Någon med barn som är född i v.34?
Jag är i riskzonen för att få för tidigt och just nu är jag i v.34. Jag skulle jätte gärna vilja höra hur det har gått för era små som fötts så tidigt + hur stora dom var när dom kom.
MVH/Therese
Jag är i riskzonen för att få för tidigt och just nu är jag i v.34. Jag skulle jätte gärna vilja höra hur det har gått för era små som fötts så tidigt + hur stora dom var när dom kom.
MVH/Therese
Gud vad jag blir glad när jag läser om era små kämpar... Vad härligt det låter att det gått så bra för alla.
Man är ju så himla orolig för hur det ska gå om den kommer tidigare, men nu är jag verkligen super lugn och känner att det inte gör så mycket om den väljer att titta ut nu.
Tack så hemskt mycket för alla svar! Guld värt.
fnurliga fliza: Tack så jätte mycket, det kommer nog gå alldeles perfekt bra. Bara han mår bra därinne så får han gärna stanna några veckor till.
Hej hej.. Jag fick en pojke (Linus) i vecka 34+4 den 25 januari 2008. Han vägde 1835g. Han fick ligga i kuvös första dygnet med syrgasgrimma. Solade i ca 4 dagar. Han låg sen på värmebädd och hade en pulsmätare på foten tills vi åkte hem typ.. Han hade sond tre första veckorna men kunde börja ammas när han va ca 4 dagar. Vi fick ligga kvar på neonatala i Eskilstuna i lite mer än 2 veckor och åkte sen hem på tidig hemgång (Permission) Allt går toppen bra och han växer som ogräs ca 400g i veckan går han upp. Nu väger han runt 5 kilo och är en vild liten kille som charmar ALLA :)
Jag fick min kille 2006 i vecka 33+5. Han vägde 1861 gr och var 44,5 cm. Vi fick ligga kvar i 9 dagar. Nu fyller han snart 2 år och har växt till sig ordentligt
Jag fick tvillingtjejer för två veckor sedan, i v33+6. Dom vägde 2320g och 2210g och var 43cm långa. Ena tjejen började amma redan första kvällen, men den andra fick sondmatas ett dygn sedan gick det bra för henne också. Vi slapp neo och fick komma hem efter två dagar Lycka till!
Fick en dotter i vecka 33+3. Hon vagde 2160 g, kuvos ett par dagar, solade ett par dagar, sondmatades eftersom hon inte orkade amma. Stannade pa sjukhuset tva veckor. Idag helammar jag henne , hon vager 4600 g, ar 9 veckor och hon mar toppen.
Lycka till
Glomde saga att jag pumpade igang mjolken. Pumpade hela tiden hon lag pa sjukhuset.Satte kl pa natten for att ga upp och pumpa. Det fungerade for oss.
jag fick en liten tjej i v 33+2 14 dec-07 med kejsarsnitt. Vattnet gick 1 v innan, hade nåt virus/infektion i kroppen. Låg på Neo/Barn-iva i 3 v med henne. Bara för att se så hon gick upp i vikt + att hon kunde amma av mig. Hon vägde vid födsel 2272 g o var 46 lång. Låg endast på värmebädd + fick antibiotika pga virus risk. Men hon klarade sig bra från det. Sist jag vägde henne så vägde hon 5430g o var 60cm. Ska väga hon på onsdag igen.
Det blev ett akut kjesarsnitt for mig pga att moderkakan lossnade. Madde toppen fram tills dess.
bettyblue; Hur märkte du att moderkakan lossnade?
Min moderkaka lossnade också, 2 veckor innan Linus kom. Hela lossnade inte, men ungeför 6-9 cm på ena kanten lossnade och bildade en "ficka" jag blödde som en idiot men med hjälp av personalen på MSK´s snabba behandling så klarade vi oss bra.. Det finns så mycket hjälpmedel, mediciner och bra utbildad personal nu för tiden som kan hjälpa en.. :)
För mig gick vattnet, två dagar senare fick jag värkar (dom ville inte sätta igång mig eftersom det var lite tidigt) Ingen vet varför. Läkaren på neo sa att det kan vara så ibland. 5% av alla prematurer kommer tydligen utan andledning....
Jag har två prematurer 33+1 respektive 34+5.
Det har gått bra för båda mina pojkar :)
Min första (34+5)
behövde värmebädd första dygnet och sondmatades som komplement
till anmningen den första månaden...solade mot gulsot ett dygn.
Vi låg inne på neonatal i 11dagar mest för att läkaren som skulle fixa hemvård var på semester. Han kom ifatt sina fullgångna vänner snabbt och har aldrig varit efter i utvecklingen eller så.
Min andra (33+1)
Låg på värmebädd i...några dagar och hade även cpap det första dygnet (eller 2), han glömde bort att andas ganska ofta så han hade övervak i 2veckor ungefär (har inget tidsbegrepp som synes)
Han hade ganska svår gulsot och solade många dagar den första månaden, när vi fick hemvård efter 3veckor hade vi ett solarie hemma (sk billybed) Ja...så hade han sond i lite mer än en månad.
Han hade även navelbråck samt en testickel som var på rymmen.
Men nu mår han bara fint (snart 13månader) och är som vilket barn som helst i den åldern förutom att han är mer infektionskänslig.
Min flicka kom v.34+1! Hon vägde 2490g och var 46,5 cm! Hon var pigg och frisk, men hon var trött och det tog ett tag innan hon orkade äta ordentligt! Hon var kvar på sjukhuset i 2 och en halv vecka!
Hon har utvecklats normalt och varit frisk!
Orsaken till att jag fick förtidigt är oklar, men det började med förtidiga värkar som stoppades med medicin och jag låg flera veckor på BB! Fick åka hem då jag nått v.34+0! Men redan dagen efter gick vattnet och värkarna satte igång ordentligt... då var det bara att föda!
Fick en rejäl blödning i vecka 31 och låg inne på sjukhus en vecka. Då proppade dom i mig mediciner som utvecklade Linus lungor snabbare i magen. Dessutom fick jag tabletter för att stoppa värkarbetet som kom igång.
Anledningen till att min förlossningg kom igång va att jag fick ett krampanfall. Det händer ca en person vart tredje år i sverige. Jag hade helt normala värden (förutom blödningen i vecka 31 som berodde på att moderkakan lossnade)tills den dagen jag började krampa. På typ en halv sekund så utvecklade min kropp en havandeskapsförgiftning. Min kropp ville bara pressa ut Linus och lyckades också. Från det att jag kramapde tills att Linus var född tog det ca 30 minuter, dom snittade mig med kläderna på och allt för att Linus hjärtljud inte hördes (mina var för höga för att hans skulle höras) Hade tur som redan va uppe på förlossningen för observation, hade en liten blödning på morgonen och åkte in för det. Hade jag inte varit inne på förlossningen redan så hade varken jag eller min son funnits idag! Det är helt sjukt va kroppen kan klara av helt själv!
Låter säkert läskigt, men jag ville inte göra dig rädd! Som sagt, detta är väldigt ovanligt i sverige och ETT fall vart tredje år sägs det att sjukvården i sverige får in.
//Sofi