• Jalica

8 månader - kan inte sitta!!!

Jag har en dotter som föddes 6 veckor förtidigt.
    Hon är snart 8 månader (7½) och hon kan inte sitta själv alls på golvet, inte ens med kuddar runt sig. Hon sitter bara i matstolen när hon ska äta mm.
    Börjar känna mig lite orolig.
    Är detta inte väldigt sent????

• Svar på tråden 8 månader - kan inte sitta!!!
  • Teskedsmamman
    tabell.jpg

kolla här...lite sent,men inget alarmerande än tycker jag....
    Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • hemlis

Hej!

Eftersom hon är förtidigt född så kan man kanske säga att hon är som en 6 mån i utvecklingen och kanske lite sen med att sitta.
    Jag tror inte du behöver oroa dig, det kan gå väldigt fort rätt var det är, om du är orolig tycker jag du ska fråga bvc, bara för att inte oroa dig i onödan.

• Jalica

Tusen tack för era svar.
    Känns genast mycket bättre
    När man börjar tänka på det så jagar man ju lätt upp sig ( ionödan) ibland

• mamma på vift

Har du korrigerat hennes ålder? Max är 7 ½ månad (5½ månad korrigerat) och han sitter inte än...visst om man sitter bakom o stödjer med några fingrar i ljumskarna, men det e ju inte så onstigt då han egentligen bara ska vara 5 ½ månad! 

Mamma till prinsen Jacob född 2002 + grodan Max född 16/8 v.30+6
  • Nim

Min kompis lilla, som inte ar for tidigt fodd och 8 manader, kan inte sitta i matstol! Men hon ater, vaxer och och mar bra, tar val bara lite tid pa sig.. Alla ar olika!

ps Min brorsa sa inte manga ord innan han var 3 1/2, sen plotsligt var han helt 'flytande' och hade en helt otrolig vokabular! I dag ar han framgangsrik ingenjor...

• kinsan

Min son som nu är 3 satt inte själv förrän han var 8 mån o han är bara 3 veckor för tidig. Han hade ganska stort huvud och hade väl fullt sjå med att hålla styr på det.

• sofs

Min fullgångne kille satt inte förrän han var 8 månader och det var inget konstigt med det förstod jag det som. När han väl fått kläm på hur man skulle styra kroppen gick det däremot undan och inte långt därefter stod han mot möbler och liknande.

• Heahog

Min son lärde sig sitta själv i julas & var då 8½mån (6mån korr). Hans tjejkompis som är normalburen & bara skulle varit 2 dagar yngre, hon började sitta för 1 mån sen, vid 9 månaders ålder...

• Little Ms Chatterbox

Mina tvillingar är 8 månader, (7 korr) de sitter inte. Sitter bra i matstolen och i famnen på oss. De var tidigt stadiga i nacken men inte med att sitta själv. Så har det även varit med båda de andra två barnen också, födda i v. 30+4 och 35+5.

//Nu ännu bättre! -Uppdaterad med tvillingar!
  • tabita

Min son kunde inte sitta utan stöd förrän han var 9 månader (föddd i v. 32)

• Majamjau

Min dotter är drygt sju månader och kan sitta i matstol, och om man pallar upp med kuddar, fast hon är ganska svajig. Tror inte du behöver vara orolig. Man måste ju tänka på att de ligger lite efter eftersom de kom lite tidigare.

• Nibu

Teskedsmamman....TACK för den bilden, har letat som en tok efter den i 1 år hahaaa...

kram på dig!

• tjejkocken

Min dotter satt när hon va 9 mån och då va hon 9 veckor för tidig..så lugn det kommer nog ganska snart=)

• Nibu

KÄnner fullgångna barn som inte satt när dom va 8 månader...

• MARIA99

Mina tjejer satt inte stabilt förrän runt 7-8 mån & då är dem ändå fullgångna.. så tror inte det e ngt att oroa sig för än

• NicoFina

Min son är 9 snart 10 månader och sitter inte. Han föddes 10 veckor för tidigt!

Wilda 03 & Neo 07*
  • AA81

Mina barn är 8 månader korrigerat ålder 6 månader dom kan inte heller sitta själv.Man måste hela tiden tänka på att dom är födda för tidigt och att det kan ta lite längre.När barnen är redo för att sitta eller gå då kommer det bara.Du behöver inte vara orolig

• Maadddox

Hej.
    Jag har en son som blir 8 månader nu den 1 Maj..Han kan inte heller sitta.Han kan bara sitta när man pallar upp med kuddar runt honom..Han är även lite ostadig i nacken men har den senaste veckan blivit mycket bättre när det gäller att hålla upp nacken stadigt och hålla i saker..Man blir orolig som tusan!
    Han vill inte ha "fast  föda" heller..han vill bara ha gröt och välling..Känner att man är hur långt efter som helst..och orolig..

Svar på tråden 8 månader - kan inte sitta!!!