• Liyah

Behövers tips! Min fästman funderar på att flytta till Sverige, från England.

Hej, kul att du hoppade in hit! :)

Det här är ett väldigt långt meddelande, det ber jag om ursäkt för, men kunde inte korta ner det. Jag hoppas att jag postade detta i rätt forum, är så ny här.

Jag har länge kikat in detta forum, och det verkar finnas serösa människor här. Så jag tänkte att det var dags att skriva min första tråd, precis här. Det här är något som jag tänkt på otroligt mycket, och det är inte lätt alls.

Jag har en fästman som är Engelsman, hans namn är Jonathan. Han bor alltså i England, West Sussex. Han och jag har som ni nog förstår ett seriöst förhållande, vi är förlovade och otroligt lyckliga tillsammans, jag har aldrig haft det så här bra förut. Eftersom jag bor här i Sverige och han i England så träffas vi inte så ofta som vi vill, men han flyger över till Sverige väldigt ofta och han stannar rätt lång tid. Det är perfekt. Jag har ännu inte hälsat på i England eftersom min hälsa inte riktigt tillåter mig, jag har hemskt jobbig astma och allergi, men astman är värst helt enkelt, samt har jag väldigt dåligt immunförsvar. Nu ska inte jag sitta här och klaga, inte alls, jag försöker bara komma fram till min fråga?

Jonathan och jag vill bo tillsammans, dela ett hem, skaffa familj. (Vi är som sagt inte föräldrar, men jag hoppas jag kan skriva här i alla fall?) Han är 23 och jag snart 22, och vi känner att vi inte vill vänta hur länge som helst. Vi vill spendera livet tillsammans, vi älskar varandra, vi vet vad vi vill. Det enda som är ivägen för oss är vår distans, och vi har länge funderat på vem som ska flytta vart. Han flyttar gärna hit till Sverige för att vi ska kunna leva ihop, men det är så himla krångligt. Det är säkert inte mer krångligt än vad man gör det, jag vet. Han trivs så bra här i Sverige, han gillar det här landet och människorna, samt språket. Hittills kan han tacka folk på svenska, och ursäkta sig, och fråga hur man mår, eller vänligt fråga; Vill du ha kaffe? Sen massa kärleks meningar på det som inte hjälper honom bland främlingar.

Saken är den att han har bra jobb i England, han jobbar med det som han älskar. Han känner bra med pengar. Vi skulle inte behöva ha några ekonomiska bekymmer om jag flyttar till honom i England. Jag tänker ofta på detta, men samtidigt så måste min hälsa gå före, det tycker han med. Men något som vi har problem med är att om han flyttar till Sverige, vart ska han hitta jobb? Jag förstår att han får ta det jobb som finns, även om det så betyder att vara diskare. Det är verkligen synd, för han får jobba ner sig, börja från början. Han pratar inte svenska ännu, bara några meningar. Han lär sig snabbt. Men hur ska han lära sig vårt språk? Jag kontaktade "Svenska för invandrare" men dom tar inte emot honom eftersom han inte är en flykting säger dom. Det tycker jag är synd. Jag frågade då vart jag skulle vända mig, men det visste dom inte.

Min man vill verkligen börja jobba direkt, det är bra, men hur ska det gå till? Han vill jobba inom musik, som han gör i sitt eget land. Han är gitarr lärare, m.m. och jag önskar av hela mitt hjärta att han kunde lära ut det i Sverige, men språket behövs, eller hur? Det förstår jag med.

Jag vet att jag har skrivit mycket, men jag måste förklara allt. Jag har sätt att det finns väldigt många Britter i Sverige, samt många Svenskar i England. Så min fråga lyder:

Hur ska min man hitta jobb? Som inte kräver Svenska direkt.

Hur gör man, tycker ni att han ska kämpa sig hit? Jag tror inte min hälsa överlever i England, tyvärr. Har hört att luften är mycket annorlunda. Jag ska kämpa mig dit för att hälsa på iallafall, det är viktigt. Eller vad tror ni som vet?

Om det finns någon här som vet mycket om just det här, hur man gör när ens man flyttar till Sverige från England, så får ni väldigt gärna kontakta mig, eller skriv här. Det känns så hopplöst nu, för vi kommer ingenstans, det är så mycket man måste göra. Det är jobbet som oroar oss mest, han behöver ett jobb i Sverige, inom Stockholm. Vi söker på nätet ofta, och han har skickat mejl till olika personer, men det finns ingen som riktigt har lediga tjänster. Men man ska inte ge upp!

Så era ord är välkomna, jag skulle uppskatta det, ge mig lite hopp, berätta hur ni gjorde när er käraste flyttade, eller när du flyttade.

• Svar på tråden Behövers tips! Min fästman funderar på att flytta till Sverige, från England.
  • Liyah
    therese skrev 2008-05-04 23:17:41 följande:
    Hej!Har inte läst hela tråden, så förlåt om jag upprepar något andra redan sagt. Vad jag förstår, så har din fästman någon pedagogisk utbildning? Isåfall kan han nog lätt få jobb på en musikskola eller ett estetiskt program. Träna språket ni två ordentligt så att han kan föra en diskussion, förklara sig och förstå olika argument mm, "träna" på att likna en anställningsintervju situation, köp ett stort lexikon med musiktermer så att han kan fackuttrycken. Som tur är, så är ju mycket av musikuttrycken internationella.Ang SFI så är det inte till för enbart flyktingar, utan för alla INVANDRARE, som ju I:et SFI står för. Så ring och tjata!Jag tror iofs inte att en kurs i SFI är avgörande för en anställning, kan han bara visa att han klarar språket hfsat så går det nog bra ändå. Det han behöver är kanske en översättning eller validering av det brittiska examinat, men inom EU är det kanske inget krav? Kolla med t ex din kommun (utbildningsförvatningen) eller något av lärarfacken.Fördelar med att bo i Sverige är ju t ex att sjukvården och försäkringssystemet är lite bättre än i andra länder. Du har det bättre vid sjukdom, föräldraledighet etc. Dessutom är MRSA ett mycket större problem i England än i Sverige. Och vem vill vara rädd för att åka till sjukhuset?!Innan ni betämmer er för vart ni ska bo, så kolla upp försäkringssystemen noga. Om ni t ex planerar att skaffa barn snart, så kan ni kanske bo i Sverige till en början, när barnen är små, och sedan flytta till England senare? Om det fungerar med dina besvär.Lycka till med allt!
    Hej där,

Vilket fint inlägg från dig, man tackar.

Jag försöker lära honom svenska varje dag, genom telefon, genom små videor. Tro mig, jag får verkligen leka svenska lärare. Varje gång han är i Sverige så lär jag honom mer och mer, han vill lära sig så det är enklare då. Han vill kommunicera. Han är så glad att han lärt sig säga "Tack för maten" på svenska, till min mor när vi hälsar på. Det är kul. Han är så vänlig av sig, men så är Britter. Det tycker jag om. :)

Men, jag ska lära vidare, han har svenska böcker hemma, hans mamma lär sig också. Hans syskon köper svenska böcker till honom dagligen, det är snällt det. Det är roligt att hans familj tycker detta är så spännande.

Vi behöver inte ha så bråttom att bo ihop, men man måste börja någonstans, det tar ju tid. Jag är säker på att jag kan lära honom mycket svenska så han kan prata med folk. Jag låtar honom fråga i kassan när han ska köpa busskort, m.m. Han får ta det på svenska, snart sitter meningen fast :)

Jag är glad att jag kan engelska, annars skulle det inte vara lätt för oss. Han kanske lär sig mer svenska ju mer svenska han hör? Om folk pratar svenska omkring honom? Unga människor sägs ta upp språk snabbt...

Och ja, måste tillägga att han har pedagogisk utbilning.
  • therese

Jo och det är lite lätter när man är musiker också, man är så van att lyssna till små, små nyanser och accenter hela tiden.
    Hoppas det går bra, som sagt! Ni kan ju kolla "platsbanken" med jämna mellanrum, så här års brukar det börja dyka upp annonser på lärartjänster, vikariat etc.
    Dyker nåt upp och han får det, kan ni ju slå till och flytta ihop här i Sverige ett tag.

• Liyah
    therese skrev 2008-05-04 23:17:41 följande:
    Om ni t ex planerar att skaffa barn snart, så kan ni kanske bo i Sverige till en början, när barnen är små, och sedan flytta till England senare? Om det fungerar med dina besvär.Lycka till med allt!
    Gömde att säga att vi tänker så också, eller jag gör det illafall. Jag vill gärna att vi börjar i Sverige, har barnen i sverige. Sen när dom är lite äldre flytta till England. Det är lätt att säga, kan bli svårt att bara flytta, men det låter bra att helt enkelt starta i Sverige.
  • Lilith74

Karpet kom ju med en jättebra idé, att sätta upp lappar på olika platser där det rör sig engelsktalande och erbjuda gitarrlektioner. Hade vår dotter varit ett par år äldre hade vi nappat, vi vill gärna att hon ska få chans att spela ett instrument och är undervisningen på engelska - så mycket bättre.
    Engelska skolor, pubar, ambassaden...

• Lilith74

Therese, alla kommuner erbjuder inte hemspråk. Kanske i skolan, men inte alla i förskolan. Jag blev rätt besviken, hade hoppats att våra barn skulle få engelska på förskolan här, men pga praktiska problem erbjuds det inte i den här stadsdelen.

• Lilith74

Karpet: Tack för jobsinstockholm!!

• Liyah
    Karpet skrev 2008-05-04 23:14:39 följande:
    Han kan ju gå runt till de engelska skolorna och sätta upp lappar där han erbjuder privat gitarrundervisning. Det skulle kanske inte generera några miljoner i månaden men lite i alla fall.
    Det är jätte bra! Han lär ut privat i England, så han kan ju allt detta. :)
  • Liyah
    Lilith74 skrev 2008-05-05 13:50:07 följande:
    Karpet kom ju med en jättebra idé, att sätta upp lappar på olika platser där det rör sig engelsktalande och erbjuda gitarrlektioner. Hade vår dotter varit ett par år äldre hade vi nappat, vi vill gärna att hon ska få chans att spela ett instrument och är undervisningen på engelska - så mycket bättre. Engelska skolor, pubar, ambassaden...
    Ja, eller hur, det var en jätta bra idé. Jag vet att det finns folk där ute som vill lära sig spela gitarr. Sen tror jag att många tycker det är lite häftigt med en som pratar engelska, det tyckte jag iallafall när jag var yngre :) Vi ska testa detta, får se hur det går :)
  • therese

Det är bra om han startar ett företag och ger lektionerna via det, så får han en "vit" inkomst att grunda sjukpenning och föräldrapeng på.

Lilith74: Om du orkar, så stå på dig. Det finns ett mål om just modersmålsundervisning, som faststält att en kommun inte får neka modersmålsundervisning oavsett vilka "skäl" kommunen anger. Kan tyvärr inte numret på domslutet.... ska se om jag kan hitta det...

• Lilith74

Therese: Jaså minsann?? Det var intressant info, jag trodde att det var upp till varje stadsdelsnämnd eller kommun. Kolla gärna om du kan hitta något referensnr, jag vet inte riktigt vad jag ska leta på.

TS: Jag låg och funderade igår och kom på en utveckling av Karpets braiga idé: Vad sägs om din pojkvän kontaktar alla studieförbunden och erbjuder gitarrundervisning på engelska!!??
    Många vill ju lära sig spela och sjunga låtar på engelska och vill säkert förbättra sitt uttal och ordförråd. Andra är som vi, tvåspråkiga familjer som gärna kombinerar två olika saker, engelska och gitarr. Andra intresserade skulle kunna vara alla engelsktalande som bor här som tycker det verkar jobbigt med alla fackuttryck när man ska lära sig spela instrument.
    Det räcker med fem elever för att studieförbunden ska ordna en cirkel. Mycket mindre jobb för din pojkvän eftersom han får en "färdig" grupp och slipper ha en elev i taget. De betalar inte jättebra men håller med lokaler och böcker och givetvis reklamen.

Studieförbund: Vuxenskolan, Studiefrämjandet, ABF, TBV, Medborgarskolan, Folkuniversitetet.

• Liyah
    Lilith74 skrev 2008-05-06 18:48:42 följande:
    Therese: Jaså minsann?? Det var intressant info, jag trodde att det var upp till varje stadsdelsnämnd eller kommun. Kolla gärna om du kan hitta något referensnr, jag vet inte riktigt vad jag ska leta på.TS: Jag låg och funderade igår och kom på en utveckling av Karpets braiga idé: Vad sägs om din pojkvän kontaktar alla studieförbunden och erbjuder gitarrundervisning på engelska!!??Många vill ju lära sig spela och sjunga låtar på engelska och vill säkert förbättra sitt uttal och ordförråd. Andra är som vi, tvåspråkiga familjer som gärna kombinerar två olika saker, engelska och gitarr. Andra intresserade skulle kunna vara alla engelsktalande som bor här som tycker det verkar jobbigt med alla fackuttryck när man ska lära sig spela instrument.Det räcker med fem elever för att studieförbunden ska ordna en cirkel. Mycket mindre jobb för din pojkvän eftersom han får en "färdig" grupp och slipper ha en elev i taget. De betalar inte jättebra men håller med lokaler och böcker och givetvis reklamen. Studieförbund: Vuxenskolan, Studiefrämjandet, ABF, TBV, Medborgarskolan, Folkuniversitetet.
    Vilken suverän idé! :) Tack så mycket. Jag har bestämt mig för att inte ge upp detta, ska hitta jobb till honom. Så jag uppskattar din fina idé!
  • Hedi

Hej har inte läst i traden! nu vet jag inte hur det är i sthlm men i göteborg finns det engelskaskolan antar att det även finns i sthlm kan han inte kontakta dem?

Jag bor i Tyskland men min man och jag trivs väldigt bra här! men jag hade kanske velat flytta till sverige nagon gang men det känns som sagt surt att han förmodligen skulle tjäna mkt mindre i Sverige hm ja det är inte lätt. Men va gör man inte för kärleken.
    Lycka till iaf

• Little J

Hejsan,
    han kan läsa svenska på Folkuniversitetet;
    folkuniversitetet.se/templates/PageFrame.aspx
    Det kostar iofs att plugga där, men jag har hört bara positivt om deras kurser.

SFI kurser får man bara gå om man har anmält sig till migrationsverket och folkbokfört sig.

Det finns en uppsjö med olika svenska kurser på cd/dvd också.
    Alla är väl inte sådär jättebra, men dom finns som sagt.
    Min sambo köpte denna och var något sådär nöjd med den:
    www.rosettastone.co.uk/offer/learnswedish/&utm_medium=&utm_term=swedish%20learning&utm_campaign=

Som flera skriver så kan han säkert ordna med privata lektioner, du kan ju bli hans "manager" och hitta kunderna?

Och om ni ska bilda familj så är det på många vis mycket bättre här i Sverige än i UK för barnfamiljer.

Det här är en bra site med; www.thelocal.se.
    Där finns det forum för allt möjligt samt man får en massa information och fakta om Sverige...något som min engelske sambo har tyckt varit väldigt användbart.

Lycka Till...det kommer att gå fint för er

• MrsQ

Min sambos syster bor i England med man o barn.
    Hon/de funderar lite på att flytta hit, han har sökt lite jobb. Men bara sådana jobb som vill ha engelsk talande.

Mitt råd till dom var att sök alla jobb han kan tänkas vilja ha.
    De flesta företag finner att det är en stor källa att ha en engelsk talande hos dem.
    Även om de inte sökt det.
    Och de flesta svenskar kan engelska.
    Känner engelsmänn i Sverige som har eget företag o bara pratar engelska så det är inte ett hinder tycker jag.

Lycka till

• Medds

Hej!!

Jag satt och läste brevet och sitter i ungefär samma sits har en engelsk pojkvän som vill flytta hit till Sverige
    Men kan bara engelska . Jag Har varit i england flera gånger och älskar landet men det finns stora hinder för mig att flytta dit. Pga mina barn som är 13 och 11 år dom är födda här och kan inte mycket engelska. Plus att deras pappa sätter hinder för min flytt. Och Min Pojke som är 13 år har funktionshinder och behöver extra stöd i skolan så en flytt skulle bli extrem jobbig för honom. Jag skicka ett brev till migrationsverket och som han kommer från ett EU land så kan han komma hit men behöver anmäla sig inom 3 månader och ha en inkomst så han kan försörja sig själv. Jag kan inte försörja honom i längden. behöver lite hjälp ..
    Jag bor i Uppsala

• Michiyo

svenskan borde inte vara ett problem då han bara behöver anmäla sig till komvux SFI, det fick jag min sambo till att göra.. finns olika kurser men tar iaf 6 månader. sen så tyvärr får du vara den försörjande för honom medans han studerar. han kan ju visserligen söka extra jobb.. finns vissa jobb som man inte behöver kunna svenska för. men se då till att ni gått till skatteverket och får ett personnummer hemskickat :P

Svar på tråden Behövers tips! Min fästman funderar på att flytta till Sverige, från England.