• Kuben

Är deppig: det verkar som om vi kommer att få ytterligare ett prematurbarn.

Är rätt mör i dag. jag åkte in på förlossning med mycket och regelbundna sammandragningar, och där blev jag kvar under natten. Fick bricanyl och smärtstillande och order om att ligga ned. (andra gången, första gången jag fick bricanyl med detta barn var i v 22-23).

Läkarna är helt övertygade att jag kommer att få ytterligare ett prematurbarn... har jag tur så går jag en vecka till trodde läkarna... och jag som är i v 33+6 enligt dem (34+2 enligt mig). I journalen står det "bib. 1.5cm, öp för fingret" Vad exakt innebär det?

Det känns lite jobbigt då jag verkligen har hoppats på att slippa all denna berg-och-dalbana vad det innebär med prematurisar och all sjukhusvistelse. Pust!

Man konstaterade att jag är GBS-bärare, men var inte heller här säker på att behandla mig. Överläkaren hävdar att det inte finns belägg för kopplingen mellan mycket sammandragningar/prematurer och GBS. Men jag undrar jag! Fick i alla fall slutligen ta mig hem och på apoteket ligger ett recept på Kåvepenin och väntar på mig. Dock får jag varken hämta eller lämna på dagis (har en busig och aktiv 2-åring) eller utföra några direkta fysiska aktiviteter.

Jag hoppas så att lillkrabaten stannar en bra stund till i magen! Har ni några tips på vad jag kan göra för att få krabaten att trivas och stanna kvar?!?

• Svar på tråden Är deppig: det verkar som om vi kommer att få ytterligare ett prematurbarn.
  • MiisPiis

Låter som att du är 1,5cm öppen...? Jag kan ha fel.

Min mamma var 1 cm öppen i 7:e månaden med mig, men hon gick ändå 11 dagar över tiden!

Hoppas ditt pyre vill stanna så länge som möjligt!

• Gladhannapanna

I journalen står det "bib. 1.5cm, öp för fingret" Vad exakt innebär det?

Så står det i min journal från min dotters födelse, du har börjat öppna dig men om du inte har värkar borde det inte hända så mycket mer just nu iaf!

Hoppas att du kan ta det lugnt och ligga mycket så att Pyret får stanna ett tag till!

• alvaereva

i min journal stod det också så i v. 33 när min dotter var påväg ut. jag fick det förklarat att cervix, alltså livmodertappen var 1.5cm (den ska vara kring 3.5-4cm), och alltså bibehållen - inte utplånad. öp. för fingret är att läkaren kunde få in fingret.
    det kan stängas igen om du tar det lugnt och inte stressar.
    jag var ju också öppen för ett finger men när jag fått bricanylinjektionerna så stängdes det igen. dottern kom sen i vecka 38!
    just det, jag hade också GBS och min läkare sa iallafall att det hade ett samband med GBS och prematura SD.

• Proletariatet

Hej! Vår dotter föddes i v.24 och med lillebror var tappen 1,6 cm i v.22, den förkortades ytterliggare och i v.25 handlade det enligt läkarna om dagar innan han skulle födas. I v.35+1 föddes han efter att tappen varit helt utplånad från v.25 och jag de senaste fem veckorna var öppen 4 cm med en buktande hinnblåsa.
    Visserligen kom han så sent efter 13 veckors sängläge på sjukhus, men det var det värt.
    Så det finns hopp, lycka till!

• vinterbabyn

de kan gå mååånga veckor ännu!
    första barnet konstaterades i vecka 29 att tappen krymt, var kring 2,5cm o yttre munnen 1cm öppen, läkarna menade att de var bra om jag ens når 30+0.. i 34+0 1,5cm tapp 1-2cm öppen ända in.
    föds denna vecka sade dom, i 37+4 öppen 4cm 0,5cm tapp, födde i 38+5...

Nu sjukskriven för prematura sd sen v.20 redan. stoppade med bricanyl 27+5, 2cm tapp. Nu 29+4... ligger på soffan enligt läkarordination.. Men nu har dom inte vågat yttra sig när den föds..

GBS båda graviditetena

• yaz

Livmodertappen är normal 3-4 cm lång, vid förslossning så skall den förkortas och förvinna helt för att man sedan börja öppna sig (förstföderska).

Du har alltså 1,5 cm kvar och är öppen drygt 1 cm. Det är väldigt vanligt när man fött barn tidigare då man öppnar sig samtidigt som livmodertappen utplånas.

Hämta ut Ab imorgon direkt, tror absolut på ett samband mellan GBS och sammandragningar. Begär AB under förlossningen också!!!

Hoppas bebisen vill stanna lite till, men annars kommer den säkert klara sig galant ute vid 35 veckors

• knäppisen

Ligg ner och ta det lugnt är nog det enda man kan göra i din sits.

Om du skulle få tidigt igen, så är det mycket enklare andra gången, tro mej. Du vet precis vad som kommer hända och du kan rutiner och känner säkerligen igen en del av personalen (om du nu hamnar på samma sjukhus som tidigare) Du är ingen rädd förstagångsmamma utan en van tvåbarnsmor. Och v 34 är inte jättetidigt, även om ni säkerligen får stanna ett par veckor på sjukhuset om hon skulle behaga titta ut nu
    ¨
    Lycka till.

• chillie

Jag fick mitt tredje prematurbarn för 4 dagar sen och det stämmer som föregående skrev att det blir enklare eftersom man är van med rutinerna på neonatal. Denna gången fick jag i v 33+6 och han vägde 1920 g. Han föddes i tisdags och kommer hem i början på veckan så det har gått rätt snabbt iallafall.

• Kuben

Hej alla!

Tack för era peppande ord! Ni har ju helt rätt: vid detta lag vet vi ju hur saker och ting funkar. Men det känns ändå som om man blir snuvad på konfekten till viss del... Lite ego tänkte kanske.

Jag äter nu pencillinet och ligger ned så mycket jag kan. Maken tar det mesta tungt, men det är lätt att glömma bort sig emellanåt, speciellt om 2-åringen är ledsen och vill bli buren.

Kram och stort tack!

Svar på tråden Är deppig: det verkar som om vi kommer att få ytterligare ett prematurbarn.