• ALady

Ja, adoptivföräldrar får lämna tillbaks barn

Jag är ett levande bevis på det. Mina adoptivföräldrar ville inte ha kvar mig när jag va 11 år.
    Min biologiska mamma lämnade mig när jag var 5 veckor.
    Dom skrev över vårdnaden på staten så att jag fick bo på fosterhem tills jag fyllde 18 år.
    Är ju enligt mig ett bevis på at jag inte duger.
    Jag är nu 24 år. Adopterad från Indien och kom till Sverige när jag var 7 månader.
    Jag har fortfarande relationsproblematik och har väldigt mkt seperationångest från människor.
    Tex,om min sambo inte svarar när jag ringer så kan jag få panik. Han är väldigt förstående och vet allting som hänt.
    Mina adoptivföräldrar har aldrig varit några bra föräldrar enligt mig.
    När jag bodde på mitt 1:a fosterhem så sa dom till alla mina vänner och släktingar att jag hade dött och hade en begravning om mig.
    Än idag kan jag åka till kyrkogården och se en sten mitt mitt namn på.
    Andledningen till att jag skriver allt detta är för att jag såg en tråd där någon frågade om människor som adopterat får "lämna tillbaks" barnet.

• Svar på tråden Ja, adoptivföräldrar får lämna tillbaks barn
  • inoka

Kanske finns en sten med samma namn som de fann och låtsades vara dottern.
    Det finns en grav här som har samma namn som jag fast annat årtal då det är en gamal tant.

• ALady

Såhär e det. En av mina släktingar äger en begravningsbyrå. Hon hade hand om allt det här med begravningen. I sin tur måste hon känt människor.
    Olagligt förstårs.
    Och allt var bara en bluff
    För några år sedan kontaktade jag polisen och dom i sin tur kontaktade min släkting. Hon fick böter och fick inte jobba mer.
    Dom sa att dom skulle ta bort stenen men det har dom inte gjort.
    Nu orkar jag inte ta upp allt det här igen. Då måste jag riva upp en massa sår som har läkt, börja om från början igen.
    Nu mår jag bra trots allt som hänt och vill inte falla ner igen

• en glad
    Svar på #32
    "hur sjutton kan de få gå till sådär????"

De flesta barn (biologiska eller adopterade) som placeras i familjehem (2 av 3) gör det för att föräldrarna ber om det (= frivilliga familjehemsplaceringar alltså)! I den allmänna debatten är det lätt att få för sig att _alla_ barn i familjehem är tvångsomhändertagna - så är det absolut inte!

Det där med fejkad begravning låter helt sjukt, absurt! Hur låter sig det genomföras med alla kontrollstationer som begravningsverkamhet är omgärdad av?
  • en glad
    Svar på #38
    "Fruktansvärt! Jag visste inte ens att man kunde avsäga sig vårdnaden och överlämna den till staten"
    - det kan man inte heller!

"jag trodde inte det var möjligt att hålla begravning och sätta en sten om det inte fanns någon död."
    Det låter helt osannolikt även i mina öron... Begravningsverksamhet är kringgärdad av en mängd regler!

"Väldigt OT men hur bar de sig åt?"
    - det undrar jag med!
  • Tellus1977

Herregud, jag bara häpnar över vad jag läser! Vad är det för sjuka människor som du hamnade hos???
    Dock skönt att höra att du verkar ha en viss distans till det som drabbat dig under din uppväxt och att du har en kille som verkar ha både hjärncellerna och hjärtat på rätt ställe till skillnad från dina s.k. föräldrar.
    Tycker att det där med begravningen och gravstenen låter helt sjukt! Tappade hakan när jag läste det! Tycker det är bedrövligt att de inte tagit bort gravstenen ännu!
    Har du pratat med dina kompisar m.fl. som blev informerade om att du dött? Hur reagerade dem? Är det ingen annan som har gjort polisanmälan mot dina föräldrar?
    Stor lycka till i framtiden med allt vad du tar dig för!
    Kram!

• Amira

"Får" och "får"... med tanke på barnets bästa så finns det ju ingen som kan "tvingas" att behålla ett barn, varken adopterat eller biologiskt.

• Emeli

Det där med fejkad begravning verkar helt osannolikt, för att inte säga vansinnigt. I övrigt, vad ska man säga?

Det händer att barn inte kan bo kvar hos sina föräldrar, av olika skäl. Det gäller även adopterade barn. Det är naturligtvis en tragedi för alla inblandade. Jag känner till några fall där adopterade barn har fått omhändertas med hjälp av socialtjänsten. Det har i samtliga fall varit helt nödvändigt och föregåtts av långa och omfattande utredningar. Samtliga fall har varit uppslitande för alla inblandade, men det har handlat om förälders och/eller syskons säkerhet. I vissa fall har det handlat om psykisk sjukdom eller annan dysfunktion hos barnen.

• nea74
    beEMbe skrev 2008-03-26 09:54:56 följande:
    Så fruktansvärt! Och jag som trodde det var en lång process innan någon blev godkänd som förälderVad säger dim mamma idag om det hon gjort! Och din pappa?
    Nåja... de flesta bioföräldrar saknar godkännande över huvud taget! I TS fall hade det kanske inte gjort skillnad om hon varit familjens biobarn då föräldrarna verkar vara psykiskt sjuka! Ordna en skenbegravning??? Mycket makabert...
  • trikå

TS har en sten med sitt eget namn på? Har du fått skadestånd? Du ska ha ett fett från dina adoptivföräldrar!!!

• Jennie med ie

Kommenterar bara ang att "lämna tillbaka". Det är ju skillnad mellan att "lämna tillbaka" ett barn och att lämna det ifrån sig. Adopterade barn kan givetvis, på förälderns begäran eller på samhällets, placeras i familjehem t ex precis som icke-adopterade. Och adopterade barn kan också lämnas för adoption, precis som icke-adopterade. Men det är inte detsamma som att "lämna tillbaka"....

• Raspberry81

En tom grav & begravning? Hur i h*skotta klarade de det?

Det verkar helt befängt. Ungefär som i det programmet där pappan som mördat sonen begravdes brevid sonen. Mamman gjorde allt för att pappan skulle förflyttas, vet inte hur det gick till slut med det dock. Jag tror hon fick rätt.

Kan de inte ha gjort begravningen med ditt barnhemsnamn eller nå´t sånt?

Jag förstår inte....

• Raspberry81

Din släkting som fifflade med papper är inte bättre än dina adoptivföräldrar....

• Marnia

Va ledsen jag blir för din skull.. verkligen hemskt vad dina föräldrar gjort..

Svar på tråden Ja, adoptivföräldrar får lämna tillbaks barn