• bebaca

Mitt barn visar aldrig hunger

Hjälp mig nån för jag känner mig så hjälplös och maktlös. Jag har en flicka som föddes i v. 28 och vägde 650g hon är 7mån och nu snart 4 mån korrigerat ålder och väger 5kg. Hon har haft sond i 4 mån för vi har kämpat med ammning men det gick inte så jag gick över till flaska och i ca 2 mån tillbaka har hon fått ersättning men redan från första början har det varit struligt med flaskan och nu är det nästan omöjligt att få i henne mat. Nu äter hon bara när hon sover djupt och även då kan hon hålla på och vända på huvudet och spotta ut maten och nappen när hon är vaken är det helt omöjligt för då spottar hon och blåser in luft i flaskan så att hela ansiktet blir täckt med mjölk. Jag tycker att jag har provat alla råd alla lägen alla nappar alla tider men det är ingen skillnad. Hon kan vara utan mat hela dan och är ändå pigg o glad och visar aldrig hunger hon gråter sällan. Vi kör även med smakportioner men det är inte någon hit heller. Jag vet inte vad jag ska ta mig till är så trött på att vänta på att det ska bli bättre och har börjat undra blir det det någonsin? Har kontaktat läkare som ska skicka mig till en barnpsykolog och en logoped. Är glad för alla råd jag får...

• Svar på tråden Mitt barn visar aldrig hunger
  • cloudberry79

Hur ser hennes viktkurva ut och hur mycket äter hon? Har du provat ge lite varmare eller kallare mat, vilken ersättning äter hon? Det låter ju oerhört jobbigt, Vidar är likadan med ersättningen, men det har fungerat bra tidigare. Teorin just nu är att han blir störd av intryck utifrån och har svårt att slappna av och fokusera på maten, så vi matar honom helst i sovrummet, med rullgardinen neddragen i mörkret. Vad har du provat att ge för smakportioner? Har du testat någon slät gröt, tex Sinlac?

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • hotten

Vår tjej tog sin första tugga av mat när hon 7½ år, nu vid snart 9 år äter hon rätt mycket vanlig mat men visar väldigt sällan några hungerskänslor, vissa barn har inte det alls å får inga heller men i tackt med att de växer å förstår mer (att man måste äta osv) så kan de välja vad de tycker är godare å äta för nöjesskull eller för att man måste.. eller så kan de få hungerskänslor... det ser man med tiden..
    Vår tjej var över 2 år innan hon började känna törst å tog självmant ens vatten..

har skrivit en del tex här:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m32512886.html

lycka till

• Stina7310

Jag har också en liten kille som inte äter. Vi tror att han inte känner hunger och att han är jätte lätt distraherad av annat. Det är så slitsamt och oerhört stressande. Vi provar med all möjlig kost. Han ligger på lägsta viktkurvan men växer bra på längden och är mycket glad o pigg. Jobbigt ändå. Hoppas det går bättre nu, såg att inlägget var gammalt.

• Adni

Jag har en tjej som inte äter själv och vi är ett gäng med barn i samma situation i den här "knapp-tråden"

www.familjeliv.se/Foralder/Forum-3-142/m51391896.html

Våra barn har hunnit bli drygt 2 år nu, så de är större än din tjej och de har knapp på magen (istället för nässond), men om du har lust så är du varmt välkommen in till oss.

• Charli

Vi hade det likadant. Flicka född i v 25.
    Sondmatades gick sen över till nappflaska som hon åt från i ca 1,5 månad sen vägrade hon den. Tillbaka till sond och började med smakisar när hon var 1,5 månad korrigerat.
    Kämpade och kämpade, kan tilläggas att hon även hade försvagad magmun och kräktes efter varje måltid, oftast kom allt upp. (Fick senare diagnosen reflux)

När hon var 6 mån korr drog vi sonden, fick hon inte i sig tillräckligt då skulle det bli "knapp" på magen. Hon låg på gränsen hela tiden så vi föräldrar fick välja. Vi valde att kämpa vidare utan knapp. Vid 1 års ålder fick hon äntligen medicin mot reflux och från att ha kräkts 5-10 ggr per dag gick hon till att bara kräkas 1-2 ggr som senare blev till 1-2 ggr i veckan.

För ca ett halvår sen vände det, från att bara ätit mosad barnmat som vi fick mata henne med, till att börja äta lite själv av vanlig mat.

Hoppas ni slipper denna resa för det var/är ett helvete rent ut sagt. Jag var nära att bryta ihop flera ggr. 

Vill du ventilera med nån är det bara att inboxa mig, känns som att jag är lite av en expert på det här med matvägran.

• Charli

Oj såg att det var en gammal tråd. Men nu blir jag nyfiken på hur det har gått istället. Är du inne och kollar ibland får du gärna skriva en rad.

Svar på tråden Mitt barn visar aldrig hunger