• vinterbabyn

ni som fött i vecka 31-32, hur små barn? hur har det gått?

Har en känsla att detta barn kommer snart, 31+0 nu. Är sjukskriven för prematura sd som påverkat tappen, de hålls i styr tack vare liggläget. Men denna rivande mensvärk ser jag som hotande..

Har fött ett barn i 38+5, efter en likadan graviditet, men regelbundna sd o påverkad tapp i tidigt skede. SÅ den gången gick de bra.

Så berätta gärna lite hur de gick för er som födde vid dessa veckor. Var ni länge på sjukhus? Hur mådde de små? Hur små var de riktigt?

• Svar på tråden ni som fött i vecka 31-32, hur små barn? hur har det gått?
  • boktok

Hej! Jag födde en son i v30+4 med akut kejsarsnitt pga dåligt flöde i navelsträngen. Han vägde 885g och var 33 cm lång. Pga av att han var tillväxthämmad så var vi kvar på avd 69 i ca 4 mån. Dock så var han en väldigt livsglad liten kille , så han klarade av sjukhustiden bra. Han hade lite dåligt blodvärde och fick blod 3 ggr. Han solade också i början någon gång. Dock så klarade han sig utan alltför många apnéer.
    Idag så väger han 8210g, 70,7 cm lång, 46 cm huvudomfång!! Han är en pigg och glad kille som älskar att resa sig upp och gå längsmed möblerna.

Jag önskar dig lycka till och hoppas att det går bra för dig.

• ponkan

jag fick min dotter med akut kejsarsnitt i vecka 32 pga modekaks avlossning och havandeskapsförgiftning med mera. Hon vägde 1275g och var 37 cm lång..vi låg inne på familjeneo i ca 2 veckor hon låg i en öppen kuvös och behövde sond matas i 3 dagar sen gick det bra med flaskmatning. nu är hon 2 år och fortfarande liten för sin ålder men hittills har allt gått jätte bra.

• Skräpis

Vår kille kom i v 32+2 vägde 1986 och var 43 cm. Gick jättebra de första dygnen men efter 4 dygn slutatde han andas och behövde syrgas för att komma igång när han gjort det 3 ggr på en timme så sattes det tunga artilleriet in med blodtrans och antibiotika men han repade sig snabbt ändå.. Fick ljumskbråck vid tre mån ålder och op men nu vid 20 mån är han en jätteglad liten kille. Han är inte riktigt ikapp jämnåriga barn än men det kommer så jag är inte orolig.

• Nemo73

Jag fick en pojke i vk 31+6 som vägde 1900g och var 43 lång. Han låg i kuvös några få dygn och hade bara CPAP det första dygnet, sedan kom han över i värmebädd. Vi låg inne tillsammans i tre veckor, sista veckan fick vi ha honom hos oss dygnet runt så det blev som en mjuk övergång till att vara hemma själva. Vi hade hemsjukvård ca en månad tills han kunde ammas helt och då blev av med sonden.

Allt gick relativt komplikationsfritt, några apnéer, gulsot och fick sola två dygn, lite knepigt att lära sig amma men det ordnade sig till slut. Vi fick ett fantastiskt bemötande på neo på Danderyds sjukhus, mycket kompetent personal som även var lyhörda mot oss föräldrar. Något jag upplevde väldigt jobbigt var alla dessa larm som gick hela tiden, var det inte vår pojke så var det någon annnan så man hade hela tiden hjärtat i halsgropen men det gick ju bra!

Idag är han fem månader (ca 6kg och 64cm)och är världens gladaste kille, "pratar" massor, sitter med lite stöd och börjar vända sig. Allt verkar vara som det ska men han kommer nog ligga lite efter ett tag till men inget vi bekymrar oss över.

Lycka till!!!

• Elpida

Hej!
    Har haft SD sen v 18, legat inne och fått div mediciner, födde förra veckan v 32+3 29/4 akut kejsarsnitt, pga att det inte fanns en droppe fostervatten och att lillen hade navelsträngen runt halsen.
    Han vägde 1970 gr och var 46.5 cm,stor säger dom att han är. Han ligger kvar i kuvös och kommer nog att göra det minst 10 dagar till tror dom, men han mår bra och utvecklingen går fort frammåt alla är positiva på sjukhuset. Han sondmatas forfarande för att han inte orkar svälja själv, försök med flaska kommer att göras om ett par dar.
    Lillen ligger på sjukhus och jag är hemma, bor i grekland och här är det bara besökstider 18-20 som gäller, har inte ens fått hålla honom än. Sorry TS lite OT...
    Känns skönt att höra andra mammor till prematura som det går bra för, lite ljus blir det i mitt depp

• Skräpis

Glömde säga att han sondmatades i ca 2,5 veckor och vi åkte hem efter 3. Nu går han på dagis och äter mest av alla i sin åldersgrupp

• S vali s

Vår dotter föddes i v.31+0, hon vägde 1180gr och var 36cm lång

Under de veckorna vi låg på neonatalen brukade hennes läkare skämta om att hon var så tråkig eftersom hon inte var någon utmaning för honom som barnläkare utan att allt gick som på räls
    Nu har hon hunnit bli 2 1/2år och allt går fortfarande som på räls, hon har hela tiden legat före sina jämngamla kompisar både vad det gäller den motoriska som den sociala utvecklingen, enda "molnet" på hennes himmel är att hennes tillväxt fortfarande går lite långsamt - hon är en rätt liten 2 1/2åring med sina 11kg och 83cm

Den late får brått när det blir kväll
  • Del av drömmen

Vår lilla tjej kom i 32+6 - då helt plötsligt vattnet gick.

Vi fick ligga på neo tills hon kom till vecka 35.
    Allt gick bra - hon vägde 2095gr o va 42cm lång. Hon låg i värmesäng några dagar o sondmatades till börja med för hon orkade inte äta hela målen själv. Men de kom de oxå.

Nu är hon ca 15 månader o full fart på!!
    (man märket ingenting att hon är född förtidigt)

• vinterbabyn

tack för alla svar! för de flesta har det ju gått ganska bra. Är i 32+5 idag, skall åka och göra en cervixkoll med vul idag. Hoppas där är nåt kvar av den. inte för att de säger mycket om när babyn föds.. lärde jag mig förra graviditeten redan, gick omkring med halv cent kvar av cervix i 4.5 vecka ju.

• Nemo73
    vinterbabyn skrev 2008-05-08 11:35:19 följande:
    tack för alla svar! för de flesta har det ju gått ganska bra. Är i 32+5 idag, skall åka och göra en cervixkoll med vul idag. Hoppas där är nåt kvar av den. inte för att de säger mycket om när babyn föds.. lärde jag mig förra graviditeten redan, gick omkring med halv cent kvar av cervix i 4.5 vecka ju.
    Lycka till Vinterbabyn, varje dag är viktig och nu har det ju gått så långt att det säkert kommer gå bra!
  • MirjaochJolinesMamma

Mirja föddes i v.31 efter att vattnet gått i v.27. Hon vägde 1875 o var 43 cm. Hade CPAP första dygnet, sedan kuvös i 1½ vecka. Efter 3 veckor ammade hon fullt, vid 3½ veckas ålder fick vi åka hem.
    Svalis, min premistjej är idag 4 år, är 104 cm o väger 12.5 kg.
    Joline, min 2:a tjej föddes i v.38, är idag 2½ o är 92 cm o väger 11.5 kg.
    Så hon är inte ensam om o vara liten.
    Det mystiska med våra barn är hur f*n de kan vara så LÅNGA!! Jag är 147 cm, pappan är 178, alltså inga JÄTTElånga människor!!

TS, lycka till!

Svar på tråden ni som fött i vecka 31-32, hur små barn? hur har det gått?