• Liz80

Fler med svår panikångest? kolla hit.

Någon liksom jag som lider av svår panikångest?

detta är tänkt som en diskutionstråd om just den vidriga sjukdomen panikångest.
    Alltså, en ganska "personlig" tråd, där man får vara beredd på frågor!

Kan vara skönt att skriva av sig ibland och ventilera sina tankar/känslor och ångesten.

VIKTIGT att inte stänga in sig själv med sin ångest. Prata om den, det är inget konstigt!

• Svar på tråden Fler med svår panikångest? kolla hit.
  • Natalie82
    jaja skrev 2008-07-01 21:37:25 följande:
    Samma här. Är jätterädd för att få en allergisk reaktion och dö. Och när ångesten sätter igång kan jag inte skilja på eventuell allergi och ångest, vilket gör att jag inte litar på mina känslor. Vet varken ut eller in. Ska jag rusa till akuten eller har jag bara ångest... Jävlig jobbigt! Ett tag lusläste jag innehållsförteckningar på livsmedel för att se vad maten innehöll. Kunde knappt äta något! Nu är det bättre men inte helt bra. Har du gått i terapi nån gång? Vet du vad det beror på att du har just matångest? Har du haft annan ångest också?
    Jag har inte bara matångest, det är bara en liten del av min ångest.
    Jag kan nästan inte gå någonstans utan att må skit.
    Kan inte gå i affärer, bara vissa butiker ibland, men oftast inte.
    Kan inte åka hem till folk, vill vara nära hemmet helst.
    Kunna ta mig hem snabbt när ångesten kommer.
    Jag har gått i kbt, sen har jag haft vanliga samtal, gruppterapi...men sitter här fortfarande, sjuk =(
  • Liz80

Hej på er!

bra att ni skriver av er.
    Det är ett h-vete med PÅ.
    Men på nåt sätt underlättar det ändå när man vet vad man får attackerna av, så man kan få hjälp att eventuellt komma till rätta med "rädslan som utlöser attackerna".
    Min PÅ yttrar sig på annat sätt, som jag skrev när jag startade denna tråd...ingen rädsla eller ens någon tanke, utan attacken bara smäller till..
    Helt otroligt vad bra att det finns mediciner.

Vill ni ha någon att "prata" med, så finns jag här.
    Sköt om er.

Lizzan

• Triquetra

Här är en till med panikångest, bla. Går på medicinen cipralex nu som jag har haft i ca en månad.

• jaja
    Triquetra skrev 2008-08-04 17:43:32 följande:
    Här är en till med panikångest, bla. Går på medicinen cipralex nu som jag har haft i ca en månad.
    Hjälper det att medicinera? Funderar ibland på det, är så trött på att vara så här känslig och ömtålig. :=)
  • Triquetra

Har som sagt bara gått på dom i en månad, men jag kan faktiskt känna att det hjälper Har inte haft panikångest atacker på ett tag nu!

jaja skrev 2008-08-04 20:50:02 följande:
    Hjälper det att medicinera? Funderar ibland på det, är så trött på att vara så här känslig och ömtålig. :=)
  • nagonsomharjobbigtmedangest

Jag får ångest över toabesök...jag kan inte göra nr 2 någon stans förutom hemma eller en avskild toa. Detta stör mitt liv jättemycket. Jag får panikångest över kanske stress, så sätter magen igång, och jag måste springa till närmsta toalett, vilket jag inte vill för att den ligger mitt i korridoren. Jag känner mig så ensam om det och ingen annan känner likadant...

• SaraAnderssonnn

Har panikångest ganska så ofta. Främst o först kickar den in när det kommer till ensamhet och rädsla för att bli " lämnad " löjligt right, dock tyvärr en av mina störta rädslor. jag har stora problem med att lugna ner mig och försöka hantera ångestattacken när den kommer ???? jag gick hos en personlig Coach och vi diskuterade detta med, fick tips om att man ska lära sig att " härda ut den " att man ska lära sig VARFÖR man får denna panikångest och bli medveten om vad det är som händer.

• Challe82

Hej, jag lider av panikångest och ångest, får fysiska symptom, jag blir hypokondrisk och ångesten blir ännu starkare och allt blir en ond cirkel...Äter ni någon medicin? Har ni fysiska symptom? Lider verkligen med alla som drabbas av detta, går inte att förstå hur hemskt det är utan att ha varit med om det!

• Jossanliten

Hej jag lider också av ångest och panikångest! Det är fruktansvärt tärande och vidrigt med ångest. För mig känns det verkligen som att det förstör mitt liv. Är det ingen av er som får overklighetskänslor ibland? Det tycker jag är hemskt! Vid panikångest tycker jag det känns som att jag håller på att tappa kontrollen och bli galen! Typ om man tänker sig en vattenballong som man fyller med vatten och till slut så blir den så full att den spricker. Den bilden brukar jag få efter en attack, att det är så det känns. Fy för skitångest!!!

• Challe82
    Jossanliten skrev 2016-01-13 16:12:30 följande:

Hej jag lider också av ångest och panikångest! Det är fruktansvärt tärande och vidrigt med ångest. För mig känns det verkligen som att det förstör mitt liv. Är det ingen av er som får overklighetskänslor ibland? Det tycker jag är hemskt! Vid panikångest tycker jag det känns som att jag håller på att tappa kontrollen och bli galen! Typ om man tänker sig en vattenballong som man fyller med vatten och till slut så blir den så full att den spricker. Den bilden brukar jag få efter en attack, att det är så det känns. Fy för skitångest!!!

Ja när panikångesten sätter igång så är det helt overkligt hemskt, känns som att jag lyfts upp och alla tankar snurrar, rädsla att jag är dödligt sjuk, skuldkänslor för allt och alla och känslan av att jag misslyckats med allt, kommer bli ensam eller dö...när alla dem tankarna kommer så är det omöjligt att kontrollera ångesten...hypokondrin ska vi inte ens tala om! Har du fysiska symptom också?
  • Jossanliten

Challe 82! Ja jag har flera fysiska symtom! Den tärande "vanliga " ångesten ter sig på olika sätt för mig. Ibland känner jag mig allmänt svag i kroppen och darrig, ibland får jag svettattacker, ibland overklighetskänslor, yrsel osv. Sjukt jävla (ursäkta) jobbigt är det!! Vid riktig panikångest slår hjärtat i 200 och det känns som jag ska få en psykos och dö!! Äter Du medicin?

• Challe82

Ja jag äter voxra men oroar mig att den gör ångesten värre, tar nu i nödfall en halv stesolid , jag har smärta i kroppen ibland diffus men nu senaste tiden stickande o strålande på olika ställen, jag fryser hela tiden förutom när jag vaknar då svettas jag av ångest.hemma från jobbet nu några dagar för jag är helt slut,. Tar du lugnande?

Jossanliten skrev 2016-01-13 16:28:35 följande:

Challe 82! Ja jag har flera fysiska symtom! Den tärande "vanliga " ångesten ter sig på olika sätt för mig. Ibland känner jag mig allmänt svag i kroppen och darrig, ibland får jag svettattacker, ibland overklighetskänslor, yrsel osv. Sjukt jävla (ursäkta) jobbigt är det!! Vid riktig panikångest slår hjärtat i 200 och det känns som jag ska få en psykos och dö!! Äter Du medicin?

• Jossanliten

Känner igen mig jättemkt!! De senaste tio dagarna har jag vaknat tidigt av ångest och helt svettig !! Inte kul! Tar också lugnande, sobril 10mg . Blir nästan en varje dag, tyvärr. Så man kan väl säga att jag är beroende. Känner att jag skulle behöva fler, men där går min gräns vid en tablett om dagen inte mer.Har du konstant ångest eller kan det gå dagar då du är ångestfri? Jag kan inte ens komma ihåg en sån dag, har alltid ångest eller liksom en krypande obehagskänsla nästan jämt. Man blir så ledsen. Jag har alltid varit skör och känslig och haft lätt för att oroa mig för saker men den här riktiga ångesten fick jag för ca 5 år sen och sen dess har jag haft det så. Har kunnat jobba i perioder men jobbar nu sen en tid tillbaka bara 25 procent. Klarar inte mer som det är nu. Viktigaste för mig är att orka vara mamma och fokusera på det. Det är verkligen hemskt att ha ångest, det tar så mkt kraft o energi!! Jag är precis som du , hypokondrisk. Får för mig att jag är sjuk på ngt annat sätt att det är därför jag mår som jag gör och har ångest. Blir så himla rädd när de tankarna sätter igång!! Blää!!

• Challe82

Stackare . Jag har ofta en svag ångest, men när det är värre perioder så har jag fruktansvärd ihållande ångest o panikångestattacker, det kan hålla på i månader, jag vet inte vart jag ska ta vägen! Funderar på att be läkaren sjukskriva mig 25% iaf, har du provat meditation o mindfulnes?

Jossanliten skrev 2016-01-13 19:28:13 följande:

Känner igen mig jättemkt!! De senaste tio dagarna har jag vaknat tidigt av ångest och helt svettig !! Inte kul! Tar också lugnande, sobril 10mg . Blir nästan en varje dag, tyvärr. Så man kan väl säga att jag är beroende. Känner att jag skulle behöva fler, men där går min gräns vid en tablett om dagen inte mer.Har du konstant ångest eller kan det gå dagar då du är ångestfri? Jag kan inte ens komma ihåg en sån dag, har alltid ångest eller liksom en krypande obehagskänsla nästan jämt. Man blir så ledsen. Jag har alltid varit skör och känslig och haft lätt för att oroa mig för saker men den här riktiga ångesten fick jag för ca 5 år sen och sen dess har jag haft det så. Har kunnat jobba i perioder men jobbar nu sen en tid tillbaka bara 25 procent. Klarar inte mer som det är nu. Viktigaste för mig är att orka vara mamma och fokusera på det. Det är verkligen hemskt att ha ångest, det tar så mkt kraft o energi!! Jag är precis som du , hypokondrisk. Får för mig att jag är sjuk på ngt annat sätt att det är därför jag mår som jag gör och har ångest. Blir så himla rädd när de tankarna sätter igång!! Blää!!

• olivia68

Jodå nog har jag ångest.

Du är inte ensam TS.

Fruktansvärt tärande på kroppen. Det enda jag tänker när ångesten är som värst är "du dör inte av ångest". Hjärtat dunkar, vinglar när jag går och huvudet känns lätt..svårt att förklara.

Stickningar, domningar i händer,armar, ansiktet.

Känsla av att nu blir jag galen. Sen helt slut efter en dag av ångest.

Hemma från jobbet nu, ångesten förstör sömnen.

Tar en imovane till natten ca 2 ggr/ veckan. Tål inte SSRI.

Svar på tråden Fler med svår panikångest? kolla hit.