• äppelmos

Jag har en dröm om att skriva en bok riktad till prematurföräldrar...

Men vad vill läsare ha svar på?
    Fakta rörande (lungutveckling, hjärtproblem?)?

Jag vill attt boken ska ge känslan "det här kommer gå bra, hon/han kommer klara sig bra i livet, vi kommer klara oss!"
    det är ju kämpligt och omtumlande att få ett premuturt barn, troligen börjar föräldraskapet med en längre sjukhusvistelse och ett känsligt barn...

Jag är själv född vecka 26 (22 år sen) med både hjärt- och lungproblem och mina föräldrar hade bara en inställning: "hon ska självklart med oss hem" vilken jag blev glad över att höra! de kämpade på och tog en dag i taget.

Skulle bli glad om ni som prematurföräldrar vill ge mig idéer, berätta vad ni hade velat få veta när ni var i den sitsen..

Tack på förhand!!! :)

• Svar på tråden Jag har en dröm om att skriva en bok riktad till prematurföräldrar...
  • Tildas mor

Har själv inte ngt prematurbarn men om jag någon gång skulle befinna mig i den situationen så skulle jag nog vilja läsa om andra föräldrar och deras " berättelse".

• Nettis1975

Det finns en bok om prematurbarn. Den heter "Du är inte ensam" och är skriven av prematurföräldrar och går att beställa på prematurföreningens hemsida.

Själv är jag med i en mailinglista för prematurföräldrar som under hösten hade en tanke på att skriva en ny. Tyvärr ebbade den ut och inget förlag ville ge ut den om det nu hade blivit en. Vi hade fått fixa det själva.

Det är som sagt mycket frågor som man undrade över under neonataltiden. Mycket har man som sagt tagit reda på själv, men vi frågade även läkare och sköterskor under de 4 veckorna min dotter låg på neo-

• Sencha
    Tildas mor skrev 2008-04-21 18:06:39 följande:
    Har själv inte ngt prematurbarn men om jag någon gång skulle befinna mig i den situationen så skulle jag nog vilja läsa om andra föräldrar och deras " berättelse".
    Jag har inte heller någon prematur, men ja, berättelser tror jag också på.

Sedan tror jag att det kan vara bra med konkreta kapitel, för de olika problem som kan uppstå. Både varför de uppstår och vilka risker de medför, men också exempel på behandlingsmetoder, redogörelse för hur utvecklingen sett ut på området, samt då ev berättelse med exempel.
    Son född 2004; BF 11 juli
  • MsBeauty
    Sencha skrev 2008-04-21 18:18:31 följande:
    Jag har inte heller någon prematur, men ja, berättelser tror jag också på.Sedan tror jag att det kan vara bra med konkreta kapitel, för de olika problem som kan uppstå. Både varför de uppstår och vilka risker de medför, men också exempel på behandlingsmetoder, redogörelse för hur utvecklingen sett ut på området, samt då ev berättelse med exempel.
    ja, det tycker jag med. Jag har ett extremprematurt barn och den bok jag fick läsa var inte lätt att hitta i. Allt flöt på så man kunde inte leta upp något speciellt man ville ha information om. Därför blev det mest Internet eftersom det ar lättare att hitta information här.
  • boktok

Självklart berättelser från andra föräldrar. Har redan läst de böcker som finns på biblioteket här. Givetvis så behövs det fler böcker om fakta om prematurbarn, det finns alldeles för få i ämnet. Jag jobbar som biblioteksassistent så jag vet! Har själv fått ett prematurbarn och läste väldigt mycket om prematurbarn efter förlossningen, enär jag inte visste innan att jag skulle föda för tidigt.

• boktok
    boktok skrev 2008-04-21 21:24:50 följande:
    Självklart berättelser från andra föräldrar. Har redan läst de böcker som finns på biblioteket här. Givetvis så behövs det fler böcker om fakta om prematurbarn, det finns alldeles för få i ämnet. Jag jobbar som biblioteksassistent så jag vet! Har själv fått ett prematurbarn och läste väldigt mycket om prematurbarn efter förlossningen, enär jag inte visste innan att jag skulle föda för tidigt.
    Har idag sökt i bibliotekskatalogen efter böcker om prematura/för tidigt födda barn. Stadsbiblioteket har EN bok!!! På vårt bibliotek har vi haft två, den andra är dessvärre borta. Ska försöka att påverka mina kollegor att köpa in fler böcker. Eleverna brukar ju skriva arbeten och en del väljer faktiskt prematurbarn och då är det ju bra om det finns faktaböcker.
  • boktok
    boktok skrev 2008-04-23 19:35:49 följande:
    Har idag sökt i bibliotekskatalogen efter böcker om prematura/för tidigt födda barn. Stadsbiblioteket har EN bok!!! På vårt bibliotek har vi haft två, den andra är dessvärre borta. Ska försöka att påverka mina kollegor att köpa in fler böcker. Eleverna brukar ju skriva arbeten och en del väljer faktiskt prematurbarn och då är det ju bra om det finns faktaböcker.
    Du skulle ju också kunna få berättelser av oss här på familjeliv, jag och min man skulle gärna ställa upp.
  • äppelmos

tack för alla tankar!
    jag ska försöka få tag i någon av mina läkare sen jag låg på neo själv.... det skulle vara intressant!

min tanke nu:
    föräldrars historier
    fakta
    "ordlista"

• cloudberry79

Jag tror på att väva ihop, alltså ha kanske fem-sex föräldraberättelser ur olika veckor och olika problemställningar, varvat med faktaavsnitt, men jag tycker nog att de ska granskas av en neonatolog, så det blir bra och trovärdig fakta. Bilder är viktigt också! Gärna ett par berättelser av vuxna som fötts mycket för tidigt, så det finns en sorts framtidsbild. Jag vill också att man inte är rädd att berätta att det inte alltid går så bra, att en del barn inte klarar sig, att en del får problem i skolan med koncentrationssvårigheter osv.

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • äppelmos

cloudberry79

du sätte mitt i prick hur jag tänkt :)

Svar på tråden Jag har en dröm om att skriva en bok riktad till prematurföräldrar...