• BetterOffAlone

Sjukskriva sig efter att man sett hjärtaktivitet?

Jag har haft 8 MF och är nu gravid igen i vecka 7+6. Vi har varit på VUL och sett hjärtat slå.

Får man ändå lov att sjukskriva sig då?

Jag vill inte sjukskriva mig bara för att jag vill gå hemma och slöa. Jag älskar mitt jobb och trivs jätte bra annars.

Det är för att jag blöder varje dag på jobbet.
    JAg har ett stressigt jobb och lyfter tungt hela dagarna igenom. Detta gör mig väldigt orolig som ni kanske förstår.

Så min fråga är alltså: Har ni fått vara sjukskriva pga upprepade missfall även efter att ni sett ett foster med hjärtaktivitet?
    Hur länge har ni fått vara hemma?
    Vad hade ni för arbetsuppgifter?

• Svar på tråden Sjukskriva sig efter att man sett hjärtaktivitet?
  • Lina med Liten

Jag har ingen erfarenhet av det du skriver om men jag vill bara säga LYCKA TILL MED GRAVIDITETEN!!! Hoppas innerligt att du får fullfölja denna gången!!!

**Älskade lilla Thea**
  • MizzTez

Jag hade massa konstiga blödningar i början på min grav. samma hade en kompis till mig. Hon blev sjukskriven 2 veckor till att börja med, men jag blev inte sjukskriven alls!
    Så det verkar vara från fall till fall...
    Hon jobbar dessutom med ett stillasittande yrke och jag jobbade då som lokalvårdare.

Jag tycker att du ska se till att bli sjukskriven om du känner dig orolig. Tjata på läkarna eller prata med en BM, de brukar vara lite bättre att ha att göra med.

Hoppas verkligen att det går bra för dig nu! *håller tummarna och ger en spark i baken*

• Ängsblåvinge

Har en kollega som fått upprepade missfall. Nu sist blev hon omplacerad (gick utöver) och vart sjukskriven 50%, hade kunnat bli heltid men hon ville inte det. Jobbar inom barnomsorgen. Stå på dig hos läkaren och ha gärna din sambo med som tjatar lite han oxå. Lycka till med gravideteten!

• Magis2

Har du haft 8 MF och har blödningar under pågående graviditet är det inget snack om saken - du skall sjukskrivas!
    Lycka till!

• BetterOffAlone

Har precis ringt gyn mottagningen, fick tydligen inte sjukskriva mig.
    Hon sa bara att "hade din läkare tyckt att du skulle vara sjukskriven så hade han sjukskrivit dig utan att du hade behövt fråga om det"

Känner mig lite ledsen nu fakstiskt.

• ninnie65

Sjukskriv dig själv första veckan, det har ju ingen med att göra. Sedan kan du se om det behövs längre sjukskrivning! Jag skulle absolut vara hemma ett kort tag om jag var du. LYCKA TILL!!

• Grace Jobe
    BetterOffAlone skrev 2008-03-25 10:10:18 följande:
    Har precis ringt gyn mottagningen, fick tydligen inte sjukskriva mig.Hon sa bara att "hade din läkare tyckt att du skulle vara sjukskriven så hade han sjukskrivit dig utan att du hade behövt fråga om det"Känner mig lite ledsen nu fakstiskt.
    har har du talat om din oro för läkaren. om du tar upp frågan själv kanske don resonerar annorlunda?
  • BetterOffAlone

Jo, jag berättade ju att jag hade haft 8 mf, och att jag blödde på jobbet. och att jag kännde mig väldigt orolig, det var då jag fick det svaret som jag skrev ovan.

Jag ville ju helst bara vara hemma ett par veckor, tills man kommit till v 12 och känner sig säkrare.

hon sa att jag annars själv fick disskutera det med min läkare när jag träffade honom om 2 veckor, men då känns det ju nästan som om det kvittar, det är ju dom tidiga veckorna som är värst, det är ju nu jag brukar få missfallen... ;-(

• Spartacus

stå på dig ts! och ta i ordentligt!

i sjukvården måste man tyvärr vara hård och sätta ner
    foten för att få hjälp ibland..

förbannade receptionist!! jag blir så arg, dom vill bara
    slippa krångla!!

självklart ska du prata med läkaren och kräva ett ordentligt omdöme!!

• Pildi

Jag tycker att det är konstigt att läkaren har inte har sjukskrivit dig!När jag väntade mitt andra barn, blödde jag lite på början av graviditeten. Varje gång jag blödde åkte jag in på akuten för att bli undersökt. Jag träffade olika läkare...ngn tyckte att jag skulle leva "normalt" tills jag träffade en äldre och mycket förstående läkare som sjukskrevv mig i flera veckor. Jag var fruktansvärt orolig, jobbade inom barnomsorgen med små barn med många lyft.

Åk till akuten och gå inte därifrån förrän de sjuksriver dig!!!
    Sjukt att efter 8 missfall vill de inte sjukskriva dig!!!

• fruZ

Håller helt med ovanstående!! Klart du ska vara sjukskriven!

Min läkare sa att de är frikostiga med sjukskrivning i början av grav när man haft upprepade missfall (och jag har "bara" haft tre). Han sa att det framför allt var av psykiska skäl och att han inte varit med om att FK sagt nej (det är ju i slutändan de som sjukskriver).

Jag var sjukskriven från mitt jobb två veckor min senaste graviditet, läkarna tyckte att jag skulle vara hemma när jag blödde.

• delifi2

Jag tycker oxå du ska stå på dig, visst kan det var tufft, jag blev inte sjukskriven förren sjag började gråta hos läkaren. Han menade nämligen att jag skulle pendla mellan sthlm-malmö med foglossning. Men jag stod kvar å grät tills han sjukskrev mig..

• grabbmamman linda

Klart du skall vara sjukskriven.. låter otroligt att läkaren inte sa något när ni va där!! Men iof sa inte du något så kanske hon/han inte ens tänkte på det. Ring o boka tid igen med läkaren o sjukskriv dig själv så länge.

Lycka till!

• Pildi

delifi2: Det var bra gjort! När jag fick ett missfall och blödde
    flera dagar i flera veckor!!! tyckte läkaren ändå att jag kunde ändå åka i väg med mitt jobb till vildmarken, inte ett sjukhus i närheten, jag har inte körkort osv osv.Jag struntade i henne, sjukskrev mig själv och stannade hemma.

• deauville

Med dagens regler om sjukskrivningar och rehabilitering beror det nog väldigt mycket på vart du bor och vilken av Försäkringskassan läkare som får hand om ditt fall.....

• BetterOffAlone

Blä känns som jag ger upp nu, har fått mer blödningar och då har jag ändå varit hemma i 3 dagar nu pga förkylning.
    det känns som jag bara kommer få missfall nu

Svar på tråden Sjukskriva sig efter att man sett hjärtaktivitet?