• leeena

vi komma ifrån ria-ra ? någon som minns ?

Kommmer ihåg att vi lekte någon lek när vi var små och man var två lag,och gick fram o tillbaka och sjöng...
    Början var
    Vi komma ifrån ria-ra,ria-ra,ria-ra
    vi komma ifrån ria-ra,aske-daske-da...eller nåt liknande.

Sen var det de andra lagets tur,och då sjöng de
    "vad har ni här att göra,att göra ,att göra
    vad har ni här att göra,aske-daske-da"

Men sen minns jag inte mer,jag kommer inte ihåg vad man nu SKULLE göra,tror att man på någotvis skulle få över medlemmar från det andra laget till sin sida..
    Men jag kommer inte ihåg hur...

Någon som känner igen den här sången/leken ?

• Svar på tråden vi komma ifrån ria-ra ? någon som minns ?
  • Linda1976

Googla kanske?

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Pistou

Så här minns jag den. Det är alltså en danslek med två grupper som står hand i hand och går emot och ifrån varandra och så ska den enga gruppen välja vilken som ska komma över till det andra. Fast jag minns inte riktigt hur leken slutar.

Vi söka en av döttrarna, döttrarna döttrarna
    Vi söka en av döttrarna, aske....

Vad ska den dottern heta, heta, heta,
    Vad ska den dottern heta, aske...

Jo hon ska heta (ex) Maria, Maria, Maria
    Jo hon ska heta Maria, aske

Du kan säkert Googla på gamla sällskapslekar från bondesamhället...

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Smulu
    leeena skrev 2008-05-09 21:30:14 följande:
    Kommmer ihåg att vi lekte någon lek när vi var små och man var två lag,och gick fram o tillbaka och sjöng...Början varVi komma ifrån ria-ra,ria-ra,ria-ravi komma ifrån ria-ra,aske-daske-da...eller nåt liknande.Sen var det de andra lagets tur,och då sjöng de"vad har ni här att göra,att göra ,att göravad har ni här att göra,aske-daske-da"Men sen minns jag inte mer,jag kommer inte ihåg vad man nu SKULLE göra,tror att man på någotvis skulle få över medlemmar från det andra laget till sin sida..Men jag kommer inte ihåg hur...Någon som känner igen den här sången/leken ?
    Har för mig att man sjöng:
    Vi ska hämta *namn* vi ska hämta *namn* aske daske da sen tog man *namn* i handen och gick till sin sida
  • Pistou
    Linda1976 skrev 2008-05-09 22:38:36 följande:
    Pistou skrev 2008-05-09 21:43:54 följande: Ytterligare en länk:www6.gellivare.se/forening/gallma/bus/sangdan ...Ja, samma som jag länkat till ovan.
    Oj jag såg inte att det var samma. Förlåt!
    People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Linda1976
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • B Rus

Mmmm, sen blev nån kvar till sist som det andra laget inte ville ha... kul lek.

Minns fortfarande hur det kändes när vi lekte den med dagis och jag blev kvar, en tomhet från magen och upp i halsen.

• DrottGirl

jag älskade den leken trots att jag blev vald sist ibland, vet att man oxå sjöng "men henne får ni inte, inte, inte..."

minns inte om det blev ngn kvar som ingen ville ha, var det så? vad hemskt isf!

Mamma till 2 underbara tjejer
  • astalacasta

Jag har en moderniserad variant med mer action och ingen uteslutning. Efter att det ena laget sjunger "vad har ni här att göra" etc, så sätter det laget som har gått fram till dem igång med en charad, tex alla låtsas att de borstar tänderna (de har kommit överens innan om vad det ska göra). Då ska motståndarlaget gissa vad de gör, och när någon skriker "borstar tänderna", så ska alla som stått och borstat springa tillbaka till sin sida av rummet, och motståndarlaget försöker kulla dem. De som blir fångade innan de hunnit till eget bo får gå över till andra laget, som då får komma på en egen charad, och sedan kör man sången -charaden-kullen igen.

• msmalin

Vi komma för att hämta prästen sko

Guld eller silver

Sidorna har varsin färg. Ingen vet vilken. Man viska vilken färg när man blir fångad och stället sig bakom den. När inga fler är kvar har man dragkamp

Svar på tråden vi komma ifrån ria-ra ? någon som minns ?