Jag läste på lite i min bok som jag skrev om tidigare i tråden och jag kunde hitta detta:
För hög nivå av FSH i början av cykeln kan vara ett tecken på prematur ovarialsvikt (äggstockarna har åldrats och håller på att förlora sin funktion i förtid).
För tidigt klimakterium (prematur ovarialsvikt)
Vi har just konstaterat att åldern påverkar en kvinnas möjligheter att bli gravid. I princip ska en kvinna kunna bli gravid fram till klimakteriet. Hos en del kvinnor slutar dock äggstockarna att fungera i förtid. Om det sker före 40 års ålder kallas det prematur menopaus eller för tidigt klimakterium. En del kvinnor fortsätter trots detta att menstruera som vanligt och upplever endast gradvisa ökningar av olika klimakteriesymtom, vilket gör att många chockas av diagnosen. Hos de kvinnor med prematur menopaus vars äggstockar fortfarande producerar ägg är äggkvaliteten rejält försämrad. Det gör det svårare att bli gravid och ökar samtidigt risken för missfall.
Det verkar som om prematur menopaus är ärftligt. Om en kvinnlig släkting har kommit i klimakteriet tidigt kan det hända att du löper större risk än normalt att drabbas av detta.
Andra orsaker till prematur menopaus kan vara strålningsbehandling eller cellgifts behandling i samband med cancer samt vissa autoimmuna sjukdomar. Livsstilsfaktorer kan också spela en viss roll. Det är till exempel känt att kvinnor som röker kommer i klimakteriet tidigare än kvinnor som inte röker.
För att testa om du har drabbats av prematur menopaus kommer din läkare att ta blodprover för att kontrollera nivåerna av FSH och LH. Dessa blodprover tas vanligen på cykel dag 2 eller 3.
Det går inte att behandla prematur ovarialsvikt, så om dina äggstockar inte längre producerar några ägg kan du och din partner överväga att använda ägg från en donator, eller att adoptera.