• Mammasknodd

Prematurbarn födda dec-07 Tråd 2

Här är en tråd för oss som fick prematurbarn i december -07.

Här kan vi prata av oss om allt som rör våra barn och de känslor som uppkommer när man får prematurbarn.

Välkommna!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

TJEJKOCKEN:
    Jonathan, föddes den 2/12 (5 veckor tidigt, bf 6/1), 2450 g, 46 cm.

Emmy K:
    Nelia, föddes den 3/12 (16,5 veckor för tidigt, bf 26/3), 640 g, 30 cm.
    Lilja, föddes den 3/12 (16,5 veckor för tidigt, bf 26/3), 605 g, 30 cm.

MAMMASKNODD:
    Hjalmar, föddes den 3/12 (6,5 veckor tidigt, bf 17/1), 2300 g, 46,5 cm.

SIMBAA:
    Maja, föddes den 6/12 (5 veckor tidigt, bf 6/1), 1975, 42 cm
    Wilma, föddes den 6/12 (5 veckor tidigt, bf 6/1), 2095, 44,5 cm

CAMILLA01:
    Elsa, föddes den 12/12 (7 veckor för tidigt, bf 31/1, 2160g, 44 cm.

NEMO73:
    Jacob, föddes den 12/12 (9 veckor för tidigt, bf 6/2), 1900g, 45cm.

MAROON:
    Elliot, föddes den 14/12 (9 veckor tidigt, bf 14/2), 1802 g, 41 cm.

KIWI81:
    Jonathan, föddes den 25/12 (9 veckor tidigt, bf 22/2), 1706g, 44,5 cm.

~My mind not only wonders, somtimes it leaves completely~
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-12 16:46
    NIBU: Ellen, föddes den 29/12 (6 veckor förtidigt) 1726g, 41,5cm.
  • Svar på tråden Prematurbarn födda dec-07 Tråd 2
  • tjejkocken

vi va på bvc i tisdags o han väger 8230 o är 67 lång...han växer som sin far Vi satt o titta o jämnförde hur lika de va med oss o jonathan växer som sin far o min dotter växer som jag gjorde

Kiwi 81:Jag vet inte hur man få dom o äta men inte tvinga i dom det kommer...min son har varit matglad länge..innan han fick äta smakportioner...så tvärr hr jag inga tips.
    Jag har inte ammat så länge men kan tänka mig det är lite tröttsamt..jag pumpa med båda mina barn i 2 mån o det vart jag jätte less på..men det är nog inte samma sak.

Ja hoppas ni alla får en glad midsommar=)

• Camilla01

Glad midsommar!
    Elsa har slutat att amma helt, mjölken har sinat i samma veva som hon tappat intresset helt. Men hon äter väldigt bra mat och välling så hon klara sig iaf.

• Mammasknodd

Hej hej allihopa i sommarvärmen

Hur går det för er och era små?

Här går det bara fint. Hjalle växer och frodas. Han äter bättre och bättre, mer och mer... vi har inte slutat med ersättningen helt ännu men idag blir det sista flaskan.

Hjalmar masar lite grann nu och har börjat lyfta upp sig (träna inför krypandet) är nog en bit bort men han övar i vart fall

Några tänder har inte kommit men han har mycket besvär i munnen och nu kan man skymta de små risgrynen ibland...

Ha en skön sommar!!

• kiwi81

Hej tjejer!

Här går det framåt oxå med ätandet. Potatis och broccoli var ingen höjdare. Palsternacka smakade han i alla fall på. Men morot frossar han i och då går det även att blanda i lite potatis eller så. Gröt har han oxå börjat äta med glädje, men välling vill han inte ha. Flaska överhuvudtaget vill han inte längre ta, även om jag försökt pumpa ut rakt ner i flaskan och sen ge honom direkt. Inte ens min mjölk vill han ha om den kommer i flaska. Men men, vi tar en dag i taget.

Han gillar att stå och sitta (med stöd så att säga. När han står måste man hålla i hans händer och när han sitter brukar jag bulla upp med kuddar eller låta honom sitta i barnstolen). Så fort man försöker lägga honom blir det missnöjda miner.. och så fort jag lägger honom på mage rullar han över till rygg.. han kommer nog helt hoppa över krypstadiet och börja gå direkt.

Idag fick lilleman ligga naken på en dyna (med madrasskydd o handduk på) ute på altanen i skuggan. Blev en liten kisspöl på altanbrädorna men det är det värt. Måste vara så skönt för honom att få lufta sig i det fria när sommaren visar sig!

Hur mår era små? Hoppas ni njuter av sommarvärmen.

• tjejkocken

hej

jo här går det framåt..han äter som en liten gris äter allt man stoppar i honom
    Han står på alla fyra o gungr fram o tillbaka..det ser lite roligt ut När man håller honom i händerna medan han står så går han Det är väldigt stöpligt men det går framåt ialla fall
    Han vill sitta o det går sådär men han har ingen styrka i magen/ryggen så han sitter framåtlutad o när han är på alla fyra så försöker han sätta sig upp men det har inte lyckats än.men tror ej det dröjer.

mammasknodd...va härligt att du ialla fall ser de små risgrynen för då vet man varför de är som de är ibland

kiwi81...ja det är nog härligt att de sommar så de får va lite nakna..det brukar bli många kissfläckar på altan men det är bar o skölja med vatten eller att låta det vara

Skönt o höra att det går framåt med alla små...men tänk att snart är de 1 år..7 mån har gått fruktansvärt fort o hoppas det går mindre fort fram till de är 1 år.

Njut av värmen o sommaren

• helf

Hej, är sällan in på famljeliv numera, tyvärr... hinner inte med.
    Jag har en liten kille som föddes i v. 33+2 den 1 dec 07 och BF 16 jan 08.
    Jag är lite nyfiken hur era små har kommit motoriskt.
    Sitter dom, vänder sig, kryper osv...
    Nyfiken.
    Sommarhälsningar från norr!

• Mammasknodd

Välkommen till oss helf!

Hjalmar är född den 3dec-07 och var beräknad den 17 Januari-08

Han kan nu vända sig åt båda hållen... Sitta kan han något sånär men han tippar lätt fortfarnade. Masa gör han litegrann och han har börjat inta kryppositonen.

Hur går det för er lillkille?

• tjejkocken

hej och väkommen helf

Min son har lärt sig o sitta nu..är såååå stolt Han ställer sig på alla fyra o gungar fram o tillbaka så tror ej det dröjer så jätte länge till innan han kryper.Men annars så vänder han sig o ibland rullar runt ett par gånger.Älskar sin gåstol men han börjar bli jätte farlig när det gäller sin säng...han ställer sig på knä o håller i sig i spjälsängen...så den ska ner ett hack imorgon

är lite nyfiken hur det går för er

• helf

Hej och tack alla!
    Nu är vi äntligen på benen efter en öroninflammation... penecillinet var inte poppis... BLÄÄÄ!!! Han spottar och fräser.
    Lilla David vänder sig och sitter en liten stund men sen "tippar" han omkull men det är på gång, han "snurrar" runt när han ligger på mage.

Längtar så tills han kan sitta själv, känns som om det är nästa steg för honom... han tycker det är jättekul! Dom börjar ju bli stora våra älskade små troll.

Nu äter han i massor och gillar att få smaka lite från storebrors mat... mums med korv!

• Mammasknodd

Det är ganska samma lika här. Nu väntar jag på att tänderna ska komma... Men de vill icket... Jag ser ju att de är på G och han har haft jobbigt i munnen i mer än två månader nu... Min lilla stackars bebis!!
    Ja fatta att det går fort frammåt ändå!!!

• tjejkocken

hej

hur är det med er Just nu så tar vi det väldigt lungt för annars så svettas vi bort.

här är det full fart på sonen men ochså dottern...nu leker de åtminste med varann o det är roligt men han är överallt...under bordet är en favorit

hoppas alla är friska o krya...Kram

• Mammasknodd

Här är det kallt igen efter ett par dagars riktig sommar... Vi har i alla fall hunnit bada och sola lite ändå...
    Hjalmar håller för fullt på med att lära sig krypa men inge tänder har kommit ännu...

Var och vägde honom igår... Han är nu 8 mån och väger 8200g och är 70cm lång... Det är bara 75 gram och 1 cm mer än då han var 6 månader!!! Men det är tydligen rätt vanligt då de övergår till "vanlig" föda...

Svar på tråden Prematurbarn födda dec-07 Tråd 2