• B3b1s

Så himla rädd för förlossningen...

Vet att det är ett antal personer som är rädda för förlossningen.

Väntar mitt första barn, har gått in på V.31 och förlossningen närmar sig.
    Var på förlossnings föreläsning igår och fy helskotta vad rädd jag vart av alla saker de visade upp.

Vill ha bedövning, men är så himla rädd för nålen, t.ex. ryggmärgs bedövningen, de kommer göra så ont när de pillar med den där bak på ryggen. Är så rädd!! Så himla rädd! Har inte ens vågat kontakta Aurora verksamheten!

Har varit med om en förlossning förra året september, då gick allt jättebra, men är så himla rädd för värkarna, för att ngt ska hända, för smärtan, nålarna, rädd för att spricka och ja, gu vet vad!!

Har inte riktigt velat inse att jag ska föda. Har känt bebisen sen flera veckor tillbaka, men först nu har jag börjat tänka mer och mer på förlossningen och förlossningen närmar sig med stormsteg.

Hur har ni som varit riktigt rädda gjort för att slappna av?
    Gick förlossningen bra osv?

• Svar på tråden Så himla rädd för förlossningen...
  • Flickan och kråkan

Vet att det kanske är klen tröst: Men det är inte alls som man tror. Man kan inte veta innan eller ens få en uppfattning av att se en förlossning. Jag var också livrädd, men det gick jättebra! När det väl är igång tänker man inte så himla mycket, man är liksom helt upptagen med att föda barn

Klarade mig med lustgas och det var helt ok, hade utan att tveka tagit EDA om det behövts, men den tanken slog aldrig mig. Hade tur med en relativt lätt förlossning.

Det jag egentligen vill ha sagt är att du inte kan veta hur du kommer att uppleva din förlossning, och det finns bra bedövningsalternativ om du behöver det. Se till att komma i kontakt med aurora

• B3b1s
    wihoo skrev 2008-05-08 12:57:44 följande:
    "Väntar mitt första barn" - du har alltså inget barn sen tidigare?"Har varit med om en förlossning förra året september, då gick allt jättebra" - Men vad betyder då detta..? hmm.. hänger inte med för fem öre..
    Haha.. ja, väntar mitt första barn, alltså har jag inte andra barn.
    Var med på en förlossning i september, min mor födde en liten flicka då och då fick jag vara med under hela förlossningen.
  • B3b1s
    Aros skrev 2008-05-08 12:58:27 följande:
    Var också bokstavligt talat livrädd för min första förlossning. Dessutom har jag fobi för vassa föremål så kejsarsnitt var liksom inget alternativ. Kan dock säga att det jag var mest rädd för, EDA bedövningen och krystningen, var det som fungerade bäst. Eda: jag förklarade att jag har fobi och INTE ville se minsta skymt av någon nål, dem förstod (de är nog vana) och det var inget problem. Lokalbedövning sattes först mitt under en värk så det kände jag inte alls och EDAn kändes inte heller sen när den sattes. Hade ju så ont av värkarna också vilket gör att man inte tänker på det.Krystning: var det mest positiva under hela förlossningen. Gick jättebra, bara att tänka på att ta ner hakan ner mot bröstkorgen, trycka på och andas lugnt. Trodde det skulle göra mest ont att krysta och att det skulle kännas hemskt men istället var det positivt. Äntligen var bebis på väg ut, jag kunde vara riktigt aktiv och faktiskt själv göra något för första gången under förlossningen. Jag sprack lite, blev sydd med 4 stygn invändigt men jag kände inte att jag sprack. Det var en annan sak som jag också varit superorolig för som alltså inte heller var farlig alls. Det som var jobbigare än jag trott var öppningsskedet. Trodde det inte skulle göra så ont eller vara så intensivt. Men tycker absolut du ska kontakta Aurora så kan du få tips om hur du ska möta värkarna för att det ska vara så lite jobbigt som möjligt för dig. Nu är jag i v 38 och planerar inför min andra förlossning. Är inte alls rädd faktiskt vilket känns otroligt skönt. Vad jag framförallt fokuserar på och som jag kommer köra under förlossningen är positiva målbilder: bebisen, hela familjen samlad i sommar mysandes på en picnic-filt osv. Något många säger är bra också är gravidyoga och profylax för att hitta rätt andning. Har tränat det en del så får se om det hjälper om ett par veckor. Men baserat på att väldigt många anser sig hjälpta av det så tycker jag att du ska träna det också. Finns både kurser som man kan gå på och bok/dvd som du kan köra hemma. Lycka till!
    Väldigt intressant och läsa hur andra hade det när de gick igenom sin förlossning faktiskt.

Försöker också tänka possitivt, vill ju hålla i bebisen och att det är jag och killen plus bebisen, längtar efter att vi tre är en familj tillsammans, men är så rädd att ngt ska hända under resan, men får försöka tänka possitivt istället.

Tack för dina råd och tips :)

Lycka till med din andra förlossning som kommer väl snart :)
  • B3b1s
    wihoo skrev 2008-05-08 22:19:32 följande:
    Okey, då förstår jag, satt o fundera länge länge!
    Haha... Borde ha förklarat mer ifrån början istället :P
  • Shhiva
    B3b1s skrev 2008-05-08 12:40:12 följande:
    Vet att det är ett antal personer som är rädda för förlossningen.Väntar mitt första barn, har gått in på V.31 och förlossningen närmar sig.Var på förlossnings föreläsning igår och fy helskotta vad rädd jag vart av alla saker de visade upp.Vill ha bedövning, men är så himla rädd för nålen, t.ex. ryggmärgs bedövningen, de kommer göra så ont när de pillar med den där bak på ryggen. Är så rädd!! Så himla rädd! Har inte ens vågat kontakta Aurora verksamheten! Har varit med om en förlossning förra året september, då gick allt jättebra, men är så himla rädd för värkarna, för att ngt ska hända, för smärtan, nålarna, rädd för att spricka och ja, gu vet vad!!Har inte riktigt velat inse att jag ska föda. Har känt bebisen sen flera veckor tillbaka, men först nu har jag börjat tänka mer och mer på förlossningen och förlossningen närmar sig med stormsteg.Hur har ni som varit riktigt rädda gjort för att slappna av? Gick förlossningen bra osv?
    Jag kände precis som du vid mitt första barn, och jag kan säga att det blev katastrof, för att jag itne pratade med barnmorskan om mina rädslor, kontaktade inte Aurora, inget var planerat.
    MEn med mitt andra barn planerade jag ALLT, pratade med psykolog på MVC, gick på Aurora. Skrev en lista till barnmorskan på sjukhuset som tog enmot mig, på vad som gäller. Jag är rädd för sprutor, blod o smärta.. svimmar om jag ser blod eller en nål, och skriker mer än någon annan jag vet om jag får ont.. :) men min andra förlossning gick hur bra som helst..
    och ryggmärgs bedövningen gör INTE ont, du känner kanske lite av lokalbedövningen de sätter först, men inte resten.. sen känner du ingen smärta alls.. då är allt underbart.. :)

På listan till barnmorskan beskerv jag mina rädslor, och skrev oxå att om jag skulle få panik ångest så ska de lyssna på minpojkvän, för han vet exakt hur jag fungerar.. å jag hade honom som "backup" och det var jätte tryggt. Var noga med att tala om dina rädslor så de förstår, då hanterar de dig så du känner dig trygg..
    Aurora hjälpte inte mig så mycket, för jag kunde itne gå dit fler gånger (min första son var sjuk) men vet att de hjälpte min mamma enormt mycket när hon väntade mina systrar.
    Var förberedd så tror jag rädslan minskar.. det funkade för mig iaf.. hopps det löser sig! och GRATTIS! :)
  • Lycka83

Jag har också varit så himla rädd för förslosningar. Ända sen jag var "liten" typ. Men nu när man är inne i sin graviditet (är i v23) så har man nästan blivit peppad på något sätt, även om oron/rädslan finns kvar till viss del. Jag försöker tänka positivt, att varje värk är något positivt (vilket det också är iofs) som för en närmare sitt barn. Kontakta Aurora så kan dom ju hjälpa dig med din rädsla. Det är så skönt att det finns sån hjälp att få!
    Ha det bra och grattis bebisen i magen!! :)

• Miss W

jag gick på stödsamtal inför min första förlossning. Det var jobbigt men nödvändigt. Vi diskuterade fram VAD jag var rädd för inför förlossningen (sjukhusmiljön och stickrädd) så vi tillsammans kunde bearbeta det innan förlossningen.
    Jag gick även en profylaxkurs för att förbereda mig, helt super. Jag hade en låååång förlossning (32 timmar) men den var helt som jag ville ha den, förutom tiden men det kan man ju inte styra.
    Jag kände att jag hade full koll på allt, var den som kontrollerade varje situation och det kändes som jag klarade ALLT!
    Lycka till!

• freestylalayla

När man har haft värkar ett tag vill man bara att barnet ska komma ut...

Vill du ha huvudvärk i ett år eller bryta handen en dag.
    hahaha vilken knäpp liknelse men så är det..

Man vill bara vidare liksom och du KLARAR det!!!!

Ett nålstick är inget i den situationen.

Jag skulle rekommendera föda naturligt för då vet du att du är FANTASTISK! och du klarar något av det svåraste och finaste som finns!!

Have faith sister!!!

• Mopsan

Jag var inte så rädd för första förlossningen men nu me nr 2 börjar jag bli lite orolig. Vad jag brukar peppe mig själv me är att så många kvinnor i så många olika situationer och i alla tider har klarat av detta så inte f*n ska jag va sämmre :)
    Under min första förlossning ville jag ha ryggmärgsbedövning. Han la den 4 gånger men den tog tyvärr inte på mig. Men det gjorde inte ont. Det var obehagligt men inte smärtsamt.
    Du är rädd för att spricka jag fick sy ett stygn så jag har väll inte så mkt erfarenhet men jag tror inte du tänker på det så då utan man är så inne i det man håller på med.
    Att föda är en sån otrolig kick man e så stolt över sig själv att det är helt otroligt. Smärtan går inte att beskriva visst gör det ont men på ett sätt man aldrig har upplevt innan. O så fort barnet är ute är allt annat som bortblåst. När jag födde min son var det den mest fantastiska upplevelse i mitt liv jag kännde mig så stark så primitiv. Tid och rum existerade inte jag blev hel fokuserad och efteråt kännde jag det som att kom igen vi gör en unge till så jag får göra om detta snarast möjligt :)
    Nu börjar jag ju som sagt att bli nervös men det e bara naturligt. Lovar belöningen är stor när man gör detta.
    Lycka till

• B3b1s
    Lycka83 skrev 2008-05-10 09:33:59 följande:
    Jag har också varit så himla rädd för förslosningar. Ända sen jag var "liten" typ. Men nu när man är inne i sin graviditet (är i v23) så har man nästan blivit peppad på något sätt, även om oron/rädslan finns kvar till viss del. Jag försöker tänka positivt, att varje värk är något positivt (vilket det också är iofs) som för en närmare sitt barn. Kontakta Aurora så kan dom ju hjälpa dig med din rädsla. Det är så skönt att det finns sån hjälp att få!Ha det bra och grattis bebisen i magen!! :)
    Ja, det är sant, man vill ju ha ut bebisen, så vissa ser förlorrningen som en positiv sak, eller, det är ju positivt, men rädslan gör allt svårare.
    Ska kontakta aurora imorrn/måndag...

Tack så mkt... Grattis själv :)
  • B3b1s
    Mopsan skrev 2008-05-10 11:37:09 följande:
    Jag var inte så rädd för första förlossningen men nu me nr 2 börjar jag bli lite orolig. Vad jag brukar peppe mig själv me är att så många kvinnor i så många olika situationer och i alla tider har klarat av detta så inte f*n ska jag va sämmre :) Under min första förlossning ville jag ha ryggmärgsbedövning. Han la den 4 gånger men den tog tyvärr inte på mig. Men det gjorde inte ont. Det var obehagligt men inte smärtsamt. Du är rädd för att spricka jag fick sy ett stygn så jag har väll inte så mkt erfarenhet men jag tror inte du tänker på det så då utan man är så inne i det man håller på med. Att föda är en sån otrolig kick man e så stolt över sig själv att det är helt otroligt. Smärtan går inte att beskriva visst gör det ont men på ett sätt man aldrig har upplevt innan. O så fort barnet är ute är allt annat som bortblåst. När jag födde min son var det den mest fantastiska upplevelse i mitt liv jag kännde mig så stark så primitiv. Tid och rum existerade inte jag blev hel fokuserad och efteråt kännde jag det som att kom igen vi gör en unge till så jag får göra om detta snarast möjligt :) Nu börjar jag ju som sagt att bli nervös men det e bara naturligt. Lovar belöningen är stor när man gör detta. Lycka till
    Ja, kan tänka mig att det är en otrolig känsla. När min lillasyster kom och jag fick hålla henne, de gick inte å förklara känslorna, hon var så liten... men det var bara min syster, kan inte riktigt tänka mig hur det kommer att bli sen när min bebbe kommer..

Men, förlossningen kommer väl som den kommer.. hoppas bara att allt ska gå bra.

Grattis bebbe nr. 2 :)
  • 242

ville bara säga att när tiden väl är inne, kommer du vahelt uppe i det som händer att ja tror självaste rädslan kommer hamna lite i skymm undan... i början när man visste att idag är det på G! så fick ja adrenalin kick å bara flamsa å skratta å fatta knappt att ja skulle ha barn,detta hjälpte såklart oxå alla tankar runt om kring..

nu var inte ja rädd för förlossningen mer än för saxen(om man måste klippas) vilket jag slapp..men när ja va där,uppe i krystande å allt så tänkte ja inte så mkt..man är koncentrerad på andningen å stänger av allt annat å bara koncentrerar sig på vad BM säger..när lillan hade kommit ut insåg ja att ja gjort allt utan bedövning,så uppe va ja i det hela att ja glömde att ja kunde tagit till det...

lyckatill!

• Gabbe11

Hej!

Kan inte tänka mig att någon kan vara räddare än vad jag var, jag låg hemma & grät i 9 månader. Alla i min närhet sa snälla snäll prata med din barnmorska om att du är så rädd, men jag sa nu har jag satt mig i denna situation för att jag vill ha barn och det spelar ingen roll vad någon säger eller gör som kan göra att jag blir mindre rädd. Ännu räddare vart jag dom sista 2 veckorna då jag gick över.... Jag var helt förstörd.
    Precis som du så hade jag svårt att tänka på det positiva!!!
    När det väl satte igång så blev jag livrädd, men ju fler värkar jag fick ju modigare blev jag, då tänkte jag efter varje värk. nu är det en värk mindre & en värk närmare mitt barn! Jag började tänka på vad det skulle bli pojke, flicka vem den skulle vara lik osovidare. Helt plötsligt så hade jag glömt bort att jag igentligen var livrädd!!! Det är en helt underbar upplevelse som jag aldrig mot något skulle vilja byta ut!!! Tänk att jag har klarat av att föda barn!!!! Även fast det gör jävlig ont så är det värt varenda minut. Vet inte om detta kan få det att kännas bättre men jag vet att du kommer att klara av det för jag lovar att jag kände precis som du! Hör på det här: Jag lovade mig att skulle jag klara av att föda så skulle jag aldrig att vara så dum som skulle göra om det igen.... Gissa 2 ggr vem så är gravid igen, lika rädd igen men ser ändå fram emot förlossningen på något konstigt sätt!!!

Många kramar till dig & lycka till!!!

• Mumma 80

Inför första förlossningen tror jag nog att de flesta är mer eller mindre rädda. Se till att få prata med någon från aurora så du får utlopp för dina känslor.

Jag var också orolig inför min första förlossning men då man väl var där så hamnar man i sin egen lilla värld. Mina tankar under förlossningen handlade nog mest om nästa värk och att snart äntligen få träffa bebisen. Det blev en rätt långdragen historia och jag hann testa på flera olika smärtlindringar. Innan var jag rädd för att få EDA eftersom jag inte riktigt gillar tanken på en nål i ryggen... i slutänden så tog jag ändå EDA och upplevde det som himmelriket. Tror jag blev stucken 4 gånger av totalt två narkosläkare innan de lyckades få det rätt men trots det så tycker jag inte att det gjorde speciellt ont.

Ett sätt som jag peppade mig själv på innan förlossningen var att läsa ROLIGA förlossningsberättelser, inte några skräcksenarion. Här är en länk till en tråd här på fl där man kan hitta många roliga berättelser att skratta åt: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m32429270.html

• B3b1s

Mumma 80 skrev 2008-05-15 16:04:11 följande:

Inför första förlossningen tror jag nog att de flesta är mer eller mindre rädda. Se till att få prata med någon från aurora så du får utlopp för dina känslor. Jag var också orolig inför min första förlossning men då man väl var där så hamnar man i sin egen lilla värld. Mina tankar under förlossningen handlade nog mest om nästa värk och att snart äntligen få träffa bebisen. Det blev en rätt långdragen historia och jag hann testa på flera olika smärtlindringar. Innan var jag rädd för att få EDA eftersom jag inte riktigt gillar tanken på en nål i ryggen... i slutänden så tog jag ändå EDA och upplevde det som himmelriket. Tror jag blev stucken 4 gånger av totalt två narkosläkare innan de lyckades få det rätt men trots det så tycker jag inte att det gjorde speciellt ont.Ett sätt som jag peppade mig själv på innan förlossningen var att läsa ROLIGA förlossningsberättelser, inte några skräcksenarion. Här är en länk till en tråd här på fl där man kan hitta många roliga berättelser att skratta åt: www.familjeliv.se/Forum-2-13/m32429270.html
    Det är konstigt hur olika alla tar de här med förlossningen och deras rädslor... tycker själv att det är riktigt jobbigt och tänka på förlossningen just nu :(

Började läsa lite i förlossningstråden som du skickade, verkade vara ngt kul och intressant och läsa, ska fortsätta och läsa sedan :P Tack så mkt :)
  • B3b1s

Ringde Aurora igår, fick inte tag på dem, lämnade namn och nr till dem, de ringde upp mig idag... berättade vad jag var rädd för, men hann inte säga så mkt. de sa att de inte har tid för mig, okej, så taskigt lät det inte, men hon sa att de faktiskt inte hade tid, de var helt upptagna här och sen skulle de ha semester också.. :(

Hon sa där emot att jag kunde skriva upp vad jag var rädd för och sedan prata med min bm om de, men det känns inte som samma sak. Vart lite ledsen då jag fick reda på att de inte fanns tid, men hoppas att allt kommer att gå bra ändå.

• Finesse

jag var oxå livrädd.. men när dom väl satte igång mig gick det ju inte backa ur heller och jag var så hög på lustgas att jag kände inte ens när dom satte i EDA:n.. dom gör det ju i ryggen å jag såg aldrig ens nålen.

Lustgas och EDA:n var mina bästa vänner och gjorde förlossningen genomlidlig.. men det var riktigt jobbigt och jag ska inte ljuga för dig.. (vissa kanske tycker att jag är dum som är helt ärlig mot dig) det gör j*vligt ont att föda sen.. men jag har riktigt låg smärtröskel så det kanske är därför.

Men sen när hon väl var ute så är det faktiskt helt sant att all smärta försvinner.. trodde verkligen inte på det förut men när man varit med om det så är det helt sant! å man får sig ju en liten skatt sen som gör att det är helt värt det, tycker jag iaf.

Jag har sagt till alla jag känner som är rädda för att föda att om jag klarar det så klarar alla andra av det

• gummisnoddan

Hej hej!

Är i v.35 o är livrädd,tänker jag på förlossningen börjar jag gråta o får panikkänslor,går hos aurora,men,det har inte hjälpt,visst,ska göra en förlossningsplan med mina tankar o rädslor o beove nedteckande,men,litar inte på vården,litar ine helelr på att mixbon kommer kara av o va stöd för mig. Är liksom livrädd o förlora greppet o att bebben ska sakdas el.vara skadad o att jag el.bebben ska dö. Usch,fatatr itne alls hur jag ska klara mi igenom det,vet att tusenmiljonersmiljaderskvinnor kalrar av det men,hmm,de är inte som jag...Förmodligen påverkas jag negativit över hur min livssitution för övrigt ser ut också,känns inte som jag har den trygghet som behövs o det självförtroendet för o klara av o ta hand om bebben se´n. Är livrädd för o hamna i förlossningsdepression o inte kunna ta till mig bebben,ser itne heller fram emot o ha ont,blöda i veckor kombinerat med onda bröst o allerig i samband med sällskap av vilda skräniga styvtonåringar....På nåt vis måste bebben ut,om det så blir planert snitt el.vag,vet ej,är numera även livrädd för snitt..

Svar på tråden Så himla rädd för förlossningen...