Unga mödrar, se avsnitten. (:
kanal4.xstream.dk/mediamaker_SHELL.php&offset=0
Där kan man se avsnitten av unga mödrar, men utan svensk text.
Tyvärr funkar inte pogramet i min data. :/
kanal4.xstream.dk/mediamaker_SHELL.php&offset=0
Där kan man se avsnitten av unga mödrar, men utan svensk text.
Tyvärr funkar inte pogramet i min data. :/
Grrr.. Jag tittade alldeles nyss på ett halvt avsnitt innan jag bytte till andra sässongen eftersom jag missat några där men nu helt plötsligt så står det att man måste skaffa abbonemang.. Grr!
Man ska egentligen behöva abonemang på alla avsnitt, men ibland blir det fel på deras hemsida och man kan se det gratis.
5 dagar kostar 19 dkk, inte så hemskt iaf..
Säger mig ingenting men känns ändå lite onödigt när man ändå inte förstår vad dom säger. Tusan, varför kan dom inte vara från norge?!
Tihihihihi! "Ehm, älskling? Can you skicka the butter, please?"
Jag blev faktiskt lite besviken över serien då jag tycker att många är för "gamla". Ja, missuppfatta mig inte men om någon säger att dom känner en ung mamma, ja - då tänker jag direkt på 14 - 19 åringar. Att 20-åringar blir gravida är ju rätt så vanligt. Detsutom är dom färdigutbildade och har bra förutsättningar, det är ju gymnasieeleverna och dyliknande jag vill veta mer om! Dom vill jag se!
Haha, precis så var det! :-P
jo, i början är de flesta kring 20..
Nu här i de senare säsongerna kommer det fler under 18.
Det som irriterar mig är att de bara väljer tjejer med problem.
Vet flera tjejer som inte fått vara med för att de har det för bra ställt, både ekonomiskt och inom familjen..
Och NEJ, alla är inte så i Danmark
barnakär:
Håller mid dig att 20 ¨ringar e inte "unga" mammor, att de e rätt vanligt!
sj e jag 19 år, har den dotter på 3 månader, va 18 år när jag fick henne! Inge problem för mig!
Serien visar bara folket som har problem!
Har missat serien de senaste gångerna, va bättre förra säsongen n'är de va varje dag ..
Jo, jag tittade ju under länken och hamnade hos någon 17-åring,
Det har bara med tittarsiffrorna. Jag tror jag står lite mittemellan det där. Jag vill se hur dom som har problem löser dom men samtidigt framställs det som att alla unga mödrar har problem. Jag är nyss fyllda 18, har inga barn än och är inte gravid men om jag hade blivit gravid nu eller fött barn imorgon vet jag att vi skulle kunna erbjuda vårt barn allt!
Men sammanfattnigen har ju redan gjorts, det finns nästan inga som är posetiva till unga graviditeter. Visst, jag säger inte att dom inte finns - jag säger bara att dom inte syns.
Barnakär
Ja tyvärr är det ju så.
Det är ungefär som min ergonomilärare tog upp senast.
Om någon säger "- Vilka fula byxor du har!" så skulle du nästa gång du klär på dig, undvika dom byxorna - lägga tillbaka dom i lådan men om någon skulle säga " -Fan, vad duktig du var! MVG!"
så skulle det inte sitta i lika länge. Du hade varit glad för studen men att veta att någon tycker byxorna i fula kommer "plåga" dig längre.
Undefär samma situation. Det negativa är det man tar åt sig, det är det som märks. Hur ofta skriver skvallertidningarna om kändisarnas lycka jämnfört med deras drogproblem? Hur ofta står det någon posetiv nyhet i aftonbladet jämnfört med negativa?
Jo precis. Man "vill" inte se på tv att de har det bra, allt fungerar perfekt med pengar och familjen och de är bara såååå lykliga.
Vi ser hellre på någon vi kan förargas över, att de röker när de ör gravida, kanske inte riktigt har styr på hur ett barn ska äta och får barn efter barn "för att de glömde skydda sig"..
(Jo, det kommer en tjej i en senare säsong som har som mål att få 4 barn innan hon blir 23. Kan även tillägga att hon lyckas )
Men jag tycker att det är så tråkigt att folk dömmer dessa tjejer/familjer efter vad de ser på tv. Programmen är SJÄLVKLART vinklade!
Kan dra som exempel att hon Christina med sonen Lucas blev anmäld till "soc" av en som har sett programmet och reagerat utifrån de korta stunder i veckan de får se dem.
Det är även en i en senare säsong son blir anmäld för bidragsfusk.
(Visserligen var det väl rätt då hon faktiskt HAR fuskat med det.)
Men oj, nu tog vi visst TS tråd och gjorde det till en helt annan diskution än ämnat var :-P
Förlåt TS!
Jo, avsnittet med Christina och Lukas såg jag. Hängde inte riktigt med om vad som hände men sånt där är ju bara löjlerier, att grannar ska lägga sig i om du förstår vad jag menar.
Jo, det är en sak som jag störde mig jättemycket på - hur dom rökte i barnas närvaro! Som sist jag såg, när hon Bente och mannen hade besök av barnmorskan för att se om barnet hade gått upp i vikt så berättade dom att dom rökte i köket för att där är barnet aldrig och för att dom inte orkar gå ut och röka..
Förlåt, men det blev jag förbannad på!
Orkar inte gå ut och röka?!
Hehe ooopps!
Jo de flesta är lite underliga. Bente satt ju och rökte mellan värkar hon knappt kunde hålla sig upprät av!
Visst, folk röker generellt sett mer i Danmark än Sverige.
Men långt de flesta slutar när de är gravida och röker inte inne när barnet fötts.
Men som vi redan konstaterat, det ger väl "bra" tv -suck-
Jo, tyvärr så är det ju så. Jo - nu när du säger det så kommer jag ihåg det. Jag är verkligen en sån som aldrig skulle kunna dricka ett glad alkohol, även fast det var "okej" eller röka en enda cigarett. Visserligen är jag ingen partyprisse och har aldrig testat snus eller cigarett men jag skulle ändå aldrig kunna göra någonting som påverkar barnet negativt.
Jag kollar på varenda avsnitt. jag känner mej inte alls som ung mamma,jag var 20 år när jag fick mina små kottar. men jag tycker att avsnitten ger helt fel syn på unga mammor troligen för att de allra flesta röker inomhus med barnet och tycker d kontigt eller störande att bvc är på de ang det. jag är helt säker på att d finns fler förnuftiga unga mammor än det de visar.
att denna serie skulle påverka någons syn på just unga mammor är självklar iaf i mitt fall, trots att jag inte är den yngsta mamman. jag kan få mkt kommentarer om jag sitter med ngn annan och tittar på serien tex gör du oxå så,äter dina barn oxå bara snabb mat(troligen tror de att jag inte kan laga mat pga min ålder, vad vet ja) är du oxå ute sent på kvällarna med barnen vilket gör att deras sömn blir rubbad..NEJ
jag tror inte att d är ngn direkt skillnad på unga mammor eller äldre, tror man växer in i mamma rollen snabbt oavsett ålder. och d finns säker lika många äldre som beter sej som de unga i denna serie.
Håller helt klart med dig! Det finns ju vissa praktexempel som är 35 år och kan knappt koka makaroner eller sitter utan jobb och bostad! Jag förstår inte riktigt varför så många är så fokuserade på åldern. Visst att barn är bindande och att ett barn kanske inte låter dig vara så "fri" som innan men livet tar inte slut för det! Jag kan tycka att det är fel att 13-åringar skaffar barn för att dom har "knullat runt" (ursäkta uttrycket!) och sedan känner att det är tufft/ballt att vara ung och gravid men om du är 16-17 år och känner verkligen att du kan klara det, du behöver inte gå ut lika ofta, du har råd och tid osv osv, så ser jag inget hinder. Känner dom att dom vill "binda" sig så tidigt så tycker jag att dom ska göra det.
Nu när jag läser igenom inlägget låter det lite fel. Jag menar inte att livet tar slut med ett barn, bara att man oftast inte är lika "rörlig" om ni förstår. Sen vill jag också påpeka att alla 13-åringar inte tycker så eller beter sig så men tyvärr så finns ju dom enstaka som gör/tycker så.
Jag tycker jag har mer liv nu än när jag inte hade barn!
Förr var jag ute o gjorde ingenting, träffade kompisar oh så.. Det kan jag göra nu med, förutom det att jag har ett litet vedhäng med som också behöver uppmärksamhet
Han somnar ändå tidigt på kvällen och efter det så gör jag ju vad jag själv vill i princip...
Jo men precis! Livet tar inte slut! Jag längtar tills jag och pojkvännen ska ta med hans brorsbarn till skansen igen! Jag skulle då verkligen inte känna mig bunden! Ofta så finns det ju någon som kan passa barnet i några timmar i värsta fall!
Nej, jag längtar så att jag håller på att dö efter ett barn!
jag har kollat på det där programmet men ärligt talat. vissa av dom är juh faktiskt riktigt korkade. jag fattar ingenting, puckon det finns