• edonsdagidag

Livet efter otrohet

Jag befinner mig i en situation där min sambo bedrar mig med en annan man på jobbet. Hon erkänner inte det själv men vill heller inte prata om det. Hon tar inte på mig och hon vet inte om vi ska gå skilda vägar eller inte. Hon behöver tid, säger hon.

Jag har inte tagit dem på bar gärning så att säga men jag vet ändå att de har något ihop. Jag vet inte om det är en flirt, något som kommer att gå över eller om det är något som kommer att vara. Jag vet inte hur långt de har gått heller.

I alla fall:

Vi har villa och barn, levt ihop i drygt sju år. Jag vill att det här ska vara en mardröm, och att allt ska vara som vanligt igen. Jag vill att vår familj får fortsätta vara en familj.

Men om det nu är så att hon är otrogen, och att hon och han nu planerar för ett gemensamt liv tillsammans? Medan hon säger att hon behöver tid. Vad ska jag göra under tiden? Det är ingen idé att rota mer i det - hon vill inte prata och jag vill egentligen inte veta.

Men hur ska livet gå vidare från det här?
    Vad ska jag göra? Nu, när allt är osäkert och känns hemligt?
    Om det bara är en flirt, och hon vill leva vidare med mig, hur ska jag hantera det? Kommer jag att kunna det?
    Om de inleder ett officiellt förhållande, vad gör jag då?

Vad kommer att hända med huset?
    Vad kommer att hända med barnen?

Eftersom hon är mamma och jag är pappa ligger jag tyvärr dåligt till i systemet. Och om hon och han nu ska leva ihop kommer han ju kunna ta över lånen på huset.

Vad hamnar jag i för läge då? Var hamnar jag med barnen då? De får ha kvar sin mamma i sitt hem, pappa flyttar till något som inte är i närheten av deras hem standardmässigt. Och det är inte ens jag som lever dubbelliv och väljer bort familjen - varför ska då jag flytta?

Kan jag vägra flytta?

Jag vet inte vem jag ska prata med, eftersom inget känns säkert just nu. Hon förnekar men vill inte prata. Jag behöver prata, men med vem? Om en sån här sak? Ibland blir jag sugen på att prata med hennes föräldrar, och be dem höra med sin dotter vad fan hon håller på med.

Vad har ni för erfarenheter av otrohet?
    Kommer man över en otrohet?
    Hur vanligt är det att den som är otrogen faktiskt väljer att stanna kvar i familjen, för att man till slut inser att den är bättre än den andra personen?
    Hur lång tid tror ni att min sambo behöver, när hon säger att hon behöver tid?

Har ni några råd till mig? Vad ska jag göra?
    Om det nu är så att det inte ska vara vi resten av livet vill jag förstås gärna att jag inte förlorar allt vid en separation. Jag vill ha kvar mina barn och jag vill inte bli lurad på en massa grejer. Någon som varit med om en separation som kan ge tips?!

Hör gärna av er om ni kan hjälpa mig!
    Egentligen behöver jag också en massa uppmuntrande ord om att det bara är en fas, att min sambo faktiskt bara behöver lite tid för sig själv och att allt kommer att sluta lyckligt. Hur ska jag vara då? Hur ska jag behandla henne medan hon behöver tid?

• Svar på tråden Livet efter otrohet
  • MattiasJ

Hej, kan inte mer än lida med dig.

försök att inte ta det till rätten, som så många sagt innan, det är väll inte direkt fördelaktigt för oss pappor.
    Jag var i en väldigt lik situtaion, och när det väl brast så rasade hela min värld.

www.skilsmassa.eu/ på höger sida finns en länk om bodelning

men för att ge hopp, den där fasansfulla seperationen var en av de bästa sakerna som hänt i mitt liv.
    Jag träffade mitt livs kärlek efter det.
    Min son mår bättre. Han bor på två olika ställen, en vecka på vart, men han har inte två föräldrar som bråkar konstant.
    Hålla skenet uppe för barnen i all ära, men dom märker att nått är fel.
    Nu har han två biologiska + två bonusföräldrar som bryr sig om honom.
    Så livet behöver inte ta slut för att förhållandet gör det.

Svar på tråden Livet efter otrohet