Behövers tips! Min fästman funderar på att flytta till Sverige, från England.
Hej, kul att du hoppade in hit! :)
Det här är ett väldigt långt meddelande, det ber jag om ursäkt för, men kunde inte korta ner det. Jag hoppas att jag postade detta i rätt forum, är så ny här.
Jag har länge kikat in detta forum, och det verkar finnas serösa människor här. Så jag tänkte att det var dags att skriva min första tråd, precis här. Det här är något som jag tänkt på otroligt mycket, och det är inte lätt alls.
Jag har en fästman som är Engelsman, hans namn är Jonathan. Han bor alltså i England, West Sussex. Han och jag har som ni nog förstår ett seriöst förhållande, vi är förlovade och otroligt lyckliga tillsammans, jag har aldrig haft det så här bra förut. Eftersom jag bor här i Sverige och han i England så träffas vi inte så ofta som vi vill, men han flyger över till Sverige väldigt ofta och han stannar rätt lång tid. Det är perfekt. Jag har ännu inte hälsat på i England eftersom min hälsa inte riktigt tillåter mig, jag har hemskt jobbig astma och allergi, men astman är värst helt enkelt, samt har jag väldigt dåligt immunförsvar. Nu ska inte jag sitta här och klaga, inte alls, jag försöker bara komma fram till min fråga?
Jonathan och jag vill bo tillsammans, dela ett hem, skaffa familj. (Vi är som sagt inte föräldrar, men jag hoppas jag kan skriva här i alla fall?) Han är 23 och jag snart 22, och vi känner att vi inte vill vänta hur länge som helst. Vi vill spendera livet tillsammans, vi älskar varandra, vi vet vad vi vill. Det enda som är ivägen för oss är vår distans, och vi har länge funderat på vem som ska flytta vart. Han flyttar gärna hit till Sverige för att vi ska kunna leva ihop, men det är så himla krångligt. Det är säkert inte mer krångligt än vad man gör det, jag vet. Han trivs så bra här i Sverige, han gillar det här landet och människorna, samt språket. Hittills kan han tacka folk på svenska, och ursäkta sig, och fråga hur man mår, eller vänligt fråga; Vill du ha kaffe? Sen massa kärleks meningar på det som inte hjälper honom bland främlingar.
Saken är den att han har bra jobb i England, han jobbar med det som han älskar. Han känner bra med pengar. Vi skulle inte behöva ha några ekonomiska bekymmer om jag flyttar till honom i England. Jag tänker ofta på detta, men samtidigt så måste min hälsa gå före, det tycker han med. Men något som vi har problem med är att om han flyttar till Sverige, vart ska han hitta jobb? Jag förstår att han får ta det jobb som finns, även om det så betyder att vara diskare. Det är verkligen synd, för han får jobba ner sig, börja från början. Han pratar inte svenska ännu, bara några meningar. Han lär sig snabbt. Men hur ska han lära sig vårt språk? Jag kontaktade "Svenska för invandrare" men dom tar inte emot honom eftersom han inte är en flykting säger dom. Det tycker jag är synd. Jag frågade då vart jag skulle vända mig, men det visste dom inte.
Min man vill verkligen börja jobba direkt, det är bra, men hur ska det gå till? Han vill jobba inom musik, som han gör i sitt eget land. Han är gitarr lärare, m.m. och jag önskar av hela mitt hjärta att han kunde lära ut det i Sverige, men språket behövs, eller hur? Det förstår jag med.
Jag vet att jag har skrivit mycket, men jag måste förklara allt. Jag har sätt att det finns väldigt många Britter i Sverige, samt många Svenskar i England. Så min fråga lyder:
Hur ska min man hitta jobb? Som inte kräver Svenska direkt.
Hur gör man, tycker ni att han ska kämpa sig hit? Jag tror inte min hälsa överlever i England, tyvärr. Har hört att luften är mycket annorlunda. Jag ska kämpa mig dit för att hälsa på iallafall, det är viktigt. Eller vad tror ni som vet?
Om det finns någon här som vet mycket om just det här, hur man gör när ens man flyttar till Sverige från England, så får ni väldigt gärna kontakta mig, eller skriv här. Det känns så hopplöst nu, för vi kommer ingenstans, det är så mycket man måste göra. Det är jobbet som oroar oss mest, han behöver ett jobb i Sverige, inom Stockholm. Vi söker på nätet ofta, och han har skickat mejl till olika personer, men det finns ingen som riktigt har lediga tjänster. Men man ska inte ge upp!
Så era ord är välkomna, jag skulle uppskatta det, ge mig lite hopp, berätta hur ni gjorde när er käraste flyttade, eller när du flyttade.