längre.....för dom som nu har råd att gå hemma med 3000 i månaden.

• ame3

men om manfortfarande har föräldrapenning att ta ut och tänker vara hemma med barnet till det är nästan 2 får man det då?

• Mickis74

Då får du väl det sen när dagarna är slut antar jag.....kan inte reglerna för det.

• K med lilla E

Man måste ha tagit ut ett visst antal föräldrapenningdagar innan man kan få vårdnadsbidrag (vårdbidrag är något helt annat).

• Pysselgalningen

man måste ha tagit ut minst 250 fp dagar och barnet ska va 1-3år

• sofie27

det här med vårdbidrag...I vilka kommuner har dom infört det eller ska....???Får man det om man väljer att gå hemma då? Var ta man reda på det?

• hotten

vårdbidrag är något man kan ansöka om pgav ökad tid/ansvar/utgifter med barnet pgav dennes handikapp/sjukdommar...

vårdnadsbidraget är nått varje kommun bestämmer själva om de inför det eller ej, dessa 3000.- i mån för barn 1-3 år som inte utnyttjar barnomsorg.

• cloudberry79

Vårdnadsbidrag kan man få om man inte har barnet i kommunal barnomsorg (i de kommuner som inför det). Man måste tagit ut nästan alla FP-dagar som någon sa, man får inte ha FP, akassa eller något annat bidrag under tiden, man får däremot jobba.

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • Kajak

cloudberry79
    Man måste tagit ut nästan alla FP-dagar som någon sa, man får inte ha FP, akassa eller något annat bidrag under tiden, man får däremot jobba.
    [/citat]

Förstår jag rätt nu att man får vara hemma med barnen o får 3000kr och jobba deltid eller heltid?

Så här ser vår situation: sambo jobar heltid, jag hemma med sonen, dotter på dagis (15timmar).
    så vem av oss ska be om bidrag? han eller jag?

• januaribebba

får man inte ha csn då heller? varken lån eller bidrag?

• lantlollan

Hej! Jag har en 7 åring som har svår astma sedan han var 1år. Jag har fått vårdbidrag för honom under hela tiden,det är ett bidrag som ska täcka dina ev extra kostnader som barnets ``sjukdom/handikapp`` tillför dig,det baseras på försäkringskassans normer och dom är hårda och du måste fylla i ett formulär därifrån och ha ett läkarutlåtande med dig i din ansökan och sen är det bara att hoppas att försäkringskassan är snälla // lantlollan

• lärjunge
    cloudberry79 skrev 2008-05-21 01:05:29 följande:
    Vårdnadsbidrag kan man få om man inte har barnet i kommunal barnomsorg (i de kommuner som inför det). Man måste tagit ut nästan alla FP-dagar som någon sa, man får inte ha FP, akassa eller något annat bidrag under tiden, man får däremot jobba.
    Min son är 3 år gammal o jag är hemmaförälder. Jag får inte vårdnadsbidrag...
  • Mosaik

man får väl inte ha barnet på dagis överhuvud taget om man ska ha vårdnadsbidrag

• Pormoicheia

Sonen är 20 månader nu och vi hade varit intresserad av vårdnadsbidraget till hösten då vi känner att vi har råd med att låta en av oss stanna hemma och vi har möjlighet att se till att sonen får träffa andra barn och lära sig sociala regler ändå.

Tyvärr så är vår kommun en av dem som inte har vårdnadsbidrag.

Men man kan ju hoppas på en förändring av det framöver iaf.

• cloudberry79
    lärjunge skrev 2008-07-02 18:02:47 följande:
    Min son är 3 år gammal o jag är hemmaförälder. Jag får inte vårdnadsbidrag...
    Upp till tre år är det väl? Har du gjort en ansökan?
    LFG WOTLK
  • ludenben

sluta skriv vårdbidrag, det heter vårdnadsbidrag!!  vårdbidrag är bara för funktionshindrade/sjuka/vårdkrävande barn...

• lärjunge
    cloudberry79 skrev 2008-07-02 18:51:30 följande:
    Upp till tre år är det väl? Har du gjort en ansökan?
    Jo, men min son är ju 3år3mån gammal...
  • lärjunge

Alltså, nej jag har inte gjort en ansökan pga att min son är för gammal (3år3mån gammal).

• elinville

Får man 3000 per barn, eller 3000 totalt?? Sen kan man ju egentligen räkan in den summan man skulle betalat för dagis eller hur? Men jag tror inte vi heller har råd...

Maja 070703
  • Squeezetoy

Man måste som sagt ha tagit ut 250 dagar på sjukpenningsnivå, barnet ska vara mellan 1 och 3 år och inga andra bidrag, men man får jobba. Man kan ha annat barn på dagis om barnet är över 4 har jag för mig att jag läste. Men i övrigt får man inte utnyttja barnomsorg. Sen måste det vara för minst 2 sammanhängande månader, 100kr dagen är ersättningen. Vet inte om det är per barn eller om det är max-beloppet.

Vi har sökt till hösten då jag jobbar och sambon plockar ut all sin semester och kompledighet innan han börjar ta ut föräldraledigt. Enligt handläggaren skulle det inte vara något problem.

Svar på tråden vad är vårdbidrag?