• Andreas tjej

Hur orkar man vara hemma med en tvååring och en nyfödd?

Planerar barn nr2 och om dte blir som vi vill så kommer vårt äldre barn att vara 2 år då.
    Eftersom vi bor i en kommun där man bara får ha det äldre barnet 15h/vecka på dagis vilket i princip känns som ingenting. hur orkar man vara hemma med två krävande barn?
    hur har ni löst det?

• Svar på tråden Hur orkar man vara hemma med en tvååring och en nyfödd?
  • EllieK

Man orkar och man härdar ut. Och med facit i hand, nu när mina barn är 2,5 och 4,5 är det, det bästa jag gjort. De har så mycket glädje av varandra

• nallea

Det blir jobbigt men otroligt kul med.
    Sen kommer man in i det och man glömt nästan hur de var å bara ha en
    Har 22 månader mellan mina två.

Storebror börjar nu till hösten förskolan.

• trollmor 4

Jag tror ju på att saker o ting inte blir jobbigare än vad man gör det till :)
    En tvååring är ju ganska stor o förstår ganska mycket. Mer än vad man tror...
    En bebis sover ju mycket i början o då har man ju tid för det större barnet.
    En tv åring kan ju vara med o "hjälpa" till..hämta blöjor,sjunga mm....
    Vi hade båda små hemma(1 år drygt emellan) dom ska skola sin på dgsi nu i höst.
    Kan faktiskt inte komma på ngt som varit direkt jobbigt ..tycker det varit toppen att kunna ha storasyster hemma lite längre med oss o att dom ska börja tillsammans på dagis!

• Miew

Min son börjar nollam nu i höst och han har varit hemma hela tiden, och han har en lillasyster som det är ca 21 månader emellan. Det har aldrig varit några problem, fast visst har man svurit lite när det regnat och man måste ha båda med sig när ma ska ut med hundarna... Men annars har allt funkat jättebra.

• HäckHäxan
    Andreas tjej skrev 2008-04-18 20:23:09 följande:
    Planerar barn nr2 och om dte blir som vi vill så kommer vårt äldre barn att vara 2 år då.Eftersom vi bor i en kommun där man bara får ha det äldre barnet 15h/vecka på dagis vilket i princip känns som ingenting. hur orkar man vara hemma med två krävande barn?hur har ni löst det?
    Är de inte så på de flesta ställen i landet?? Jag trodde det. Om man inte orkar så kanske man skall överväga att inte skaffa nr två på ett tag till???

Har ingen lösning, för jag har inte problemet själv. Men vet flera som haft det så, men de jag känner har inte ansett att de är ett problem utan snarare mysigt att vara med sina barn.
    Att knulla är ingen hobby, det är en livsstil!
  • BabyBobby

Mina killar e det 2 år mellan och det va inga som helst problem med någon av dem, den lille sov bara i 5 månader(sömnig bäbis) han bara åt och sov kissa bajsa, man bytte mata och la så va han avklarad, man brukar ju lägga sin uppmärksamhet på d stora barnet. men alla kan ju inte ha samma tur:D

• BetongMorsa

Har bara läst TS. I samma veva som våran minsta dotter föddes blev vår stora tjej 2 år + att min bonusdotter på 7 år flyttade hem till oss på heltid. O allt detta hände i princip under 2 dagar. Jag trodde att jag skulle gå in i väggen och tänkte att jag klarar inte detta. Sambons dotter fick inte gå på fritids o våran gemensamma stora dotter hade liksom ni, bara dagis tillgängligt 15h/v.

Men efter ett tag kom vi ju in i det och det gick faktiskt riktigt bra. Ett år har gått snart och bonus får gå på fritids då det visade sig att kommun gjort fel. Sambon har jobbat massor men jag har klarat alla tre ändå. helt själv. Och jag dog ju inte på kuppen
    Så sträck på dig för du kommer klara det här galant. Och komma ur det med en stor dos stolthet

• Karin W

Om ekonomin tillåter kan ju även din man gå ned i arbetstid, så gör vi och det funkar bra.

• Busbellan

Jag har bara läst ts och då är mina tankar såhär.
    Om man inte orkar vara hemma med två små barn så kanske man bör vänta lite med att skaffa barn nummer två.
    15 timmar är väl ändå rätt generöst att erbjuda när man egentligen inte behöver nån dagisplats.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Merikarvia

Hade en 5,4 och 2åring + en nyfödd hemma och ingen av dom stora gick på dagis. Det gick alldeles utmärkt. Syskon fick inte vara på dagis när man va mammaledig på den tiden. För att aktivera dom stora gick vi på öppnaförskolan och kyrkansbarntimme. Samtidigt som barnen fick stimulans så fick jag träffa andra vuxna. Kolla upp om det finns en öppen förskola där du bor och de dagar den äldsta är ledig från dagis går ni dit, det jag många som gör.

• 3busungar

jag har 3 barn med 2 år emellan..
    o jag har aldrig använt någon barnomsorg.
    trotsåldern är jobbig o dne brukar vara kring 2års åldern men det är nog inget jämfört med hur underbart det är o ha 2 barn..
    o de får väldigt starka band till varann o har väldigt roligt ihop.
    jag skulle inte kunna tänka mig nu efterhand att det vore bättre o ha väntat eller ha bara 2 barn utan jag tror att det ger väldigt mycket o ha syskon.
    o när de är 2år så behöver de inte göra sådär jätte mycket om dagarna..
    utan det är lätt o aktivera dem.man kan gå till öppna förskolan.
    vill man kanske barnet kan börja på någon gymnastik.
    min äldsta började när hon var 3år o nu är hon 5år o går på dans..så det finns säkert något..

• S vali s
    Andreas tjej skrev 2008-04-18 20:23:09 följande:
    Planerar barn nr2 och om dte blir som vi vill så kommer vårt äldre barn att vara 2 år då.Eftersom vi bor i en kommun där man bara får ha det äldre barnet 15h/vecka på dagis vilket i princip känns som ingenting. hur orkar man vara hemma med två krävande barn?hur har ni löst det?
    Hade jag känt på det viset hade jag definitivt övervägt att vänta med nummer två

Men för att svara på din fråga, man klarar det och de flesta klarar det alldeles galant - det blir inte värre än man gör sig.
    Den late får brått när det blir kväll
  • lillvilda

jag kommer ha ca 15 mån mellan mina och jag förstår att det kommer bli perioder som är jobbiga men jag kommer ha båda hemma med mig. Jag har ingen tanke på att ha storebror på förskola utan tänker njuta av att ha båda hemma så länge vi kan. Jag känner spontant att vi hade inte planerat in nr 2 så tätt som vi inte trodde att vi skulle fixa det.

Svar på tråden Hur orkar man vara hemma med en tvååring och en nyfödd?