• gabrielito

Är det nån som vet vad Svenska skolan i Spannien kostar ?

Hej på er alla glada!
    Vi är en 2 språkig familj med 3 barn och ett i magen.Min man är från Malaga och vår första son föddes i Granada.
    Nu längtar vi hem igen, och vill flytta tillbaka till Spannien.Problemet är bara att vi har en son med specialla behov och jag,vi, tror han skulle må bäst av att gå i den Svenska skolan.Han har ADHD,med autismliknande drag och en språkstörning.
    Av en slump läste jag att svenska skolan är dyr.Är det så ?Vad kostar det?Hur är läroplanen?Som i Sverie eller?Äter barnen där?Ni som vet snälla svara oss.Då detta är a-o om vi ska kunna flytta tillbaka.Vår son går ju först även om vi saknar Spannien!Gracias por repuestas! Abrazoz Maria

• Svar på tråden Är det nån som vet vad Svenska skolan i Spannien kostar ?
  • bebben Elias mamma

Jag tror du menar svenska skolan som låg i Fuengirola. Den revs o kontraktet gick ut, o de ska öppna en ny, tror det är i Torremuelle. Tror barnen går på den norska skolan så länge.

• pluttebarn

Hej. Har inte direkt några svar på dina frågor. Har dock gått i den svenska skolan i fuengirola. gick där från åk 2 till åk 9, men det är många år sen nu. På min tid var det en väldigt avslappnad skola, mycket gemytlig. Mer "personligt" än dom svenska skolorna här i sverige.Mkt mindre klasser om man hade bättre kontakt med både lärare och elever. Lunch hämtade vi i ett litet kök, på en bricka, sen åt man på sin bänk eller kanske ute i solen på en bänk. Gympa hade man alltid ute på skolgården, var det regnit hade vi teori ist.Det var exakt samma läroplan som här i sverige, förrutom att alla hade spanska som ett extra ämne.

Vet ej om den är riven eller vad som är planerat för skolan. Men hade jag kunnat hade jag lätt satt mina barn där.
    hoppas det hjälpte lite i dina funderingar.. lycka till.

• hotten

kostar säkert olika på olika skolor du skrev inte vart ni hade tänkt er..
    men det är ju bara att du googlar på svenska skolan utomlands, på deras hemsider brukar kostanderna vara tydligt angivna..
    på gran canaria (även thailand) har vi haft priser på ca 23 000,- termin, ink mat.
    hjälp med assistenter eller annars skärskilda behov måste du oftast själva betala... de har heller oftast inte tillgång till några specialpdagoger el dyl utan det är nått du själva står för.

• hotten

glömde, ja läroplanen följer den svenska läroplanen såklart..
    sen kan olika skolor ha lite extra tex spanska.

• Vaniljkex

Det har ar kanske lite OT, men kan vara vart att fundera over med tanke pa de speciella behov er son har. Har i London har jag forstatt pa foraldrar med barn i Svenska skolan att det ar ganska hog omsattning pa barnen, ofta nagon som slutar i klassen eller kommer ny, och att det skapar en lite trakig stamning. De som planerar att stanna mer permanent valjer ofta en annan skola, for att fa mer kontinuitet med klasskamraterna. Jag vet inte om det ar lika populart att bo bara nagra ar i Spanien, som har hos oss, men det kan vara vart att fraga skolan om, om du tror att en liknande situation skulle paverka er son negativt. Lycka till med er ev flytt!

• hotten

flesta skolor framför allt på semester orter (typ thailand, gran canaria, teneriffa osv) går det bra att gå i skolan om man stannar minst 4 veckor, så det blir ju större "omsättning"..

bor man längre å väljer tex spanska skolan så kan man på många ställen delata i svenska undervisning 1 ggr vecka eller dyl

Svar på tråden Är det nån som vet vad Svenska skolan i Spannien kostar ?