• år78

när gick ni på stan första gången?

ni som har fått barn för tidigt
    när tog ni er första vända på stan med ert barn?

• Svar på tråden när gick ni på stan första gången?
  • knäppisen

Det beror väl på lite hur tidigt född barnet är och hur det mår. Men även fullgångna bebisar ska man vara lite försiktig med i början om det är säsong för förkylningar o RS virus.

Min dotter föddes i v 33 mitt i sommaren och hon var med på stan redan från det att hon kom hem (var då i v 35 nånting)

Sonen föddes på hösten så han höll vi ifrån affärer så gott det gick hela vintern, men en snabbis på konsum var man ju tvungen till. Han är född i v 29 o mkt infektionskänslig

• Babe

Vi undvek att gå in i shoppingcentran, men UT var vi direkt under neo-tiden, när dottern slapp vara kopplad till monitorn dygnet runt. Då var hon 2-3 veckor gammal och tillbaka till sin ursprungsvikt på 1900g. Hon föddes på hösten. Frisk luft gör gott för immunförsvaret =)

• Gemelas

Vi höll oss från folksamlingar som finns i köpcentran, Ikea osv hela första halvåret. Tvillingarna är födda v 29 och är nu 18 mån och vi håller oss fortfarande borta från Ikea o dyl när det är som mest folk och förkylningstider. Träffar inte heller dagisbarn om de inte har varit hemma minst 3 dgr innan och är helt friska.

• twinstar

Vår dotter föddes i vecka 34. Det var då oktober.
    Vi väntade tills efter jul och nyår innan vi gick ut. Dvs hela 10-12 veckor.

Det var rätt tråkigt mot slutet och man höll på att bli galen men det gick!

Nu är vi ute som vanligt.

• twinstar

Alltså, med ut menar jag affärer, folksamlingar, köpcentran etc.
    UT utomhus gick vi från och med hon var två veckor ungefär.

• Madeleine

Ja detta undrar jag också, man vill ju inte riskera virus. Min dotter är född i v 34+3 och är i morgon en månad gammal och jag är så sugen att gå på stan med henne men vågar inte. IKEA och sånt förstår jag men om hon är instoppad i en åkpåse i sin vagn med uppdragen vad det nu heter så kan man ju ändå få virus. Mest rädd för RS viruset...

Mamma till världens underbaraste, vackraste och finaste NOVA!
  • S vali s

Vår dotter föddes i v.31+0, vi fick åka hem när hon var 5v. och första gången vi hade henne med "på stan" var hon lite drygt 2mån.
    Vi var nog rätt "oförsiktiga" i mångas ögon men trots detta så var vår dotter i princip helt frisk under sitt första år, hon var lite lätt förkyld i två dagar

Den late får brått när det blir kväll
  • eeisor

Min är född v28+2 i oktober 2007. 2 dagar efter att han kommit hem gicbörjade vi gå till ICA och någon vecka senare till H&M. Var tvungen eftersom jag är ensamstående och inte hade någon direkt hjälp på plats, mat och kläder (till honom) är svårt att leva utan.
    Om någon såg ut att vilja titta på honom/sticka ner huvudet i vagnen så tog jag (och gör fortfarande) på mig mitt arga och sura ansikte, det funkar.
    Han var inte sjuk en sekund förrän i mitten av februari och då blev han lite snorig i någon vecka.

• maroon

Vår son föddes i vecka 31 o efter 3 veckor på neo o ett par veckor isolerad hemma (förutom promenader) så har han fått följa med på express-shopping på köpcentra, IKEA, Maxi o liknande. Men det har varit för att jag VETAT vilken affär jag skulle in i eller exakt vad jag skulle ha på IKEA/Maxi. Jag har dessutom valt att åka på förmiddagen när det inte är så mycket folk o han får inte heller komma ur vagnen o folk får inte pilla på honom :)
    Om jag istället velat ta en fika o dra benen efter mig ett par timmar så har han fått stanna hemma med sin pappa, han har ju ändå shoppingskräck *fniss*

• Madeleine

Tänkte pröva i morgon att gå på stan första gången. Inte i köpcentrum utan på huvudgator och slinka in i butiker. Hon är nu 5½ vecka. Föddes 34+3. Hoppas det går bra!!! Mycket orolig för alla infektioner och virus...

Mamma till världens underbaraste, vackraste och finaste NOVA!
  • AllraFörstaGången

när hon var 2 veckor tror jag :)

år78 skrev 2008-03-27 11:10:55 följande:
    ni som har fått barn för tidigt när tog ni er första vända på stan med ert barn?
  • boktok

Vi fuskade och hade Erik med oss till affären när vi fortfarande låg kvar på NEO. Han låg i vagnen och vi hängde en filt för. Vi var inte där så länge, han klarade av det bra utan att bli förkyld. Men det är självklart att man ska undvika större folksamlingar och att folk inte ska få röra vid barnet när man är ute.

• Heahog

Fy på er ;) Fast han kunde ju smittats av nån & smittat ner de andra barnen.. 

*harkel*  min dotter fick faktiskt hålla i lillebror 2 dagar innan vi fick åka hem.. Vi var naturligtvis ute på sjukhuset eftersom besöksförbud rådde, men hon fick hålla 6 ge honom en puss.. tur att vi låg på samvården då..

boktok skrev 2008-04-09 18:57:24 följande:
    Vi fuskade och hade Erik med oss till affären när vi fortfarande låg kvar på NEO. Han låg i vagnen och vi hängde en filt för. Vi var inte där så länge, han klarade av det bra utan att bli förkyld. Men det är självklart att man ska undvika större folksamlingar och att folk inte ska få röra vid barnet när man är ute.
Svar på tråden när gick ni på stan första gången?