• Paniksmurfen

Kan man lita på läkare?

Jag har under hela denna graviditet kännt att jag inte fixar att föda barn pga att jag är rädd för att det ska bli väldigt smärtsamt och långdraget vilket jag upplevt med mina tidigare 3 graviditeter.. Har i princip krävt att få kejsarsnitt men fick det inte beviljat.. Först ville läkaren komma överens med mig om att prova en vaginal förlossning där de lovar att avbryta för kejsarsnitt om det blir för utdraget eller om EDA:n inte hjälper.. Sa nej till detta då jag känner att de är en definitionsfråga hur vida detta ska tolkas, och de kanske bara kör på endå liksom.. Fick till slut honnom att gå med på att den vaginala förlossningen avbryts om jag känner att jag inte fixar det.. (De har inga sånna kontrakt på mitt sjukhus) Detta har skrivits in i journalen.. Kan man då lita på att de håller de som de sagt? Någon som har erfarenheter om liknade löften? Känns inte som jag kan koppla av och förlita mig på detta..

• Svar på tråden Kan man lita på läkare?
  • straw2008

De kan ju alltid "skylla" på att förlossningen gått för långt o att det är för sent för snitt, elelr att det helt enkelt inte finns någon operationstid.

Skulle se till att ha en tid bokad om jag var du, alltså planerat snitt, de kan ju inte tvinga dig om du inte vill.

• Yggdrasil

jag sa stopp efter att ha varit öppen 10 cm i tre, fyra timmar och de började prata om värkstimulerande och sugklocka.

fick höra att det var för sent, att det inte var bra för vare sig mig eler bebisen att snitta när jag var så mycket öppen osv osv osv.

kunde tycka att det var synd att de inte sa det vid 7 cm när jag gav upp första gången, men då var det bara, "kom igen nu, lite till, vi ser hur det går"...

men med hjälp av mannen och mycket envishet så gav de sig.

alltså, det var LÖJLIGT - jag hade fått ett planerat snitt pga förlossningsrädsla efter första förlossningen (som slutade i akutsnitt), valde själv att avboka det och försöka naturligt, dock med snittlöfte om jag skulle känna att det inte funkade. När det swedan väl gällde så var det OK, värkarbetet framskred sakta men säkert men vid 10 cm. stannade det av. DÅ hade jag fått en eda som tagit på halva ryggen så jag hade helvetes ont, jag var skittrött, de hade satt en nål i bebins huvud eftersom hon visade tecken på stress och jag var dessutom jätterädd för en bristning i livmodern.

ÄNDÅ skulle de bossa över mig när jag slutligen sa att jag inte ville mer. jag är så glad att jag fick min vilja igenom - annars skulle jag haft en sugklockeförlossning bakom mig och (som jag själv tror) ännu ett akutsnitt i alla fall - jag har en känsla av att jag inte skulle fixat att föda.

så det jag tycker att du ska göra är att prata ihop dig med din partner. HA ett kodord som betyder att det verkligen är allvar om du skulle be om ett snitt.

Det är INTE kul att ligga i svåra värkar och påminna personalen om ditt snittlöfte och få till svar ett litet skratt och ett "det säger alla kvinnor, det går nog bra det här..."

Testa att föda naturligt om det känns bra, men ha en STARK back up som inte låter sig påverkas!

• Zazza1979

Jag förstår inte riktigt hur de kan neka dig efter 3 förlossningar!? Då vet man ju vad man har skräck för..

Har du fått gå och prata med någon om din rädsla? Typ Aurora och allt vad dem nu heter. Jag fick snitt med mitt andra barn. Jag hade skräck för att föda och var livrädd för att jag skulle göra hela förlossningen ännu värre pga av min rädsla. Så jag vågade inte ens prova. Jag fick snittet beviljat efter att jag gått på aurora mottagningen X antal ggr.

Lycka till!

Svar på tråden Kan man lita på läkare?