• maritmedm

Nu vet jag att jag vill och det är asjobbigt!

Snacka om att vara blödig. Är nu några månader sen vi fick veta att vi inte kommer kunna få biobarn, det har varit jobbiga månader men har ändå tyckt det gått ganska bra. Så såg jag på vänner för nån vecka sen, då Monica och Chandler fick veta att de inte kunde få barn och där satt jag i soffan och storbölade! Kändes så jäkla fånigt men kunde inte hejda mig.
    Sen såg jag reprisen av barnmorskorna i helgen och samma sak händer igen, men nu var det mer för att jag så gärna vill få min nyfödda lilla bebis att hålla i för första gången. Jag vill verkligen uppleva det igen.
    Har tidigare känt att det inte är så viktigt att föda nästa barn då jag redan varit med om det men nu är jag säker. Jag vill vill vill vill vara med om en till graviditet och förlossning.
    Denna insikt gör att allt känns mkt jobbigare igen... BLÄ!!

• Svar på tråden Nu vet jag att jag vill och det är asjobbigt!
  • maritmedm

Tack, det kändes verkligen inte alls kul. Sen är ju inte mannen jättepeppad på donator, han har inte kommit över känslan av att jag i så fall ska vra gravid med ett barn som biologiskt sett inte är hans.

• Miss Kno

Hej.

Jag och min sambo har försökt att få barn i 1,5 år och har just avslutat vår utredning för den här gången. Vi fick då vad ska man säga "diagnosen" oförklarig barnlöshet. Alltså att de inte kan finna nått fel på nån av oss. Jag hade dock högt FSH så att göra IVF var uteslutet i och med att jag skulle vara alldeles för svårstimulerad. Just nu känns allt bara skit. Man är ledsen och man är less. Runt om en går alla omkring och är gravida och man har en sån längtan som bara blir större och större, känns som man bara vill gå sönder.....

Fick dessutom veta i söndags att min sambo ska bli farbror igen vilket vi självklart blev jätte glada över. Hon berättade att hon blev gravid på första försöket och jag har aldrig gråtit så mycket som den kvällen. Där sitter man som ett j--la fån som hade hoppats på att denna gång var det vår tur. Är det bara jag som är knäpp eller?? Tack för att jag fick skriva av mig lite!!!

• Trinity78

Jag har precis läst en jättebra bok som gav mig flera aha-upplevelser som heter "Förbättra din fertilitet" av Camilla Porsman och Dr Paul Tseng. Lite fånig titel men innehållet är jättebra! Den förklarar ingående hur kvinnors och mäns fertilitet funkar, olika sjukdomar eller åkommor som kan påverka fertiliteten plus en grundlig genomgång av hur en utredning och olika behandlingar går till.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185225584

Och mitt indiehjärta slår och slår och slår
  • maritmedm
    Trinity78 skrev 2008-05-13 11:25:26 följande:
    Jag har precis läst en jättebra bok som gav mig flera aha-upplevelser som heter "Förbättra din fertilitet" av Camilla Porsman och Dr Paul Tseng. Lite fånig titel men innehållet är jättebra! Den förklarar ingående hur kvinnors och mäns fertilitet funkar, olika sjukdomar eller åkommor som kan påverka fertiliteten plus en grundlig genomgång av hur en utredning och olika behandlingar går till.www.adlibris.com/se/product.aspx...
    Aha, tack för tipset! Den måste man kanske ta och läsa då. Kanske man kan få en förklaring på vad allt innebär då, jag har noll koll.
  • Trinity78
    maritmedm skrev 2008-05-13 12:06:14 följande:
    Aha, tack för tipset! Den måste man kanske ta och läsa då. Kanske man kan få en förklaring på vad allt innebär då, jag har noll koll.
    Ja, det är svårt att ha koll på allt. Det är en jungel av termer och uttryck. Den boken hjälpte mig väldigt mycket i alla fall
  • maritmedm

Miss Kno skrev 2008-05-13 11:19:22 följande:

Hej.Jag och min sambo har försökt att få barn i 1,5 år och har just avslutat vår utredning för den här gången. Vi fick då vad ska man säga "diagnosen" oförklarig barnlöshet. Alltså att de inte kan finna nått fel på nån av oss. Jag hade dock högt FSH så att göra IVF var uteslutet i och med att jag skulle vara alldeles för svårstimulerad. Just nu känns allt bara skit. Man är ledsen och man är less. Runt om en går alla omkring och är gravida och man har en sån längtan som bara blir större och större, känns som man bara vill gå sönder.....Fick dessutom veta i söndags att min sambo ska bli farbror igen vilket vi självklart blev jätte glada över. Hon berättade att hon blev gravid på första försöket och jag har aldrig gråtit så mycket som den kvällen. Där sitter man som ett j--la fån som hade hoppats på att denna gång var det vår tur. Är det bara jag som är knäpp eller?? Tack för att jag fick skriva av mig lite!!!
    Jag känner med dig, det är skitjobbigt då folk går omkring och är gravida... och ännu jobbigare då de blir det direkt.
    Måste vara väldigt jobbigt att de inte kan hitta något som kan förklara er barnlöshet. Det är iaf en liten tröst, att få veta vad som är fel och sen försöka jobba med att komma vidare utifrån det.
    Hjärtat blöder varje gång man slås av tanken att det kanske aldrig kommer bli vår tur, men som minläkare sa... ni måste sörja ordentligt om ni ska kunna gå vidare. Var jätteledsna över det som inte blev.
    Tycker det var fint sagt av honom för det känns verkligen som vi förlorat något fastän vi aldrig haft det.
  • Maria och Andreas

Det är riktigt orättvist ibland, och jag förstår hur ledsen och hur ont det känns när någon blir med barn på "första" försöket.
    Det borde vara olagligt i vår närhet!!!

Miss Kno skrev 2008-05-13 11:19:22 följande:

Hej.Jag och min sambo har försökt att få barn i 1,5 år och har just avslutat vår utredning för den här gången. Vi fick då vad ska man säga "diagnosen" oförklarig barnlöshet. Alltså att de inte kan finna nått fel på nån av oss. Jag hade dock högt FSH så att göra IVF var uteslutet i och med att jag skulle vara alldeles för svårstimulerad. Just nu känns allt bara skit. Man är ledsen och man är less. Runt om en går alla omkring och är gravida och man har en sån längtan som bara blir större och större, känns som man bara vill gå sönder.....Fick dessutom veta i söndags att min sambo ska bli farbror igen vilket vi självklart blev jätte glada över. Hon berättade att hon blev gravid på första försöket och jag har aldrig gråtit så mycket som den kvällen. Där sitter man som ett j--la fån som hade hoppats på att denna gång var det vår tur. Är det bara jag som är knäpp eller?? Tack för att jag fick skriva av mig lite!!!
  • maritmedm

Maria och Andreas skrev 2008-05-13 13:46:52 följande:

Det är riktigt orättvist ibland, och jag förstår hur ledsen och hur ont det känns när någon blir med barn på "första" försöket.Det borde vara olagligt i vår närhet!!!Miss Kno skrev 2008-05-13 11:19:22 följande:
    Det skriver jag på för!
  • Miss Kno

Ja visst. Men man ger väl aldrig upp på att få ett barn i sin famn. Vi har börjat att diskutera om äggdonation men det känns ju lite märkligt i och med att det inte blir mitt biologiska barn eller adoption om inget börjar hända snart!!! Men det jobbiga är väl att man måste ta det beslutet.

Jag var och läste om ett par som hade försökt och försökt med IVF behandlingar i flera år och de hade till slut adopterat ett barn och det enda hon sa var att hon ångrade att de väntat och försökt så länge.

• maritmedm

Miss Kno skrev 2008-05-13 20:42:35 följande:

Ja visst. Men man ger väl aldrig upp på att få ett barn i sin famn. Vi har börjat att diskutera om äggdonation men det känns ju lite märkligt i och med att det inte blir mitt biologiska barn eller adoption om inget börjar hända snart!!! Men det jobbiga är väl att man måste ta det beslutet. Jag var och läste om ett par som hade försökt och försökt med IVF behandlingar i flera år och de hade till slut adopterat ett barn och det enda hon sa var att hon ångrade att de väntat och försökt så länge.
    Ja, jag tror att om vi genomgår IVF så kommer vi bara köra de tre försök som landstinget bekostar. Inte för att vi är snåla utan mer för att det känns som att har det inte tagit då så kommer det nog inte göra det heller + att det är ganska jobbigt (tror jag) att genomgå hormonbehandlingarna inför varje försök.
    Jag skulle gärna adoptera oxå, men av olika annledningar så kommer vi knappst godkännas som adoptivföräldrar.
    Sen är det ju nu att jag faktiskt kommit fram till att jag vill vara gravid och föda fram ett till barn, och just nu är det det jobbigaste att ta itu med. Att verkligen veta vad man vill och att det kanske ändå inte blir så.
  • Miss Kno

För oss så bekostar landstinget ingeting eftersom jag hade för högt FSH värde. Man får ha högst 10 och jag låg på 16. Som grädde på moset fick man ju reda på att man var på väg in i tidigt klimakterium. Ju äldre man blir desto högre FSH får man. Jag är ju bara 28 år. Men så länge jag har mens så har jag ju ägglossningar men ja jag vet inte....allt känns bara så drygt....

Men högt FSH ska ej påverka fertiliteten så det skulle ju vara
    j--ligt trevligt att få veta vad det sitter i??????

• Trinity78

Jag läste på lite i min bok som jag skrev om tidigare i tråden och jag kunde hitta detta:

För hög nivå av FSH i början av cykeln kan vara ett tecken på prematur ovarialsvikt (äggstockarna har åldrats och håller på att förlora sin funktion i förtid).

För tidigt klimakterium (prematur ovarialsvikt)
    Vi har just konstaterat att åldern påverkar en kvinnas möjligheter att bli gravid. I princip ska en kvinna kunna bli gravid fram till klimakteriet. Hos en del kvinnor slutar dock äggstockarna att fungera i förtid. Om det sker före 40 års ålder kallas det prematur menopaus eller för tidigt klimakterium. En del kvinnor fortsätter trots detta att menstruera som vanligt och upplever endast gradvisa ökningar av olika klimakteriesymtom, vilket gör att många chockas av diagnosen. Hos de kvinnor med prematur menopaus vars äggstockar fortfarande producerar ägg är äggkvaliteten rejält försämrad. Det gör det svårare att bli gravid och ökar samtidigt risken för missfall. 

Det verkar som om prematur menopaus är ärftligt. Om en kvinnlig släkting har kommit i klimakteriet tidigt kan det hända att du löper större risk än normalt att drabbas av detta.

Andra orsaker till prematur menopaus kan vara strålningsbehandling eller cellgifts behandling i samband med cancer samt vissa autoimmuna sjukdomar. Livsstilsfaktorer kan också spela en viss roll. Det är till exempel känt att kvinnor som röker kommer i klimakteriet tidigare än kvinnor som inte röker.

För att testa om du har drabbats av prematur menopaus kommer din läkare att ta blodprover för att kontrollera nivåerna av FSH och LH. Dessa blodprover tas vanligen på cykel dag 2 eller 3.

Det går inte att behandla prematur ovarialsvikt, så om dina äggstockar inte längre producerar några ägg kan du och din partner överväga att använda ägg från en donator, eller att adoptera.

• maritmedm

Miss Kno skrev 2008-05-14 13:45:36 följande:

För oss så bekostar landstinget ingeting eftersom jag hade för högt FSH värde. Man får ha högst 10 och jag låg på 16. Som grädde på moset fick man ju reda på att man var på väg in i tidigt klimakterium. Ju äldre man blir desto högre FSH får man. Jag är ju bara 28 år. Men så länge jag har mens så har jag ju ägglossningar men ja jag vet inte....allt känns bara så drygt....Men högt FSH ska ej påverka fertiliteten så det skulle ju vara j--ligt trevligt att få veta vad det sitter i??????
    Men om det nu är så att högt FSH-värde kan vara ett tecken på för tidigt klimaketrie så känns det ju verkligen som att just det kan vara annledningen att det inte blir bebis för er... Prata med läkaren igen eller prata med en annan.
  • Trinity78
    Miss Kno skrev 2008-05-14 13:45:36 följande:
    Men så länge jag har mens så har jag ju ägglossningar men ja jag vet inte....

Tyvärr är det inte så enkelt. Man har mens även utan att ett ägg har lossnat. Det händer oftare och oftare ju äldre man blir. Mer från min bok:

Ägglossningen

Tvärtemot vad många tror är mensblödning inte någon garanti för att ägglossning verkligen har skett. Ett icke-befruktat ägg skulle visserligen försvinna ut ur kroppen i samband med menstruationen, men kroppen gör sig normalt sett av med livmoderslemhinnan även om ägglossning inte skett under cykeln.

För optimal fruktsamhet måste inte bara äggproduktion, äggutveckling och ägglossning inträffa, utan kvaliteten på de ägg som produceras är också mycket viktig. "Ägg av god kvalitet" innebär ägg som innehåller normala kroomosomer och (sedan ägget blivit befruktat) förmåga att cell dela sig på rätt sätt. Kvinnans ålder är en viktig faktor i detta eftersom äggkvaliteten börjar försämras i 30-årsåldern och sedan än snabbare efter 35 års ålder samt ännu mer efter 40 års ålder. Denna försämrade äggkvalitet (främst antalet ägg med onormal kromosommuppsättning) är det som i första hand gör att risken för missfall ökar med stigande ålder. Av samma skäl är också risken för att barnet drabbas av kromosomavvikelser som Downs syndrom större ju högre mammans ålder är.

Livsstilsfaktorer påverkar också äggkvaliteten. Både rökning och ett högt alkoholintag minsskar exempelvis äggkvaliteten rejält. Du kan läsa mer om det i kapitlet Livsstilens betydelse.

Svar på tråden Nu vet jag att jag vill och det är asjobbigt!