Prematur och Flaskmatning
Hej,
Skulle bara vilja höra när era prematurfödda bebisar åt helt och hållet med flaska, alltså inga sondmål?
Vi går och längtar efter att vår son ska slippa sonden.
Hej,
Skulle bara vilja höra när era prematurfödda bebisar åt helt och hållet med flaska, alltså inga sondmål?
Vi går och längtar efter att vår son ska slippa sonden.
Fick sonen i v 31+3, Vi gick gradvis från sond till amning och efter 6 v ca kunde vi ta bort sonden helt.
min flicka slapp sonden och började helammas när hon var en vecka från sin egentliga födelsedag, hon var alltså typ i v.39 (föddes i v.26+5)
Lillskrutt föddes 28+2 och han drog ut sonden efter ca 7 veckor och eftersom han var tvungen att lära sig att bli hungrig så fick han inte tillbaka den, då gick vi över på flaska samtidigt som jag försökte få honom att amma.
Maten var då det enda som återstod för att vi skulle få åka hem, jag var så ofantligt trött på sjukhus att jag vägrade vänta på att han skulle kunna äta ett helt mål från bröstet. Med facit i hand så hade vi fortfarande varit kvar på sjukhuset om jag fortsatt amningsförsöken...
Jag och rosiee har nästan exakt samma upplevelse, Vidar blev sondfri efter nio veckor, det var sent, eftersom vi gjorde intensiva amningsförsök, men han bara gick ned och ned i vikt, tills han inte längre orkade suga. Då blev vi tvungna att försöka ge flaska, vilket gick utmärkt, så han blev sondfri ett par dagar senare och vi blev utskrivna dagen efter.
Ska kanske säga att vi började med amningsförsöken strax efter att lillen kom ut ur CPAPen, då han var 3 veckor.
min son är född i v 33 han hade sonden 2½ vecka. han tog flaska och bröst mycke tidigare men det var en säkerhet ändå att veta att han fick i sig det han skulle
Min dotter föddes i vecka 35+3 och hon fick flaska från dag 2 annars hade hon kopp! Kunde inte amma henne av många olika anledningar!
Hej hej ! Min lilla pojke föddes i v.33+5 han hade sond i ca 1½ vecka men han åmmade helt från mig efer kanske en vecka,så han å ine genom sonden efter det, sen när vi kom hem så blev han bråkigare med amningsnappen (som var det ända som funkade att amma med) och rev av och släppte,så det belv att vi gav flaskan oftare och det fattade han att det gick mkt smidigare och dricka raskt ur och man slapp suga lika mkt så nu äter han på flaska heltid, fast jag pumpar ett par gånger om dan så han får i sig lite mer näring uöver bröstmjölk ersättning.
Kul att höra att det gått så bra med flaska
Vår son är född v. 24 och är nu 14 veckor gammal, han äter helt och hållet från flaska sedan några dagar, så vi ska ta bort sonden ikväll.
Har någon provat att ge vitaminer/medicin från flaska, hur ha det funkat?
Vi provade för första gången idag och det gick bra.
Vi nappar medicinerna separat, alltså häller lite ersättning i en kopp (locken till flaskorna funkar finfint) och häller i medicinerna där, värmer och ger separat med bara napp+lock. Häller man medicinerna direkt i flaskan finns ju risken att barnet inte äter all mat och att då en del mediciner blir kvar, så de inte får i sig den föreskrivna mängden..
Vi gav på spruta i munnen, gick finfint. Vår son fick även järn och det spädde jag med lite vatten och gav i flaska. Han gillade det!
36+2 föddes min och mata på kopp* med ersättning då han inte ville amma i början!
Det är jättesvårt att få igång amning med en extremprematur, det är i princip flaska som gäller, med vissa undantag, så det är lite konstigt om de som fött tre månader senare uttalar sig i frågan
Sonen slapp sonden när han var nästan fullgången, han föddes i v 29+0.