Funderar på syskon!
Om man har ett prematurt barn och ingen orsak till varför är det vanligare att även andra barnet blir prematurt? Någon som vet?
Om man har ett prematurt barn och ingen orsak till varför är det vanligare att även andra barnet blir prematurt? Någon som vet?
Vår första son Oliver kom i v.25+5 och det vet vi inte varför. I september förra året kom våran son Ludvig. Han är född i v.35+6 så det var ju ingen fara. JAg blev dock inlagd 2 ggr för att han ville komma ut tidigare. Första gången i v26 och andra gången i v.33, men som tur var så kunde dom stoppa det hela.
Vet inte hur vanligt det är att även andra barnet blir prematurt men nu sa min läkare till mig att till 99 % så om jag skulle ha fler barn så blir dom oxå prematura. Jag är antagligen en så´n tjej som inte kan bära fullt ut.
Lycka till!!
Kram
Ja, en gång är ingen gång, men två gånger är en vana. Så har jag fått lära mej. Jag är till och med avrådd från att skaffa barn igen eftersom det troligtvis kommer ännu tidigare än sist.
Av de som jag känner som fått barn förtidigt så är det bara EN som fått förtidigt andra gången. De övriga (ca 7-8 st) har fött i fullgången tid.
Fick dottern i v33, av okänd orsak. När hon var 1år blev jag gravid med tvillingar... med dubbelt upp ökad risk för prematur födsel.
Men det finns inget som säger att det måste bli så!!
Är nu i v28 och går hos spec. MVC och är tacksam för varje dag/vecka som går =) Ännu är allt oki. Det som är det positiva nu är att det görs en massa extrakontroller och jag har tagit det lite lugnare än med dottern... OM nu det kan hjälpa.
Babe
Första sonen kom i v 36 (på gränsen för prematur, jag vet). Även son nr 2 kom i v 36...
Enligt min läkare så är chansen att få ett till prematurbarn jätteliten så det skall du inte oroa dig för!
Hejsan!
Jag har en dotter som är född v 27 +3, vet ej orsaken till den tidiga födseln. Mina andra barn är födda v 39, v38 och mina tvillingar föddes i v 36 +6, hade fler kontroller men gick på vanlig MVC.
Hej!
Har en dotter som är född i v33+3, vattenavgång, varför vet ingen. Även en dotter född v35+0, också vattenavgång. Ingen vet varför där heller! Man får se det som lite extra bonustid tillsammans, men fler blir det nog inte