• Storfegis

V70 -00 classic (gamla karossen) med Akta Graco Logico S passar inte??

Hej!

Skulle provmontera vår sprillans nya bilbarnstol med bas igår. Baksätet fungerade det bra i, men i framstolen blev det bekymmer. Akta Graco Logico S har en bas, och basen monteras genom att bilbältet träs igenom basen och låses fast genom att man trycker ned en plastbygel över bältet.
    Problemet är att när bältet är sträckt så kommer den runda plastbiten som håller bälteslåset när bältet inte används, mitt i där låset ska fastna. Känner ni igen bekymret? Törs man ta bort denna plastbit. Enligt rykten ska det gå att skaffa en ny sådan och eftermontera igen. Borde ju inte påverka bältets säkerhet?
    Hjälp mig, vill inte byta barnstol ju.
    Bilen är en V70 GLT -00, den gamla fyrkantiga karossen.

• Svar på tråden V70 -00 classic (gamla karossen) med Akta Graco Logico S passar inte??
  • AYE

Har en exakt likadan barnstol som dig, fast jag kör en SAAB 9-3 Sportcombi. I ärlighetens namn så har jag aldrig ens provat att ha barnstolen i framsätet. Den passar utmärkt bra där bak o därför får den sitta där.
    Blev skrämd av en person som är mer insatt i airbags än vad jag nånsin kommer bli. Han sa att även om man stänger av airbagen där fram så finns själva sprängladdnngen kvar, och det har i sällsynta fall inträffat att de löst ut. Och om den skulle göra det vill jag inte ha mitt barn där.

• Storfegis

Okej, men vår bil saknar helt airbag på passagerarsidan som tur är.
    Känns bra om man åker ensam att ha barnet bredvid sig och inte bak känner vi.

• AYE

Förstår precis hur du känner. Jag har monterat fast min kära sambo tillsammans med vår dotter i baksätet när jag kör.

Men mina inlägg har ju inte direkt löst dina problem... men jag förmodar att det är den där lilla knappen i bältet som kommer ivägen för själva låsmekanismen? Går det att flytta själva bilstolen framåt eller bakåt så att den där lilla knappen i bältet hamnar på nåt annat ställe?

• Ravestream

den lilla plastbiten har inte så stor betydelse igentligen .. den är bara där av lite bekvämlighetskäl för var knäppet ska fastna när du inte är fastsatt. antingen drar du bort den & flyttar den eller tar bort den helt.

Svar på tråden V70 -00 classic (gamla karossen) med Akta Graco Logico S passar inte??