• Pion

"fullständig" journal från Neo? Anteckningar av personal.

Hej!
    Vi har fått ut våra journaler på våra tvillingpojkar efter neotiden. Låg där i 9 veckor.

Vet också att det fördes anteckningar varje dag, både om barnen och om oss föräldrar. Det var troligen till för personalen för att upplysa vid varje skift m.m Är detta något man kan få tillgång till? Är det någon av er som fått det?

Jag skulle så gärna vilja ha dessa anteckningar just i bearbetningssyfte. Nu var det 3 månader sedan vi blev utskrivna och mycket kommer över en nu känner jag....

• Svar på tråden "fullständig" journal från Neo? Anteckningar av personal.
  • Tummelisa06

Ja det kan du få.. det fick jag när vi var inlagda.. vi fick ta med oss sk dagjournalerna hem..

• Pion

Med dagjournaler menar du då tex noteringar om litet och stort A, temperatur m.m? Eller fick du se vad de antecknat vad ni pratat om också?
    Tror du man kan få de i efterhand? Sparas de?

• Tummelisa06

De var väl kankse de som du pratar om.. men allt stod ju vad de hade gjort.. min dotter hade kramper som nyfödd så de antecknade ju om hon hade visat. nått och så..

• Kaffekopp

Det finns daganteckningar och det finns status. Och så finns det läkaranteckningar och överföringsanteckningar om man förflyttas. Sen finns det kuratorsanteckningar m.m. men det skrivs inte alltid nya saker varje dag och det skrivs inte mycket om föräldrarna i barnens journaler, eftersom det är barnet som vårdas. Enkom om föräldrar har något specifikt önskemål om något som man vill ska framkomma till all personal så att detta inte ska komma bort i överrapportering.
    I övrigt skriver man status och det framkommer ändå i läkarnas daganteckningar, där de gör en sammanfattning av status :)

• Ulla1974

Jag skulle begära ut omvårdnadsjournalen där sjuksköterskorna skriver om den vård som barnet fick.

• tinaw

De brukar inte sparas överallt för de räknas inte som journal, så skynda att höra av er isf!

• Ulla1974
    tinaw skrev 2008-05-06 20:21:36 följande:
    De brukar inte sparas överallt för de räknas inte som journal, så skynda att höra av er isf!
    Om det är sjuksköterskornas journalföring du syftar på har du helt fel - den sparas och räknas som journal. Sjuksköterskor är skyldiga enligt lag att journalföra.
  • tinaw

Nej, inte journalerna utan daganteckningarna. Anteckningar om när de bajsat, kissat, kräkts, vikter före och efter amning. Sånt. Det faller inte under journallagen och sparas inte överallt. Sånt som dagsviktr och dygnsmängder finns infört i journalen, som givetvis sparas.

• cloudberry79
    Ulla1974 skrev 2008-05-06 21:33:27 följande:
    Om det är sjuksköterskornas journalföring du syftar på har du helt fel - den sparas och räknas som journal. Sjuksköterskor är skyldiga enligt lag att journalföra.
    Nej, hon menar daganteckningar, där vissa delar sedan journalförs. I daganteckningarna står ALLT, alltså när man vänt barnet, vilken sida det legat på, om det bajsat mycket, bajsat lite, hur mycket kiss det kommit, om man suttit känguru, dvs ALLT som händer med barnet under en dag. En del av sakerna kommer med i journalen, tex om det varit något avvikande med temperaturen eller om det varit en apné tex, alltså medicinska anteckningar.
    Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • tinaw

Alltså, om det heter daganteckningar just vet jag inte, det kan ju vara en fackterm för nåt annat. Men just de här anteckningarna som liksom bara är för dagligt bruk och för överrapportering till journal tolkar jag det som att TS menar. Papprena som ligger ute på salen för alla att fylla i. Inte journalerna.

• tinaw
    cloudberry79 skrev 2008-05-06 21:55:14 följande:
    Nej, hon menar daganteckningar, där vissa delar sedan journalförs. I daganteckningarna står ALLT, alltså när man vänt barnet, vilken sida det legat på, om det bajsat mycket, bajsat lite, hur mycket kiss det kommit, om man suttit känguru, dvs ALLT som händer med barnet under en dag. En del av sakerna kommer med i journalen, tex om det varit något avvikande med temperaturen eller om det varit en apné tex, alltså medicinska anteckningar.
    Precis det menar jag!
  • Pion

Nja, jag menar dels dessa daganteckningar, men också personalens iakttagande som rapporteras vid överrapportering!
    Vet tex när jag pratat med en personal om tex något som oroat, visste de andra det också, utan att jag talat med dem....

• cloudberry79
    Pion skrev 2008-05-06 22:05:36 följande:
    Nja, jag menar dels dessa daganteckningar, men också personalens iakttagande som rapporteras vid överrapportering!Vet tex när jag pratat med en personal om tex något som oroat, visste de andra det också, utan att jag talat med dem....
    Det borde finnas i den vanliga journalen, i Sunderbyn hade de överlämningsmöte inför varje skiftbyte, där sådant togs upp, då stod det på papper. Så, någonstans måste det finnas, det är ju medicinska anteckningar för det mesta. Jag vet att barnsköterskorna förde små anteckningsblock också, men de vet jag tyvärr inte om de sparas.
    Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • Kaffekopp

Det finns övervakningspapper där man skriver vändningar, avföring, matintag, skötsel m.m. och som i vissa fall sparas.
    Sen finns det daganteckningar och omvårdnadsplanering och omvårdnadsstatus som journalförs (oftast i journal direkt på dator nu för tiden) och som hör till barnets journal. Där står om barnets andning/cirkulation, elimination, nutrition, psykosocialt, aktivitet, sår m.m.

• hästhov78

vi fick begära sköterskeantecknigarna också men där stod ej allt men precis som du säger vet man om man tog upp nåt med någon så fick de andra reda på det.. kanske går att få.. helt klart gav sköterkske ante. mest .. o speciellt som ett komplement till läkarjournalen lycka till

• Ängeln Casper

Jag fick bara de läkarna skrivit.....men jag vet oxå att sköterskorna oxå skrev en hel del.....men de fick jag inte...

Kram Camilla, mamma till Oliver, Ängeln Casper & Emilia
  • Ulla1974

Ängeln Casper skrev 2008-06-01 10:15:19 följande:

Jag fick bara de läkarna skrivit.....men jag vet oxå att sköterskorna oxå skrev en hel del.....men de fick jag inte...
    Ring och säg att du vill ha ut omvårdnadsjournalen.
  • Ängeln Casper

ja du......De var nog lata när jag bad dem, för att någon omvårdnadsjournal fick jag ju som sagt inte, jag måste dessutom tydligen betala för att de ska skriva ut det hela..eftersom de är så himla mycket...nämligen 4 månaders kamp. Flera hundra sidor tydligen...

Kram Camilla, mamma till Oliver, Ängeln Casper & Emilia
Svar på tråden "fullständig" journal från Neo? Anteckningar av personal.