• Doris6

Klarar en prematur att mamman tar tex. EDA under förlossningen?

Födde en dotter i v.33+1 utan någon smärtlindring då jag inte fick lustgasen att fungera. gjorde detta för min dotters skull, med så liten påverkan som möjligt på henne då de berättade att prematurbarn är känsliga för ett utdragen förlossning.

Är nu gravid igen och är rädd för samma förlossning igen då jag hade ENORMT ont mellan 8-10 cm och trodde jag skulle dö.
    Vill ta EDA isåfall men är osäker då det ofta blir tal om värkstimulerande dropp och det känns som om det då ligger nära med ett akutsnitt om barnet inte orkar med ett seg krystning. Då har jag hellre ett planerat snitt.

Någon med erfarenhet kring detta?

• Svar på tråden Klarar en prematur att mamman tar tex. EDA under förlossningen?
  • hästhov78

födde tvillingar i v 33+6 fick eda.. de ser ju hur barnet mår.. lycka till

• knäppisen

Är du säker på att du kommer föda förtidigt ? I så fall bör du ju redan nu diskutera saken med din barnmorska o förlossningen för att du ska slippa oroa dej.

Annars så tror jag de gör lite som det faller sig beroende på hur barnet mår o så.

Jag blev inlagd i v 28+6 efter vattenavgång och fick ett dygn på mig att få igång förlossningen o få ut honom. Fick inget värkstimulerande utan det skulle komma igång naturligt. Om han inte kommit ut inom ett dygn så hade det blivit snitt vilket jag tack och lov slapp.

• Pollygrip

Jag blev igångsatt med min dotter (född v34+2) och fick eda! Inga problem alls det var till och med barnmorskan som sa att jag skulle ta den för jag hade väldigt ont. Så det ska nog inte vara några problem för din del om du skulle vilja ha det när du ska föda. Lycka till!

Felicia 070301
  • Doris6

skönt o höra att det går bra!
    tack.

• Jennjen

Jag fick EDA med mitt första barn, han föddes i v34+5.

Svar på tråden Klarar en prematur att mamman tar tex. EDA under förlossningen?