• Umetjejen79

Någon i liknande situation. Son född i vecka 30+1 med hjärnblödning grad 3.

För 3 veckor sedan lite drygt födde jag min son utan förvarning. Läs min presentation för mer info. Jag är glad att jag har fått en så fin son men samtidigt så orolig och ledsen för honom och inför framtiden. Han har en hjärnblödning grad 3 och detta gör så att vätskan runt hjärnan och ryggraden blir trögflytande när blodet bryts ner och det blir en obalans så det inte tas upp lika fort som det gör i vanliga fall. Är det någon som är eller har varit i en liknande situation?

Catrin

• Svar på tråden Någon i liknande situation. Son född i vecka 30+1 med hjärnblödning grad 3.
  • Misilo

Hej!
    Grattis till din lille kille! Jag hoppas att ni mår bra även om jag vet hur tungt det kan vara med all ovisshet, frågor och oro.
    Min andra son föddes i somras i v. 27. Han fick en hjärnblödning efter en vecka, grad 3. Den gick senare tillbaka (efter cirka en månad) och lämnade en cysta. Läkarna visste inte och vet fortfarande inte hur det kan påverka honom i framtiden, vanligast är visst rörelsenedsättning i benen. Sedan såg de även en syrebrsit i den andra hjärnhalvan.

Han är nu 9 månader (6 månader korrigerat) och pigg och glad. Kan nästan sitta själv, rullar runt, skrattar, jollrar, äter gröt och puré, dyrkar sin storebror. Han följer sin utvecklingskurva som han ska och läkarna ser inga avvikelser från det normala än. Så vi hoppas och håller tummarna för att det fortsätter så.

Läkarna sa till oss att det behöver inte bli några synbara skador och om det blir någon skada kan det vara en haltande fot. När Zion fick sin blödning kändes det som en avgrund öppnade sig och jag tänkte ihop de värsta scenarion som någonsin kunde hända, men jag fick rådet både från de på Neo och av andra i samma situation här på familjeliv. Försök ta en dag i taget, så gott det går. Försök glädjas och njuta åt att vara mamma till världens finaste barn. Låt inte oron över allt som kan komma ta ifrån dig bebistiden, det du oroar dig för kanske aldrig kommer.Och om något händer, så klarar ni det tillsammans.

Lycka till och kramar,
    Titta gärna in på min sida och kolla på hur stor vår lille kämpe har blivit!

• Annaoliver

Hallå.
    Våran son Oliver föddes iv.25+5 och fick en hjärnblödning grad 2. Nu har han en shunt inopererad, den fick han när han var 3 månader. Antagligen behöver han den hela livet men det är ju inget handikapp i sig utan bara ett hjälpmedel. Dom prövade med att tappa honom på ryggmärgsvätska ett flertal gånger men det hjälpte inte utan det blev en shunt.
    Idag är han 4 år och har lite problem med motoriken, han gick väldigt sent och han har lite dålig balans.
    Han är världens bästa och har definitivt talets gåva. Han pratade helt flytande vid 2 års ålder.
    Det är en jobbig tid ni går igenom nu och jag ger er allt stöd jag bara kan.
    Fråga gärna om det är något du undrar över.
    Kram och lycka till.

• cloudberry79

Vidar har en grad2+ (mellan 2 och 3, ännu lite oklart) blödning, han föddes för nästan exakt 6 månader sedan på NUS i vecka 28+3. Idag finns en cysta kvar där blödningen varit, om det ger några men är ännu oklart, men han verkar utvecklas normalt. Vidar fick sin blödning redan vid förlossningen, det gjordes kontinuerliga hjärn-UL fram till han var 4 månader, då man konstaterade att det då sitter en liten cysta kvar, så de kommer hålla koll på den även i framtiden. Många kramar och grattis till lilla pojken! Jag har skrivit en blogg om hur det var för oss i Umeå, Sunderbyn och sen när vi kommit hem, som du får läsa om du undrar hur det kan vara..

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • Umetjejen79

Hej
    Tack för att ni svarade. Nu slipper jag känna mig ensammast i världen, även om jag önskar att ingen behövde uppleva detta.

Jag undrar lite angående när huvudet på era barn slutade samla på sig extra vätska. Hur lång tid tog det innan det blev en balans? Hur många gånger blev era bebisar tappade på vätska i ryggen? Ser huvudet ?normalt? ut nu? Hur mycket växte huvudet? Min sons huvudomfång har ökat 6 cm på 26 dagar. I vilken graviditetsvecka fick ni åka hem?

Kram Catrin

Svar på tråden Någon i liknande situation. Son född i vecka 30+1 med hjärnblödning grad 3.