• underworld

Surkärringar

Jag blir så trött på folk som säger att skaffa dig utbildning o jobb innan du skaffar barn. Jag vill inte betala skatt för att du ska skaffa barn.
    Bättre att dom går till alla knarkare och invandrare (svenskar också) som inte vill göra någonting.
    Jag tycker helt klart att det är bra mycket bättre att dom går till nytta;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-08 21:36
    jag har redan ett barn och har lägsta fp.
    Sambon får en ganska hyfsad lön så varför klaga? Vi har så det räcker och blir över;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-10 12:28
    Jag förstår inte hur ni tänker.
    Nu va ju inte vårat barn planerat, utan det bara blev så. Och vem har sakt att jag INTE kan försörja mitt barn. Vi är ändå två om barnet.
    Och jag hade INTE tänkt att släpa fötterna efter mig hela livet.
    Vad är felet?
    Usch o fy på er vad jag blir arg.
    Så man är en dålig mamma om man inte har utbildningen klar när man får barn?
    Allvarligt hur f*n tänker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-10 12:44
    JAG GÅR INTE PÅ SOC

• Svar på tråden Surkärringar
  • BymBym
    Valkyriah skrev 2008-05-10 19:05:33 följande:
    Då anser jag att man bör vänta tills man har egen ekonomi.
    Ok.

Om det inte handlar om unga personer då?
  • Valkyriah
    BymBym skrev 2008-05-10 19:06:45 följande:
    Ok.Om det inte handlar om unga personer då?
    Det är samma sak där,jag anser att man bör kunna försörja sitt barn själv när man aktivt gjort ett val att skaffa barn.
    Att slåss för fred är som att knulla för att bli oskuld!
  • Reglementet

Bym

Nej, då ska man vänta, tills man kan försörja barnet.

• SaramedM
    BymBym skrev 2008-05-10 18:58:05 följande:
    Har aldrig sagt att det är det optimala, men om man nu är i den situationen och ändå vill ha barn. Ska man inte få det då?
    Nej det bör man vänta
  • BymBym
    Valkyriah skrev 2008-05-10 19:08:11 följande:
    Det är samma sak där,jag anser att man bör kunna försörja sitt barn själv när man aktivt gjort ett val att skaffa barn.
    Ok. Hårt synsätt enligt mig men vi är ju alla olika....

Det är ju kanske så att paret som planerar barn inom en snar framtid kan försörja barnet själv och att det bara var ett kort tag de behövde hjälp. Synd att de ska bli sedda som personer som utnyttjar systemet när systemet är till för att hjälpa.
  • Valkyriah
    BymBym skrev 2008-05-10 19:14:56 följande:
    Ok. Hårt synsätt enligt mig men vi är ju alla olika....Det är ju kanske så att paret som planerar barn inom en snar framtid kan försörja barnet själv och att det bara var ett kort tag de behövde hjälp. Synd att de ska bli sedda som personer som utnyttjar systemet när systemet är till för att hjälpa.
    Tycker inte alls det är ett "hårt synsätt"

Anser att det är ganska självklart att man inte planerar barn när man inte har ekonomi till det.

Soc ska finnas för dem som är i akut behov av hjälp inte av dem som väljer att sätta sig i en situation där de behöver ekonomisk hjälp
  • BymBym
    Valkyriah skrev 2008-05-10 19:17:18 följande:
    Tycker inte alls det är ett "hårt synsätt"Anser att det är ganska självklart att man inte planerar barn när man inte har ekonomi till det.Soc ska finnas för dem som är i akut behov av hjälp inte av dem som väljer att sätta sig i en situation där de behöver ekonomisk hjälp
    Det förstår jag att du tycker. Men enligt mig är det det....
    Det jag försöker få fram är att jag tycker inte att allt är svart och vitt. Det kan finnas personer som försöker få barn, har jättesvårt och så plötsligt händer olika saker som gör att de blir tvugna till akut hjälp från soc. Ska de så behöva sluta försöka få barn när de har viljan att komma ur "soc-situationen" och troligtvis kommer göra det också?
  • Vroooooom
    grodanboll85 skrev 2008-05-10 17:09:14 följande:
    man behöver inte läsa upp gymnasie studierna för å plugga till uska. Men TS hade ju inte planerat sin graviditet så vitt jag ser i TS iaf utan hon blev gravid oplanerat. Å hon gick ju inte på bidarg sa hon. Men egentligen får vi alla som är föräldrar någon sorts bidrag för barn dvs barnbidraget. Ingen som sakt att hon måste plugga på högskolan för å utbilda sej till uska men vill man vidare utbilda sej inom de området så är de högskola/universitet som gäller.
    Nu var det ju inte TS jag pratade om utan jag pratade mer generellt.
  • trebarsmamma

jag är 22 år och har fyra barn, jag har ingen utbildning, men min sambo är höginkomsttagare, mina barn har inte det dåligt, dom har alltid nya kläder och får mycket beröm på dagis att de alltid har rena snygga kläder. Vi åker på semester. jag studerar på komvux innan jag blev mammaledig för två veckor sen.

jag hade då tre barn och studerade på komvux, det gick ju hur bra som helst,ser inge stop för att man har barn, allt går om man bara vill det, vi lever inte häller på soc.

Och jag är ingen dålig mamma bara för att jag blev gravid tidigt och sen ville jag skaffa de barn jag ville ha, så slipper jag börja om igen efter många år, nu har jag mina barn och jag har det gjort, sen kan jag tänka på mig och mina studier och sen börja jobba,

• Valkyriah
    BymBym skrev 2008-05-10 19:23:22 följande:
    Det förstår jag att du tycker. Men enligt mig är det det....Det jag försöker få fram är att jag tycker inte att allt är svart och vitt. Det kan finnas personer som försöker få barn, har jättesvårt och så plötsligt händer olika saker som gör att de blir tvugna till akut hjälp från soc. Ska de så behöva sluta försöka få barn när de har viljan att komma ur "soc-situationen" och troligtvis kommer göra det också?
    Nu ändrar du ju lite på situationen.

Det jag "pratar om" är att så länge man inte har egen ekonomi så bör man inte planera barn.Sen kan givetvis saker och ting hända under resans gång,under graviditeten eller när barn redan fiinns med i bilden.Det är skillnad.

Men om man vet att det bara gäller en kort period så varför inte då vänta tills allt ordnat upp sig igen?
  • o0Misan0o

Håller med Ts till en viss del. Men vissa kärringar kan inte sluta komma med massa kommentarer, o oftast om sånt de inte vet ett skit om!

Vem har sagt att alla VILL jobba, det FINNS faktiskt de familjer som VÄLJER att den ena ska vara hemma med barnen ist o den andra jobba, ska de inte få ta ut föräldrapenning då?

• Reglementet

misan

Fast det hade väl inte riktigt med saken att göra? Föräldrapenning får ju alla, soc är inte alla berättigade till.

• Vroooooom
    o0Misan0o skrev 2008-05-11 12:19:04 följande:
    Håller med Ts till en viss del. Men vissa kärringar kan inte sluta komma med massa kommentarer, o oftast om sånt de inte vet ett skit om!Vem har sagt att alla VILL jobba, det FINNS faktiskt de familjer som VÄLJER att den ena ska vara hemma med barnen ist o den andra jobba, ska de inte få ta ut föräldrapenning då?
    Självklart ska man få ta ut föräldrapenning. Det jag tror de flesta vänder sig emot är att en del planerar att bli försörja av soc.
Svar på tråden Surkärringar