• Tessie tessie

Ni som hade tidiga o täta sd under graviditeten...

Jag är sjukskriven pga att jag får mycket sammandragningar utan ansträngning. Hade förkortad tapp i v. 24. Jag är nu i v 34 o har de senaste dagarna haft väldigt tätt mellan mina sd (mer än vanligt). Gissar att det är för att jag kommit närmare v 40.

Nu till frågan: Min mamma hade samma problem som mej under sina tre graviditeter. Hon har berättat att hon hade svårt att få igång förlossningsvärkarna. Hennes förlossningar började alla med att vattnet gick men att inget mer hände. Hon fick ligga med värkstimulerande dropp och hennes förlossningar tog väldigt lång tid.
    Hennes bm har sagt att det kan vara så om man har mycket förvärkar att livmodern är uttröttad och har därför svårt att få igång förlossningsvärkar.

Ni som har fött...Har ni upplevt det så här?
    Jag har hela tiden tänkt att man kanske kommer att få en ganska snabb förlossning då livmodern "övat" så mycket...men det kanske är fel att tänka så?
    Ni som hade påverkad tapp tidigt o mycket sd. Vilken v startade sd för er o när födde ni?

• Svar på tråden Ni som hade tidiga o täta sd under graviditeten...
  • Familytime

Barn nr 1: Igångsatt pga misstänkt vattenavgång. Igångsatt på v 40+0, född 40+4.
    Barn nr 2: Spontanförlossning tio dagar över tiden.

• Miniigirl

Hade mycket sammandragningar hela graviditeten....vart oxå sjukskriven pga detta!

Mitt vatten gick när jag var I v 37+0...fick lite värkar men dom blev aldrig regelbundna...3 dagar senare...alltså v37+3 skulel jag bli igångsatt eftersom vattnet gått så långt tidigare...dom undersökte mig och det räckte för att få igång det av sig själv...för då tog förlossningen riktig fart...var då öppen enbart 1 cm...4 timamr senare låg min son på bröstet!

Så...när det väl kom igång så gick det ju fort iafall:)

Tror inte alls att det spelar så stor roll hur mycket sammandragningar man haft under graviditeten faktiskt!

Har en kompis som fick en liten son för 2 dagar sedan bara....hon hade inte haft än endaste sammandragning under hela graviditeten...hon satt och hade värkar 6 dagar innan bebisen kom!!!

så...den tog ju betydligt längrte än min iafall:)

• Spexig

Tappen vet jag inget om (det var ingen som kollade den förrän på bb), men jag hade massor av sammandragningar och förvärkar. I vecka 38 och 39 hade jag två hela nätter med förvärkar som kom 6-7 minuter isär, men sen avstannade på förmiddagen.

Trodde precis som du, att det var jättebra och att livmodern övat sig stark och fin. Hade inte alls hört det där om att det kunde vara svårt att få igång värkar (inte förrän du skrev det).

Fick förvärkar fredag morgon (v41+4), som avstannade rätt snabbt. Kom igång igen vid femtiden på eftermiddagen. Hade värkar hela natten och hela lördagen. De kom för det mesta med 6-7 minuters mellanrum, men den kunde vara allt mellan 4 och 14 min.
    På lördagskvällen (v41+5) kom de med 3-4 minuters mellanrum och vi ringde förlossningen, men medan jag pratade med bm gick värkarna isär igen och kom nu med ca 12 minuters mellanrum. Vi fortsatte hela natten och hela söndag dag.
    På söndagkvällen (v41+6) kom äntligen den aktiva fasen igång och ungefär samtidigt kom slemproppen. Vattnet gick något senare (då hade dottern bajsat i vattnet) och vid nio på kvällen åkte vi till förlossningen.
    När vi kom in var jag 4 cm öppen, men tappen var fortfarande 1 cm lång.
    Fem timmar senare hade inget hänt med tappen, men dottern hade haft flera episoder av förhöjd hjärtfrekvens och två där hon svimmade. Pga att jag haft lite bekymmer med ischiasvärk de sista två veckorna ville inte narkosläkaren lägga epidural och jag kunde inte få petidin, eftersom dottern signallerade att hon mådde dåligt. Detta gjorde att jag inte kunde sova, vilket jag skulle behövt för att dottern och jag skulle orkat fortsätta förlossningen. Så vid två på natten blev det katastrofsnitt.

Så, tyvärr, på mig stämmer det. Men för det första behöver det ju inte bli så för dig och för det andra har jag bara glada känslor när jag tänker tillbaka på förlossningen idag, så även om det skulle ta evigheter och bli jättejobbigt är det värt det i slutändan!!

Hade jag då vetat vad jag vet idag hade jag krävt att få komma in och bli kollad och kanske kunnat få nåt smärtstillande på lördagkvällen. Det är ju faktiskt bara dumt att gå två dygn med värkar innan man ens sätter igång på allvar.

Tips är att se till att du har tens hemma och kanske har gått en profylaxkurs. De två tillsammans gjorde att jag orkade genom latensfasen. Och skulle det visa sig att du inte behöver det så är det ju jättebra.

• nillzan

ja så var det för mig massor av sammandragningar jättetidigt sen gick vattnet och inga värkar,slutade med igångsättning.

• Tessie tessie

Miniigirl: Skönt att det gick snabbt för dej när det väl körde igång iaf.

Jag sitter här med sd som kommer med 10 min mellan. Antar att jag kommer att få gå så här o ha täta sd fram till förlossningen. De har ju vart så här nu i några dagar o det blir ju varken bättre eller sämre. En promenad skulle kanske göra det värre...men jag vill ju inte att vår tjej ska komma riktigt än. Är ju bara i v 34.

• Ida och Razmus Mamma

jag hade problemmed sd redan från v 20 gick på 14 dagars kontroll.
    när jag vardär i v 24så såg dom att jag hade vatten ner i den inre kanalen och stäng den sista delen med 3mm.
    så jag fick åka ambulans till sjukhuset.
    där blev jag sänliggande i 4 veckor . fick tracocil dropp för att stoppa sd. och massor av bricanyl sprutor. men i v 28+6 gickd et inte längre.
    då föddes våran dotter.
    hon vägde 1370 gr

med min son fick jag sängläge från v 27, åkte fram och tillbaka till sjukhsuet.
    hade sängläge hemma för att vi hade ju våran dotter.

låg också inne vissa perioder.

sen är han född i v 36+6 3755gr frånn v 34 fick jag röra mig lite mera.

varför min tapp förkortades och alla mina sd , det är ingen läkare som vet varför min kropp gör så.

Svar på tråden Ni som hade tidiga o täta sd under graviditeten...