• Klimax

Om man äter enligt LCHF...Hur är det då med kalorierna?

Jag äter enligt LCHF (Low Carbs, High fat) och trivs riktigt bra. Äter max ca 30 kolhydrater per dag.

Men insåg precis att alla ägg, kött, såser osv leder till ett ganska högt kaloriintag.

Vad gäller ang det?

• Svar på tråden Om man äter enligt LCHF...Hur är det då med kalorierna?
  • Miss Lina

Jo men det ser bra ut, men jag skulle nog skära ner på fettet lite, för det är nog där du har din kaloribov. Fett ger ju en massa kalorier också. byt kanske ut mot en och annan lättprodukt så får du ju ner fettet.

Min dag ser ut ungefär så här

Frukost
    3 äggvitor, 2 msk lätt citron majonäs 2 dl räkor

Lunch
    proteindrick 1 dl protein och 3 dl vatten

Middag
    gryta på kött eller kyckling med rostade (i stekpanna)grönsaker
    (paprika, harrico verts, rödlök, äpple, tomat)

eller
    något stekt kött, typ pannbiff, kotlett, kassler, kyckling och
    sallad gjord på fetaost, paprika, gurka, isbergsallat, rödlök
    serverad med typ tzatsiki eller någon annan youghurtdressing

Kvällsmys: räkor eller salta nötter (detta pga jag alltid är sötsugen)

• Klimax

Miss Lina:

Du ska ABSOLUT inte äta lättprodukter- alls. Det triggar sötsug och innehåller ofast socker etc. slopa det helt! allt enligt både Maria (mamma äter inget vitt) samt dr annica dahlqvist, LCHF-grundare....

Välj alltid de fetaste alternativet.

• Klimax

Tycker dessutom att du ska slopa äpplet som "daglig" mat, innehåller mer än 5g kolhydrater per 100 g (vilket är rekomenderat) och triggar igång sug efter mer kolhydrater.

• Klimax

rödlök är ingen hit de heller-egentligen, om den inte varit fyst innan, ligger oxå över rekomenderat intag...

fast du kanske förljer GI ist, det är inte samma sak som LCHF nämligen

• Miss Lina

Skitsnack..Enligt mig. Fett innehåller en hel del kalorier och man går ner i vikt pga kaloriunderskott. Så man kan inte äta hur mycket fett som helst. Och om man byter ut något mot en lättprodukt så är inte det fel. Jag har aldrig märkt av något sötsug efter lightprodukter. Och kolhydrater som kommer från frukt är inte farligt. Människan är gjord för att äta naturliga saker. Och skulle då inte äpplen vara naturliga.. Nu är det så att jag rostar mitt äpple tillsammans med andra grönsaker för att dte inte ska bli så enformigt. Och ett äpple i en wok som 3 personer ska äta av det blir inte så mycket kolhydrater..

Vissa människor påstår en massa saker. Det kansek fungerar på en del. Men inte på allaa och jag vet hur jag fungerar, så jag talar bara från min egen erfarenhet. Men förmycket fett kan också bli en bov och det är inte allt jag menar att man ska byta ut, Men mejeriprodukter går jättebra att ta ett lättare alternativ, då menar jag ost mjölk o grädde majonäs mm

• Miss Lina

för mycket fett ger ett kaloriöverskott
    endast kaloriunderskott leder till viktnedgång

då spelar det inget roll om man inte ätit kolhydrater eller ej. Men vi vet också att man behöver inte mycket kolhydrater och att protienet är bäst

kolhydrater = lite
    fett = lagom (mycket omega 3 o 6)
    protein = mycket

• Miss Lina

Okej mitt fel jag äter GI. men snälla va e detta för grej som inte tilllåter äpplen o lök, hur naturligt som helst? låter skumt är detta verkligen hälsosamt??

Jag följer GI men jag äter den lägsta utan faserna just nu men har aldrig hört om detta

men som jag fortfarande säger
    FETT ÄR OCKSÅ EN BOV i KALORISAMHANG det är det ända som är 100% sant

• Klimax

Miss Lina:

Ja men det är ju olika dieter och alla dieter passa ju inte alla LCHF, atkins och GI är ju olika saker även om de bygger på samma princip. Klart att din passar bra för dig

men därav att vi var inne på olka spår

• miss alm

Miss Lina: LCHF går ut just på att man ska strypa kolhydratintaget så mycket som möjligt. Kroppen lagrar inte fett om det inte finns insulin i blodet och insulin utsöndras av kolhydater (oavsett om de kommer från äpplen eller godis).

Detta är vetenskapligt bevisat, det finns en himla massa studier som visar samma sak och tittar man på hur djur beter sig stämmer detta också överens med teorin om att man lagrar fett om man äter kolhydrater (björnen som lagrar fett till vintern genom att äta blåbär till exempel).

Sen bör man skilja på en HF- (High Fat) och HP- (High Protein) kost också. HP passar dem som inte behöver gå ner så mycket. Ju mer man behöver gå ner desto större procent av maten bör bestå av fett. Sen ska man givetvis inte käka 6000 kcal/dag, men om man bara äter fett och INGA kolhydrater så är det ganska svårt att komma upp i de summorna...

Vill man läsa mer så sök på Sten Sture Skaldman, han har koll!

• ric69
    Klimax skrev 2008-03-31 12:39:03 följande:
    Miss Lina:Men som igår såg min dag ut såhär:Frukost:2 ägg med bearnaisesås, 3 skivor baconLunch:Proteindricka (2 dl mjölk, 1 dl protein)Middag: 3 pannbiffar, broccoligratäng (på ost och grädde) samt champinjonsås på cremefraishe och smörKvällsmys: Mögelost, oliver, räkor och ägg.I vanliga fall brukar kvällsmaten bli typ 1 ägg och en bit skinka om den blir av alls.Hur ser det ut?
    Denna kost leder dig till hjärt och kärlbesvär!
  • Klimax

ric69

Det vet inte du och det vet inte jag.

Jag väljer att lyssna på läkaren Annika Dahlqvist som hävdar att det inte är så.
    Läkaren som blev anmäld av socialstyrelsen och som riskerade indragen legitimation och som valde att sluta jobba istället.

Jag lyssnar på alla de människor som blivit friskare, diabetiker som helt plötsligt slipper ta insulin.

jag lyssnar på mig som efter år av kronisk trötthet, mensrubbning, gasig mage, migrän och blodsockerkaos helt plötsligt slipper mina besvär.

Jag lyssnar framför allt på socialstyrelsen som bad läkaren om ursäkt och som dokumeterade kosten som GODKÄND.

Vem lyssnar du på? Gamla rön?

• skadat

att äpplen och lök är farligt låter ju jävligt sunt tänkande hahahaha

• Mamma M

Miss Lina: Det handlar ju inte om huruvida äpplen och lök är nyttiga eller inte - det handlar om att de inte passar in särskilt bra i en LCHF eller GI-diet. Du skriver att du har ett sötsug på kvällarna. Det har du för att du fått i dig för mycket kolhydrater och för lite fett. Jag gillar själv inte smaken av fett men tvingar i mig några dagar åt gången och då märker jag verkligen hur viktminskningen tar fart. Jag märker också direkt om jag fått i mig för mycket kolhydrater - då blir jag sugen på något ätbart. När jag då tänker till vad jag ätit under dagen så inser jag att jag fått i mig för mycket kolhydrater.

• Elas

Oj, hör var det nästan lite krig ;)

Själv är jag en LCHF-älskare och jag är så otroligt trött på att höra: "du kommer få hjärta och kärlsjukdomar".. Vet ni vad? HELVETE HELLER! Hade jag inte ätit enligt LCHF så hade jag säkert fått hjärt och kärlsjukdomar eftersom jag då var väldigt överviktig! Mina värden blev tipptopp när jag började med LCHF och mina problem med svullen/uppblåsta mage bara försvann! Jag tappade 45kg med hjälp av LCHF och nu efter min andra graviditet har jag startat med LCHF igen och tappat 2,5kg på en vecka!
    Socker är socker oavsett om det kommer från godis, frukt, mjöl, pasta eller potatis!
    Ät absolut inte några lightprodukter! När det ska snålas på fettet så får man använda konstmetoder för att få fram den rätta smaken. Lightprodukter innehåller fler tillsatser än "orginalprodukter".
    Kroppen tar bättre hand om riktigt fett, det samlas inte i kroppen på samma sätt utan det följer med ut i avföringen ist för att lagras i kroppen!

www.finest.se/spindel

Instagram LCHFspindeln

Svar på tråden Om man äter enligt LCHF...Hur är det då med kalorierna?