• turpis

present till familj på neonatalen?

Hej! En kompis till mig fick sin bebis häromdagen, sex veckor för tidigt. Skulle vilja skicka en present till hela familjen, som blir kvar ett par veckor på neonatalen, men vet inte riktigt vad. Någon av er som har erfarenhet av att vara där som har tips på vad som kan vara en bra present? Får man låna alla kläder eller blir man glad för små pytteplagg? Kan vara små grejer som kan bilda ett kit! Tacksam för svar, det står helt still i huvudet.

• Svar på tråden present till familj på neonatalen?
  • Pion

Hej!
    Ser många bra tips. Vi låg på neo i 9 veckor. Där fick man bara ha deras kläder på avd. Möjligt att man fick ha egna om man hade bebben på rummet. (Halmstad) Men det kändes meckigt att byta. Förhoppningsvis ligger era vänner inte där så länge, så bebisen kanske inte hinner växa ur om ni köper kläder. Tänkte på att det är ju roligt att kunna använda dem hemma.

MAT var verkligen uppskattat. Hemlagat samt vissa delikatesser var man ursugen på. En egen amningskudde hade jag också kunnat tänka mig Som man liksom kunde "köra in sig på" där.

Ett par goa tofflor o mjukisar (brallor) behövs också! Samt ÖRONPROPPAR var min räddning, när man kunde sno åt sig en halvtimmas sömn någon gång!

• Kronros

Det bästa vi fick var hemlagad mat, samt att de som kom på besök frågade om de skulle handla med något speciellt som vi blev sugna på.

Fick en del gosedjur till dottern, men det var lite tråkigt när man var tvungen att trycka ner dem i en plastpåse pga smitta och orenheter. Kläder fick vi en del med, men det låg mest och tog plats på rummet eftersom hon bara hade blöja på sig hela tiden. Kläderna som fick användas skulle ha tvättats i minst 70 grader vilket gjorde att det mesta blev söndertvättat tråkigt nog.

• boktok
    sofiiin skrev 2008-05-21 18:46:58 följande:
    Hemlagad mat!!!!! :)
    Absolut! Det var det som vi saknade mest. Vi köpte rätt så mycket färdiglagad mat och det blir ju dyrt i längden. Jag vet också att jag skulle ha blivit väldigt glad åt att få kläder till barnet. Vi fick låna kläder men det är ju alltid roligt att få något som bara är ens eget.
  • kicka84
    mamma på vift skrev 2008-04-06 18:03:09 följande:
    En liten nalle att sätta i kuvösen eller värmesängen som kan hålla bebisen sällskap!
    får inte ha nallar i kuvösen, det beror på att basiller som satt fast sig i nallen frodas i kuvösen. och de barn som ligger i kuvös är juh i regel väldigt infektionskänsliga...
    men de kan juh alltid ha nallen i närheten, alltså på ngn hylla eller så .

låg på nus sjukhus i 3månader med vår minsta dotter,
    vår dotter fick en månadängel i glas som var menad som en skyddsängel,
    verkligen uppskattad.
    nallar fick vår dotter också, första nallen var en brun liten nalle som hon fick av sina syskon, den har vi haft bredvid vår dotter då vi tagit "månads-kort" för att kunna jämföra sedan då hon blir större, och för att kunna komma ihåg hur liten hon igentligen var (33cm,897g).

kläder är också en stor hitt att få, de kläder man får låna är väl okej,
    men att ta på sitt barn ett eget plagg slår alla rekord

måste juh också säga att matlådor måste vara bland de bästa ideérna!
    findus och daffgård till all ära, men efter några veckor har man svårt att skilja på vad som är fisk och vad som är biff...
  • sofiiin

Vi fick ha nalle i kuvöse, den satt i en plastpåse :)

• kicka84
    sofiiin skrev 2008-05-22 07:52:57 följande:
    Vi fick ha nalle i kuvöse, den satt i en plastpåse :)
    oki, alltså försluten i en påse...inte direkt i kuvösen
  • kramanna

Joo hemlagad eller färdig mat är en hit! Man vill/orkar inte laga eller köpa mat då man tillbringar varje vaken stund med sina små pluttar. Saftflaskor, kex.

Jag blev också hemskt glad över pyttesmå kläder, för visst har dom på neo men nog vill man klä dom i egna kläder också. Bra tips detdär med att tvätta före, parfymfritt såklart!

En sak som jag saknade var en SAGOBOK. Det kan bli tyst och ensamt så varför inte en bok med samlade sagor typ Astrid Lindgren och sånt att läsa högt ur.

Du är en snäll och omtänksam kompis som frågar efter tips här, tycker jag! Kram på dej!

• sofiiin

Kicka84-

Ja precis, nallen satt i en påse i kuvösen :)

• JewelGirl

Såhär i efterhand efter 6 veckor på neo så instämmer jag med övriga som skriver hemlagad mat. Det hade varit underbart!

Jewel och Sancho fick en Samuel och Isabella 071005
  • Basses mamma

Såg att ni skrev om nallar i kuvös. Min son föddes i Uppsala, och där fick man inte ha några gosedjur, om man ville ha något så skulle det gå att spritas och måste vara i plastpåse. Så när vi kom till Gävle så hade dom helt andra regler, där fick man visst ha gosedjur. Han fick till och med en liten nalle av avdelningen som satt där i kuvösen en dag när vi kom dit! Så det är olika på olika sjukhus. Sen när vi åkte tillbaka till Uppsala några dagar för att operera ett ljumskbråck hade personalen från Gävle tagit med hans Ior som han fick i julklapp av oss. "Han måste ju ha sin nalle" sa dom, och vi tyckte det var så sött! (helt ot, jag vet...)
    Bra present tycker jag är en bra bok, eller tidningar. Läste MÅNGA böcker under tiden på neo! En annan sak som jag uppskattade var kläder i lite större storlekar, att växa i. Kändes då som att man verkligen hade en tid hemma att se fram emot oxå, om du förstår vad jag menar.

• JewelGirl

På neo i Halmstad fick man först ha en nalle när de låg i öppen säng och då bara en per barn.

Jewel och Sancho fick en Samuel och Isabella 071005
  • cloudberry79

Vi fick ha gosedjur, bara man körde dem i tvättmaskin 60 grader först och de sedan inte lämnade avdelningen.

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • Russinkastrull

När vi låg på neonatal fick vi en liten kanin att ha i "plastvaggan". Mkt uppskattat ochden har vi kvar idag och det känns likosom lite speciellt att den har varit med hela vägen. Kläder tycker jag inte är en hit då de bara kan användas en kort stund samt att det blir svårt att tvätta. Man byter ju hela tiden kläder så det känns liksom som om man skulle behöva massor om det skulle göra någon skillnad. Och det i sin tur skulle ju inte funka pga tvätten. Gosedjur är bättre tycker jag. Sen håller jag med om mat, godis, chips och dricka. Tidningar, böcker. En filt som både mamman och bebisen kan ha nytta av. Mamman (och kanske också pappan) är säkert helt slutkörda så ge gärna något till dem, t ex som någon skrev en härlig handkräm. Jag skulle ha blivit gråtfärdig om det var någon som hade tänkt så långt .

• Russinkastrull

Oj, ser att TS inlägg var för väldigt länge sedan så kompisen har säkert redan fått sin present men kanske kan det vara till glädje för någon annan

Russinkastrull skrev 2008-05-24 00:38:15 följande:
    När vi låg på neonatal fick vi en liten kanin att ha i "plastvaggan". Mkt uppskattat ochden har vi kvar idag och det känns likosom lite speciellt att den har varit med hela vägen. Kläder tycker jag inte är en hit då de bara kan användas en kort stund samt att det blir svårt att tvätta. Man byter ju hela tiden kläder så det känns liksom som om man skulle behöva massor om det skulle göra någon skillnad. Och det i sin tur skulle ju inte funka pga tvätten. Gosedjur är bättre tycker jag. Sen håller jag med om mat, godis, chips och dricka. Tidningar, böcker. En filt som både mamman och bebisen kan ha nytta av. Mamman (och kanske också pappan) är säkert helt slutkörda så ge gärna något till dem, t ex som någon skrev en härlig handkräm. Jag skulle ha blivit gråtfärdig om det var någon som hade tänkt så långt.
  • boktok
    turpis skrev 2008-04-06 14:29:26 följande:
    Hej! En kompis till mig fick sin bebis häromdagen, sex veckor för tidigt. Skulle vilja skicka en present till hela familjen, som blir kvar ett par veckor på neonatalen, men vet inte riktigt vad. Någon av er som har erfarenhet av att vara där som har tips på vad som kan vara en bra present? Får man låna alla kläder eller blir man glad för små pytteplagg? Kan vara små grejer som kan bilda ett kit! Tacksam för svar, det står helt still i huvudet.
    Jag skulle gärna vilja veta vad du köpte för något?
  • Ulla1974

Ansiktskräm och läppbalsamdå luften på neo och är jättedålig och då man gråter mycket (iallafall jag) blir huden jättesliten och torr. En sångbok att sjunga för babyn ur - hjärnan var så tom jag kom inte ihåg en sång. Men mat tycker jag också är jättebra.

• camillarockstar

Gör matlådor till dom... Man lever mycket på mackor så "riktig" mat är bra. Tidningar eller nån bok kan vara trevligt också. men sen är det ju klart roligt att få "pyttekläder" också... :))

Svar på tråden present till familj på neonatalen?