• Loulo

När börjar ni med smakportioner för era prematurbarn?

Min son född V.30, idag är han 5 mån (3 mån).
    På neon hade de sagt att börja med mat när han är 6 mån
    (4 mån).
    en av mina kompisar fick från läkare att börja nu, hennes son är 4 mån (3 mån)

Hur har ni gjort?

• Svar på tråden När börjar ni med smakportioner för era prematurbarn?
  • eeisor

Cloudberry79; Varsågod!

Ska tillägga att även min Mikael är 7 månader, ca 4 mån korr (jeeez, tiden går fort...). Han har ätit smakisar sedan han var 4 månader okorr och idag äter han nästan ingen ersättning alls. Blev tvungen att trappa ut Nutramigenen eftersom dietisten och läkaren på barnmottagningen här i stan inte skriver ut mer, de tyckte att det var dags att han gick över på välling och gröt istället. Men det spelar ingen roll, hans mage har kommit igång och den accepterar också kost med mjölk i nu (halleluja!!!), så nu ser dagen ut ungefär som följer;
    07.00 Välling
    ca 10.00 fruktpuré
    ca 13.30 kött o grönsakspuré
    ca 16.00 Välling
    ca 19.00 Kvällsgröt

• aiz

Dietisterna på universitetssjukhusen samt barnläakrna rekomenderar att man korrigerar när det gäller mat och välling.
    Så vid 4 månader korrigerat föreslår dom att man börjar.
    Detta är givetvis individuellt men detta är en allmän rekommendation.
    Många prematurer har svårt med matsmältningen, tarmarna och svälget så det kan bli lite tufft att börja för tidigt.

• cloudberry79
    aiz skrev 2008-05-16 00:49:38 följande:
    Dietisterna på universitetssjukhusen samt barnläakrna rekomenderar att man korrigerar när det gäller mat och välling.Så vid 4 månader korrigerat föreslår dom att man börjar.Detta är givetvis individuellt men detta är en allmän rekommendation.Många prematurer har svårt med matsmältningen, tarmarna och svälget så det kan bli lite tufft att börja för tidigt.
    Den nya rekommendationen är att man kan prova vid okorrigerad ålder, vilket ska ha nått samtliga barnläkare och BVC vid det här laget. Det är alltså barnläkarnas förening som beslutade detta i början av året, då matsmältningssystemet börjar utvecklas vid födseln. Alla barn, inte bara prematurer, kan ha svårt med svalget och att tugga mat, men då är det särskild problematik som inte generellt sett rör prematurbarn.
    Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • krost

Rosiee: Hur länge fick ni ha kvar Nutramigenet`? Gick ni över till vanlig ersättning sen, eller funkade det med välling? Vi ger nämligen också nutramigen och jag är lite orolig för vad som ska hända om vi måste gå över till Nan innan vi går över på välling. Undrar även vilken typ av välling ni tar - majs?

• cloudberry79
    krost skrev 2008-05-16 14:09:23 följande:
    Rosiee: Hur länge fick ni ha kvar Nutramigenet`? Gick ni över till vanlig ersättning sen, eller funkade det med välling? Vi ger nämligen också nutramigen och jag är lite orolig för vad som ska hända om vi måste gå över till Nan innan vi går över på välling. Undrar även vilken typ av välling ni tar - majs?
    Vi trodde vi skulle vara tvungna att sluta med Nutran, men vår barnläkare tycker vi ska fortsätta tills Vidar blir ett år okorrigerat iallafall, så får vi se sen. Vi ger specialvälling, 250 ml vatten, 3 msk gyllenmust - koka i tre minuter. Låt svalna, vispa ner 8 mått nutrapulver. Lika komplett näringsmässigt som Nutramigenet, men lite mer mättande och smakar tydligen lite godare (verkar iaf Vidar tycka).

Vi har för tillfället avbrutit vår vanlig mat mitt på dagen, då Vidar fått ont i magen och blivit jättehård. Vi ger fortfarande gröt på kvällen, men inget grönsaker eller liknande. Vi provar igen om någon vecka och ser hur det är då.
  • eeisor

Vi fick ha kvar Nutran tills nu i dagarna (han är 7 månader), vi introducerade både välling och gröt under spurten, för att slippa gå tillbaka på Nan. Jag tror det är enormt olika på hur länge man får ha kvar Nutra, det beror alldeles på vilken läkare/dietist man hamnar hos.

Har köpt lite olika märken och sorters välling och provat oss fram, den som funkat bäst för Mikael är Sempers milda havrevälling. Innehåller mjölk, men eftersom jag numer misstänker att han aldrig varit allergisk mot mjölk, bara haft (och delvis har) känslig mage, så går det bra. Majsvälling har inte fungerat alls, den är stoppande på honom. Mikael har tyvärr problemet att det som är stoppande är VÄLDIGT stoppande och tvärtom, är maten lösande, då blir det rally i tarmarna.

• cloudberry79

Hypoallergen ersättning, för barn med mjölkproteinallergi.

• mammajoanna

men hur länge gäller detta med korrigerad ålder min dotter är ett år (11 mån korrigerad), kan jag ge henne 12 mån burkmat och mjök och sånt eller ska jag vänta en månad.. När hon fyllde ett fick hon tårta och fick smaka glass och yoghurt.. är det ok tror ni?

• cloudberry79

Kopierar in det jag skrev innan:

Den nya rekommendationen är att man kan prova vid okorrigerad ålder, vilket ska ha nått samtliga barnläkare och BVC vid det här laget. Det är alltså barnläkarnas förening som beslutade detta i början av året, då matsmältningssystemet börjar utvecklas vid födseln. Alla barn, inte bara prematurer, kan ha svårt med svalget och att tugga mat, men då är det särskild problematik som inte generellt sett rör prematurbarn.

Din barnläkare ska ha information om vad som gäller, även om detta är ett relativt nytt beslut.

• mammajoanna
    cloudberry79 skrev 2008-05-18 00:10:54 följande:
    Kopierar in det jag skrev innan:Den nya rekommendationen är att man kan prova vid okorrigerad ålder, vilket ska ha nått samtliga barnläkare och BVC vid det här laget. Det är alltså barnläkarnas förening som beslutade detta i början av året, då matsmältningssystemet börjar utvecklas vid födseln. Alla barn, inte bara prematurer, kan ha svårt med svalget och att tugga mat, men då är det särskild problematik som inte generellt sett rör prematurbarn.Din barnläkare ska ha information om vad som gäller, även om detta är ett relativt nytt beslut.
    tack så mycket!
  • ElinMaria

Linda med 5 skrev 2008-05-13 10:03:01 följande:

Jag började ge honom när han var okorrigerat 3 månader men egentligen var han då korrigerat 1 månad. Men det gick bra och var inga problem.
    Varför så tidigt? Med fullgångna barn rekommenderar man ju att man absolut inte börjar före fyra månader men helst ska man ju vänta till sex månader. Hur får man ens i en så liten bebis mat? Kunde han sitta i en matstol när han var så liten?

Vi började när Linnéa var 6 månader okorrigerat, 4,5 korrigerat. Även om hon varit fullgången hade jag helammat sex månader enligt gällande rekommendationer. Vi stressade nog på lite i onödan och egentligen hade jag nog velat helamma lite längre men jag hade mycket problem med amningen och lät tyvärr det påverka när jag började med mat. Nu gillade hon mat från början så det blev inte ett problem som tur var.
  • MsBeauty
    cloudberry79 skrev 2008-05-18 00:10:54 följande:
    Kopierar in det jag skrev innan:Den nya rekommendationen är att man kan prova vid okorrigerad ålder, vilket ska ha nått samtliga barnläkare och BVC vid det här laget. Det är alltså barnläkarnas förening som beslutade detta i början av året, då matsmältningssystemet börjar utvecklas vid födseln. Alla barn, inte bara prematurer, kan ha svårt med svalget och att tugga mat, men då är det särskild problematik som inte generellt sett rör prematurbarn.Din barnläkare ska ha information om vad som gäller, även om detta är ett relativt nytt beslut.
    När jag frågade på BVC, sa hon att de inte ska börja med mat före 6 månader. Det var en vecka sedan som jag frågade.

Vår Neo-läkare sa att jag skulle börja ge sonen smakportioner mitt emellan korrigerad och okorrigerad ålder (4 månader), så när han är 6 månader okorrigerat. Det var 1 månad sedan han sa det. Så det har väl inte nått alla då...
  • MsBeauty

Nu ser jag att det inte står nåt om åldern där, men läkaren sa ändå att vi inte skulle börja vid 4 månader okorrigerat, så det där vet inte han i så fall.

• cloudberry79
    MsBeauty skrev 2008-05-18 14:39:41 följande:
    När jag frågade på BVC, sa hon att de inte ska börja med mat före 6 månader. Det var en vecka sedan som jag frågade.Vår Neo-läkare sa att jag skulle börja ge sonen smakportioner mitt emellan korrigerad och okorrigerad ålder (4 månader), så när han är 6 månader okorrigerat. Det var 1 månad sedan han sa det. Så det har väl inte nått alla då...
    Sex månader är den rekommendation som BVC ska ge till samtliga barn, fyramånadersrekommendationen är borta sedan länge. Nu är ju din lille väldigt mycket för tidigt född, så man får ju som sagt se hur de ens reagerar på mat, om de klarar av att få mat i munnen och svälja, istället för att putta ut det med tungans reflexer.
  • krost

Det kanske är olika beroende på hur mycket för tidigt född ens barn är?

• cloudberry79

Mja, rent magmässigt så ska det vara lika, men ju mer tidigt födda, ju svårare för dem att klara själva ätbiten tidigt. Vidar är född redan i vecka 28, men klarade av att äta gröt när han var fyra månader okorr.

• vega73

Min son är född i v 29. Han började med smakisar och gröt vid 4 månader okorrigerad ålder. Det har fungerat jättebra och han äter allt numera, är 11 mån okorrigerad ålder.

Svar på tråden När börjar ni med smakportioner för era prematurbarn?