• Sess82

Vad gäller vid igångsättning (HF)?

Ska ställa mina frågor rakt på sak.

Hur har ni upplevt era igångsättningar?
    Vart förlossningen utdragen?
    Hur satte man igång er?
    Om det slutade i snitt, efter hur lång tid fick ni det?

Kort fakta.
    Jag har fått havandeskapsförgiftning och får besked runt 8 idag om vad som kommer hända. Läkaren tog nya prover igår och utefter dom ska beslut tas om igångsättning. jag har bara förberett mig på en vanlig naturlig förlossning och är plötsligt skraj... Behöver lite lugnande ord. Har inte blivit undersökt så jag vet ej om tappen är det minsta mogen ännu... Någons om kan förklara lite om vad som kan komma att hända?

BF april 2008
  • Svar på tråden Vad gäller vid igångsättning (HF)?
  • Danska

undrar så hur det går för dig?

• jesslin

Blev inte igångsatt pga av hf utan svår foglossning men på bfdagen.

Hur har ni upplevt era igångsättningar? Bara positivt.

Vart förlossningen utdragen? Nej, tog 13 h allt som allt.
    Hur satte man igång er? Med gel, sedan tog de vattnet och hade värkdropp.
    Om det slutade i snitt, efter hur lång tid fick ni det?-

Sofia fröken busan nummer ett, lilltjejen v 28
  • Lalalong

Jag blev inte igångsatt av HF utan för att jag gått 12 dagar över tiden och det var dags helt enkelt
    Mina erfarenheter av igånsättningen som sådan delar jag gärna med mig av ändå även om dt inte är av samma anledning.

Jag var inte öppen ett enda dugg, tappen var 2 cm lång och bakåtlutad. Helt omogen alltså. Därför blev jag igångsatt med gel. Fick första dosen gel 11.00. Efter man fått dosen får man ligga still med CTG kopplad i en timme. Efter det kan man göra vad man vill. Jag och min man gick ner på stan och åt lunch och shoppade lite. Fick svaga värkar ganska direkt. Det kändes som mensvärk, lite starkare kanske.

Efter 6 timmar gör de en kontroll och ser om något är på gång eller om man måste lägga ny dos. Denna kontroll gjorde jag alltså 17.00. Hade inte hänt något alls. Fortfarande inte öppen alls, tappen 2 cm lång och bakåtlutad. Fick en ny dos gel. Låg med CTG en timme. Denna gången fick jag mycket starkare värkar på en gång. Innan jag ens fått gelet (antar att stimuleringen av tappen när de undersökte gjorde att det kändes en del). Sov en stund, åt middag, tog en promenad bort till pressbyrån och köpte en glass. Längre än så orkade jag inte då för det började kännas rejält.

22.00 var det skiftbyte och den nya BM och nya USKan kom in och hälsade. Då låg jag och grät i sängen... det gjorde faktiskt ont! (ny kontroll var ju 23, så jag tänkte jag skulle hålla ut tills dess i alla fall). De undrade hur länge jag haft så ont... ja sen 20 tiden ungefär hade det gjort så ont så inte kunde hålla tillbaka. fortfarande var det uthärdligt dock.
    Bäst att kolla läget tyckte de. Läget oförändrat. Inte öppet något, tappen 2 cm lång och bakåtlutad.
    Pinvärkar konstaterade dem. Alltså, smärtsamma värkar som inte var någon verkan på öppningsprocessen alls... Då blev jag rätt less kan jag säga! Okej, det var helt uthärdligt men ändå! Om det gjorde sååå ont utan att det hända något. Hur ont skulle det då inte göra när det väl började öppna sig??

De menade att en sovdos så att vi kunde ta nya friska tag morgonen efter nog var det bästa. Jag gick med på det. Det skulle ju hjälpa mig att slappna av så att pinvärkarna inte skulle kännas lika mycket och att jag skulle kunna sova för att vara pigg dagen efter.

Det var så skönt!! Blev helt avslappnad... värkarna kom och gick, men jag brydde mig inte.. Var helt lugn... Fram till klockan 1 ungefär. Då kunde jag inte längre igonrera värkarna. Låg på sängen... sen när värken kom slängde jag mig in på toaletten för jag blev så jäkla kissnödig kändes det som. Satt och klämde ut ett par droppar när toppen på värken var (konstigt nog så lättade det!) sen slängde jag mig på sängen igen. Så här höll jag på. (Mattias låg och sov... de hade bäddat pappasängen till honom då vid 22 när vi skulle sova). 1.30 ringde jag på klockan och sa att ja fixar det inte längre... Det gör så ont!!
    De uppmanade mig att andas rätt, ta det lugnt, slappna av och försöka sova!!

strax innan 02 var jag tvungen att ringa igen... det gååååår inte!! Jag orkar inte meeeer!!! Jag har gjort mitt bästa... jag har verkligen försökt!! Jag har försökt... jag kan inte mer! Snyftade jag fram... trodde de skulle tycka att jag var värsta mesproppen som inte kunde slappna av och att jag var mjäkig som inte kunde stå emot smärtan mer.

Jaja sa dem, vi får väl kolla i alla fall hur läget är med tappen nu innan vi tar något beslut på hur vi ska gå vidare.
    Lägger mig i gynställning och BM känner efter.
    BM: Du är helt öppen
    Jag: Va??
    USK: Men lite kanter kvar väl
    BM: Nej helt öppen. Vi tar hål på hinnorna nu tycker jag.

02.00 tas alltså hinnorna. Massa vatten forsar ut.

Jag: Kommer hon snart då?
    BM: Nej, hon ligger rätt högt upp. Kan nog dröja några timmar till. Du ska få lustgas nu!

02.15 börjar jag krysta
    02.30 föds underbara Klara

Är väldigt nöjd med min förlossning... kan nästan tänka mig att göra om det om de kan lova mig att nästa förlossning blir exakt likadan!

Lycka till!!
    (Förlåt att det blev så långt.....)

• Sess82
    Danska skrev 2008-03-31 09:02:54 följande:
    undrar så hur det går för dig?

Jag har fortfarande samma symptom som i förra veckan. har varken blivit bättre eller sämre. Blodtrycket idag var 140/100. Så jag ska in till Danderyd nu i em och ta nya blodprov och ctg. Min barnmorska är lite oroad medan de på avd 12 på DS inte verkar nämntvärt oroade. De är väl vana vid värre värden... Men vi får se vad proven och läkaren säger idag. Om blodproven är som innan så skah ajg fårga om det finns chans till igångsättning i veckan. Visst, dom är ju inte jättedåliga men jag orkar nog inte gå med det här i 40 fulla veckor och kanske mer.

Kan återkomma med vad som sagts i em sen :) Skriver även en del i min blogg så välkomna in och läs där om ni vill följa vad som händer med mig :)

kram alla!

BF april 2008
  • skruttis11

jag har en förlossnings berättlse i min blogg från   när ajg hade HF 06 med sonen om en lång förlossning varsegod å läs

evelina 011017 kevin 060314 knodden BF 080925
  • Sess82

har uppdaterat lite kort i min blogg. Blev inlagd i måndags på DS. Fick komma hem idag då värden var lite bättre och blodtrycket sjunkit med hjälp av medicin. Imorgons ka jag få åka tillbaka på mer prover och tillväxt-ul. Får se vad läkaren säger då... antingen får jag åka hem och vila och vänta eller så lägger han in mig igen.

BF april 2008
  • Smurflovve

jag har haft HF två gånger blev igångsatt med båda två...

Barn nr.1: blev akut sjuk på kvällen, under natten svår smärta i epigatriet. kom in vid 6 på morgonen, tog tox prover och hade högt blodtryck 3 + i äggvita, blek, smärta och tox proverna visade HF, var inlagd i 3 dagar, under de tre dagarna fick jag kissa i ett becken som kollades hela tiden, tog blodtryck var 4 timma ingefär, sedan blev jag söämre och ljusskygg och sammadragningar. blev ingsatt ca kl.13.00 med "ballong" i livmoderetappen, hinna spräcktes vis sju på kvällen, 02.24 föddes min son (v.34) fick EDA som hjälpte mycket bra

Barn nr.2 Kom in på förslossningen i v.38+ trodde vatten hade sipprat, såg att jag hade högt blodtryck och 1 + i äggvita, hade huvudvärk också. åkte fram och tillbaka till förlossningen för kontroller under ca 3 dagar och sista dagen sa läkaren avv vi sätter igång dig imorgon istället för att vänta på HF. var då i v39+2 dagen där på spräckte dem fosterhinnan vid halv åtta på morgonen och kl.13.18 föddes son nummer två!
    Intensivt och hade mycket ont och EDAN funkade inte på mig...

• skruttis11

okaj jag skriver av min journal då jag har konstaterat att jag inte minns nått!
    jag blev igångsatt  måndagen 13/3-06 kl 10.00 PGa Preklamsi
     låg inne på en avd i 4 dagar innan jag blev igångsatt!

när jag kom till förlossningen från avd11 natten till tisdagen den 14/3 -06 kl 02.00 så hade jag börjat få sd efter igångsättning dagen innan tyvärr så va de bara pinvärkar då gav mig en "cocktail" så attd e ska lugna ned sig men icke utan de bara fortsatte

05.30 ringer jag gubben å ber honom komma in till förlossningen å säger att jag står inte ut att vara sj så han rusar in te sjukan de gick väll i 190 km/h

08.00 så hade jag äntligen börjat öppna mig va då öppen 4 cm å hade då sd med 3-4 min intervaller de gjorde grymt ont

09.40 va jag öppen 5cm¨
    09.50 fick ja lustgasen prasie the lord dam i feal god men ack den lycka som varar länge

10.30 så önskar jag mera smärtlindring å då detta är en högriskförlossning pga av havandeskapsförgiftning så va inte eda nått alt =( tyvärr men jag fick PCB som smärtlindring å den va inte de skönstae jag har fått i mitt liv fan säger jag va ont de gjorde å få den
    men de gav en huffsad smärtlindig må ja säga

13.00 har jag så¨starka SD som sitter nere i ländryggen känns som jag ska gå av på mitten får då akupunktur som lindrar otroligt gött

nä kl va runt 13.30 så avstannar hela värkarbetet å jag somnar hur man nu kan somna mitt i en förlossning

14.20 kommer de in iallafall å väcker livi mig å får då dropp inkopplat pga av vresa å värklösa värkar å de ökar droppet succesivt de gör nu så ont så jag får en handuk å lägga bakom ryggen är nu mkt trött å jag vill att de ska snitta mig för jag orkar inget mer men jag e redan öppen 8-9 cm så de föreslår att jag ska resa mig upp för att få igång de hela samt att han ska åka neri kanalen för han sitter fortfarande högt upp. men jag kommer tyvärr inte upp jag kan inte så de höjjer huvudänden på sängen

15.30 de kontaktar läkaren då kevins hjärtljud sjunker under 100 så de sätter en skalp på honom.... får nu krystkänsla de e bara för mig att jag krystar på så kanske han sjunker ner
    han fastnar dock md sina axlar de rusar in personal samt läkare en bm lägger sig på magen medans två st drar ut kevin

16.25 kommer han ut de får suga rent honom från blodigt fostervatten. han får poäng 8-9-10 och han väger 4745

16.37 avgår placentan som väger 1035

18.15 så ska jag gå på toaltten men tyvärr så kan ja inte kissa utan tappas på 400 ml

jag kan säga att detta känns lite läskigt då jag inte minns nått av händelseförloppet

• skruttis11

ska säga att jag hade 3+ i proteiner och ett bltr på 151/101 och läkte så mkt som
    1,9 g/dygnet (proteiner)

• Sess82

Jag har ju haft ett BT med undertryck runt 95/100 i ett par dagar. Är ju ändå i v 37+4 idag så det är konstigt att de inte satte igång mig eftersom jag är så pass långt gången. Har sänkt värde för blodplättar också och läckte +2 äggvita i urinen. Fick med samla urin i 20 timmar.
    Imorgon ska jag som sagt var på tillväxt-ul samt nya toxprover. Oavsett om mina blodprov visar bättre värden och bebis har vuxit som han ska, så mår ju inte jag bättre. Har haft ont i huvudet i 1 månad nu och är väldigt svullen i kroppen (+24kg). Äter blodtryckssänkande tabletter nu också och dessa har gett biverkningar i form av skakande händer och svaga ben känner jag.

Åh jag vill bara få slut på det här snart. Visst, vi har bara 2,5 mil till sjukhuset så det är ju inte så långt att åka ofta och kolla, men ändå jobbigt. Det tar på krafterna. Jag får inte göra något hemma annat än vila.  Tror ni jag kan få bli igångsatt? När jag prata med de andra tjejerna på avdelningen så sa dom att det är svårt att få det beviljat av läkarna.. men jag mår ju inte bra...... orkar inte. varför måste de vänta på att värdena blir riktigt dåliga innan de gör något? 

BF april 2008
  • skruttis11

men kan de vara så att du inte är mogen för en igångsättning än!?

fick du reda på hur mkt du läckte under ett dygn?

• Sess82
    skruttis11 skrev 2008-04-02 20:37:28 följande:
    men kan de vara så att du inte är mogen för en igångsättning än!?fick du reda på hur mkt du läckte under ett dygn?

De har inte ens kollat min tapp ännu.... vet att de andra på avdelningen hade helt omogna tappar så därför blev inte dom igångsatta.
    Jag hade värdet +2 av äggvita av det jag kissade under ett dygn... Och jag ahde fortfarande +2 imorse när de tog urinprov. Om de kollar andra mängder i urinet har jag ingen aning om, det var inte så pigga på att prata och berätta provsvar för någon eller vad som hände eller var planerat.

Kanske de funderar på igångsättning eftersom de vill göra tillväxt imorgon? Jag kan ju alltid hoppas på det.

BF april 2008
  • skruttis11

ja men absolute  men ibland e läkare lite tröga när de är med sånt där
     jag blev inlag på en freda å fick vänta till måndan innan de satte igång mig

• Millis1981

Blev igångsatt alla 3 gångerna.
    Var precis som spontana förlossningar(alla helt olika och inte i närheten av sugklocka eller katastrofsnitt).

Svar på tråden Vad gäller vid igångsättning (HF)?