• Marika

Min gynekolog ej klok i huvet!

Var hos min läkare idag, måste gå ner 3-4 kg för att han skall hjälpa mig o min man att bli gravida med barn nr.2, med IVF!!!! Så sa jag, gör inte 3-4 kg till eller från? Jag tycker inte det är många kilo att prat om, men han verkar som om det är en principsak för HONOM?

Annas mamma Marika
  • Svar på tråden Min gynekolog ej klok i huvet!
  • Dimitra
    dallas - jag är rätt liten och tunn men eftersom jag alltid haft regelbundna cykler och ÄL i normal ordning så ska det visst inte påverka. Men nojan sitter som en fotboja på mig. Kan inte vifta bort att det ändå är orsaken till barnlösheten

Lycka till den här veckan. Håller tummarna stenhårt för er
    Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.
  • Coockie

men nu måste jag då fråga en sådann sak som..jag ska träffa min kommande ivf läkare om 2v. o börjar fundera på o avboka. Jag har tyvärr ett ganska högt bmi..går varje dag o äter nyttigt-men går inte ner i vikt.Så om jag ser tillbaks till för 4år sedan när vi senast höll på med ivf-o jag hade bra bmi..10 kg mindre..det funkade inte då, hur kan läkaren säga-sanne -gå ner 10kg så ska du se att du blir gravid-pyts!man e ju inte så där tok inspirerad då för o gå ner..samtidigt som vi så gärna vill ha ett barn till (nr 1 kom utan hjälp)redan då vägde jag 75kg....
    Så min fråga är ,var går gränsen..väger 85kg o är 168 lång...Hur mycket är max bmi ??ska gå falun....

sanne

• Dimitra
    Coockie skrev 2008-04-07 18:23:19 följande:
    Så min fråga är ,var går gränsen..väger 85kg o är 168 lång...Hur mycket är max bmi ??ska gå falun....sanne
    Gränsen brukar gå kring BMI 30.

Inte ska du avboka läkartiden. Även om de säger att du bör gå ned i vikt så vet du ju, innan dess är det bara spekulationer. Om det är mycket som ska gås ned i vikt tycker jag att du ska begära remiss till dietist eller läkemedel som hjälper dig i din viktnedgång. Det kanske inte är tvärenkelt att få till men ett försök är det värt

Kan ju även hända att läkaren inte säger ett ord om din vikt utan ni för köra direkt

Lycka till!
    Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.
  • Marika

Har inte läst alla inlägg, men skall jag LYDA min läkare, var det någon som sa? Han är väl inte min pappa o jag är inte 5 år???!!!!!
    Det är ju en rekommendation från hans sida, det förstår jag också, utan en massa pekpinnar!!!! Han talade också om för mig att jag har PCO och så fort jag gått ner ett antal kg typ 5 kg, så skall min mens också komma igång igen, det gör den inte! Har gått ner ett antal gånger i vikt, rätt mycket, o inte har mensen kommit tillbaka för det! Försökte säga det till han ett par gånger nu vid mitt senaste besök men han lyssnar inte!

En sak till, min kompis kan inte få barn på naturlig väg,  hon har fått hjälp med IVF, och hon är inte smal!

Annas mamma Marika
  • Carmen80

Oj TS.Du verkar verkligen blivit arg efter detta.Kan förstå att det är jobbigt detta med vikten nu innan IVF, det är ju åter ett hinder på vägen som vi som har lite svårare att få barn redan har gott om.
    Förstår det lite som at du känner dig kränkt av din doktor i detta.
    Det kanske inte hade tagit så hårt om han varit lite mer pedagogisk.Det verkar lite som du uppfattar doktorn som att han lägger hela problemet på din vikt, kan det vara så?
    Klart han inte är din pappa och du inte är 5 år på ngt sätt, men hur mkt ligger ditt bmi på (om du vill dela med dig)
    Jag menar, väger du mellan 70-80 kg, bmi mellan 25-30(eller mindre) är det ju en kanske lite löjligt att ställa det som krav innan han hjälper er, men är det över gör han ju faktiskt bara sitt jobb och det finns en anledning till att man kollar vikten innan, man vill ju att chanserna ska vara optimala.
    Kanske d kan prata med din doktor igen och fråga om han inte kan dra igång ruljansen redan nu, så ni slipper vänta i onödan se, han kanske kan ordan med kontakt till reproduktioncentrum redan nu , så remissen ligger på plats efter din viktnedgång.Du går ner 4 kg i ett naffs.

Jag har gått upp i vikt av mina ivf och det rör sig om en ca 5-6 kg, inte kul och är glad att jag inte var överviktig innan.
    Tror ingen har menat att klanka på dig ts eller vara kränkande.

Kram och all lycka till dig

Marika skrev 2008-04-08 20:31:39 följande:
    Har inte läst alla inlägg, men skall jag LYDA min läkare, var det någon som sa? Han är väl inte min pappa o jag är inte 5 år???!!!!!Det är ju en rekommendation från hans sida, det förstår jag också, utan en massa pekpinnar!!!! Han talade också om för mig att jag har PCO och så fort jag gått ner ett antal kg typ 5 kg, så skall min mens också komma igång igen, det gör den inte! Har gått ner ett antal gånger i vikt, rätt mycket, o inte har mensen kommit tillbaka för det! Försökte säga det till han ett par gånger nu vid mitt senaste besök men han lyssnar inte!En sak till, min kompis kan inte få barn på naturlig väg,  hon har fått hjälp med IVF, och hon är inte smal!
  • Carmen80

Tittade lite i ditt galleri och om du skulle vara väldigt överviktig så måste det sitta i skelettet faktiskt.Din bmi kan inte ligga över 30.

• Bispan

Coockie: BMI-gränsen i Falun är 35. Ditt BMI är 30.1 så du ligger klart under gränsen.

Lycka till!!

• Marika

Carmen80: Tack för lite förståelse, det värmer!
    Mitt bmi idag ligger på 28,7, jag har inga problem att gå ner dom här kilona som behövs för att min gynekolog skall hjälpa oss att bli gravida, det är bara det att det känns som han har satt detta till att bli en principsak för honom!
    Precis som du säger carmen80, han kan ju sätta upp oss på listan nu, om det är väntetid på det, jag hinner gå ner dom kilona som behövs tills dess! Var inte så tjock innan vår dotter blev till, först nu jag gått upp i vikt!

Annas mamma Marika
  • Carmen80

Ditt BMI är ju faktiskt inte så farligt att det skulle påverka en gravidtet, det behöver man inte läsa 6 år på läk.linjen för att veta.Sök ny doktor om han ej ställer er i kö nu!

Marika skrev 2008-04-10 20:49:07 följande:
    Carmen80: Tack för lite förståelse, det värmer! Mitt bmi idag ligger på 28,7, jag har inga problem att gå ner dom här kilona som behövs för att min gynekolog skall hjälpa oss att bli gravida, det är bara det att det känns som han har satt detta till att bli en principsak för honom!Precis som du säger carmen80, han kan ju sätta upp oss på listan nu, om det är väntetid på det, jag hinner gå ner dom kilona som behövs tills dess! Var inte så tjock innan vår dotter blev till, först nu jag gått upp i vikt!
  • Marika

Carmen80: Ja, jag tror nästan att jag vill byta doktor, känns inte roligt att gå till honom mer!

Annas mamma Marika
  • Bispan

TS: Är ditt BMI 28.7 så vete sjutton om du inte är "felbehandlad". Precis som du skriver så tycker jag också du ska vända dig till en annan vårdgivare!!

Ett stort lycka till!!

• Jojjann

Något annat man kanske vill göra om man har lite svårt att bli av med de där extrakilorna är att få sköldkörtelsfunktionen ordentligt utredd. Det är ju tyvärr så att hypotyreos, som ofta kan leda till bl a problem med vikten, men även fertiliteten direkt, dyker upp hos kvinnor över 30.

Har själv länge haft lite extra kilon, men BMI låg väl strax över 25 så det var aldrig något som diskuterades i samband med min fertilitetsutredning, men inför mitt 5e IVF gjordes mina sköldkörtelsprover om och då togs även ett prov på sköldkörtelsantikroppar, och de visade sig att jag hade ett tidigt stadium av hypotyreos. Började ta medicin för det ung. i samband med sprejstart och blev sen gravid på det försöket och har ett par tvillingar. Kan tillägga att på de fyra veckor som gick mellan att jag började med medicinen och blev gravid så gick jag ner ca 1/2 kg i veckan utan att göra några livsstilsförändringar. Är nu gravid igen efter försök nr. 6.

Tycker samtidigt att det är viktigt att man har förtroende för sin läkare, som om du inte tycker att han lyssnar på dig så är det bättre att byta direkt! Anledningen till att jag fick göra om sköldkörtelsproverna var att jag läst en del om antikroppar på nätet och tagit upp det med min läkare och han var väldigt bra på att lyssna.

• Carmen80

Ett tips, ring de remissen ska skickas till, få en bmigräns och vidarebefordra det till doktorn bums!

• Marika

Carmen80: Vilken remiss? Har jag ej hört talas om, läkaren har inte berättat någonting, utom just att gå ner 3 kilo!

Jojjann: Har kollat sköldkörteln, inget fel på den!

Annas mamma Marika
  • Carmen80
    Marika skrev 2008-04-15 21:42:42 följande:
    Carmen80: Vilken remiss? Har jag ej hört talas om, läkaren har inte berättat någonting, utom just att gå ner 3 kilo!Jojjann: Har kollat sköldkörteln, inget fel på den!

Du går väl hos din ord. gynekolog?Eller går du redan där de ska genomföra ivf:en?
    Ma går ju ofta hos en gynekolog som man sökt upp då man har svårt att få barn, då skickar den gynekologen en remiss till reproduktionscentrum där remissrna samlas och folk får tid till att påbörja sin behandling.
    Man sätts upp i kö.
    Som om du ex går till vårdcentralen och behöver hjälp fr sjukhuset så skickar de ju en remiss, så får du hemskickat en tid.Samma gäller ju här.

Får man fråga vart du går?

Jag gick en gång till en doktor som sa att jag var överviktig när jag vägde 64 och var 171 lång, eller att jag borde iaf dra in på godis och kakor.Han är välkänd är jag bor.

• Marika

Carmen80: Jag går hos min "ordinarie" gynekolog, har varit hos honom 2 ggr. Han har inte sagt något om någon remiss, har bara talat om för mig att jag skall gå ner i vikt, det är allt! Jag går hos en gynekolog i Helsingborg.

Har nu kontaktat sjukhuset istället, ringer antagligen i maj månad eller juni, hon som svarade kunde inte säga när det blir, kommer hem en tid, men nu är frågan, blir det strejk så får jag nog vackert vänta!

Annas mamma Marika
  • Bling1975

Trist attityd från läkaren. Visst är vikt en faktor i att bli gravid, men man kan prata om det på ett smidigt sätt. Med ditt BMI är det ju inte ens något problem för så högt är det inte.

Om jag har förstått det hela rätt så har ni ett barn sedan tidigare? Om så är fallet så måste man i alla fall bekosta syskonförsök själv. Om jag var dig så skulle jag därför vända mig direkt till en privatklinik för att få hjälp. Det är onödigt att vänta på landstingsvård om de ändå kommer att hänvisa er privat för behandling.

Är det så att barnet inte är erat gemensamma så kan du fortfarande kontakta en privat mottagning för utredning och remiss till landstingets kö för IVF.

De flesta landsting har en BMI gräns på 30, de flesta privata har en gräns på 35.

Lycka till!

Stitch längtar efter Lilo
Svar på tråden Min gynekolog ej klok i huvet!