• Fiviva

ni med prematurbarn födda -06

Nu när våra barn har kommit över året hur känner ni idag när ni tittar tillbaka så graviditet och neovård?
    Är det fortfarande ett jätte känsligt ämne för er?
    jag kan fortfarande blir väldigt väldig ledsen när jag tänker tillbaka och hur lurad jag känner mig.
    Nu i sep är det dags med nr 2 och nu väller känslorna upp mer än någonsin.
    i vilken vecka kommer denna graviditet sluta?
    och hur kommer det bli med neo vård när man redan har ett litet monster hemma?
    hur ska man dela på sig.
    Känner skräcken krypa uppför ryggraden när jag tänker på att vara ensam på bb med det nya barnet.
    eftersom min man måste vara hemma med nr1.
    att ensam sitta där och se ännu ett barn kämpa i kuvös.
    trodde jag bearbetat det värsta men ack så fel jag hade.

• Svar på tråden ni med prematurbarn födda -06
  • Gemelas
    ElinOlsson skrev 2008-03-24 18:32:28 följande:
    Jag fick inte heller reda på varför han kom för tidigt. Vid andra graviditeten blev det också snitt för tjejen satt i säte och gick inte att vända. DÅ vid ANDRA snittet såg de att jag hade hjärtformad livmoder. Detta var varför Alvin kom så tidigt och bägge satt i säte. Om jag får en tredje tror de att jag går full tid. Fast jag vet inet om jag orkar en tredje, det var psykiskt väldigt jobbigt att va gravid andra gången och jag är fortfarade besviken övar att gå miste om en vaginal förslossning och nu finns ju inte ens det hoppet kvar... Men fördelen med snitt nr 2 var att jag fick en anledning till allt runt mina graviditeter. Prematurt och säte. Tycker bara det var dåligt att de inte såg detta första gången. Nog för att det var bråttom att få ut honom och han satt fast och var väldigt medtagen, men att sy igen var ju ingen brådska.
    Trodde läkarna att sätesläget kunde bidra till att barnet kom för tidigt, eller var det endast pga hjärtformen på livmodern? Mina tvillingar låg båda i säte och vattnet gick, sedan var de ute ett knappt dygn senare.
    Blev oxå snittad men jag känner mig faktiskt inte snuvad på min förlossning. Man får ju tänka som så att huvudsaken de kommer ut så spelar det ingen roll hur man föder. Man har ju faktiskt fött barn även om de kom ut genom magen. Jag ska bli snittad även denna gång för jag vill inte genomgå en vaginal förlossning nu när jag redan blivit snittad innan.
  • Gemelas
    Fiviva skrev 2008-03-24 14:49:49 följande:
    men det är ju större risk att få för tidigt när man väntar tvillingar kanske du har tur att gå hela vägen nu om du bara väntar en. :0) tänker positivt
    Visst är det en ökad risk att få för tidigt men då inte så mkt för tidigt som v29 utan snittet ligger ju på runt 3 veckor för tidigt.. Mitt första mål denna graviditet är att passera v 32 för då är barnet fullt utvecklat och behöver bara växa och lära sig äta när det kommer ut. Självklart vill jag hellre gå tiden ut men tror det är ganska viktigt att ha realistiska mål på vägen..
  • ElinOlsson

Den tidiga förlossningen berodde på formen, inte sätesläget. Jag känner mej snuvad, har alltid sett fram emot att få föda barn och kommer aldrig att få det. Klart huvudsaken är att barnet kommer ut och mår bra, men det är en sak för sej. Skönt för dej att du kan se det så, önskar jag kunde det samma...

• chillie

Då får väl jag också blanda in mig lite i denna tråden Jag fick en flicka i v 32 för 6 år sen. Vattnet gick helt oförberett och jag blev väldigt chockad efter att ha fött 2 flickor innan i "normal" tid. Vid nästa barn som föddes 2006 var jag beredd på att föda för tidigt även om bm sa att den risken var väldigt liten Fundersam Vissa läkare sa att om det har hänt en gång så är risken stor att det händer igen. Och mkt riktigt så gick vattnet i v 33. Skillnaden denna gången var att jag inte alls var lika orolig. Jag gick runt på neo som om jag varit där i hela mitt liv Jag visste procedurerna och vågade säga ifrån på ett helt annat sätt. 3 dagar efter förlossningen blev jag och minstingen utskrivna. Läkaren ansåg att det inte fanns så mkt dem kunde göra för oss där även om det inte hör till vanligheterna att skrivas ut så snabbt som prematur.
    Nu väntar jag femte barnet och är i v 32.  Spec-mvc kan inte göra nåt förebyggande för mig heller eftersom när vattnet väl har gått så går förlossningen igång rätt så snabbt. Det är nästan hemskt att säga det, men jag sitter nu varje dag och inväntar vattenavgång. Jag är så insnöad på att föda för tidigt att det känns som jag nästan skulle tycka det var extremjobbigt om jag skulle gå tiden ut eller till och med över tiden Hemlis. Anledningen till att jag inte känner mig snuvad på nåt är kanske att jag faktiskt har fött 2 barn i v 40 och alla 4 flickorna är ju födda på samma sätt oavsett storlek eller tid.

• micorazón

Känner igen det där med rädslan. Fick min son i v. 34+5, han fick ligga med andningsmotstånd i 2 dagar på neo. Amningen kom inte igång ochdessutom kände jag mig lurad på förlossningen Hade sett framo emot en vag. förlossning men det blev akut snitt pga gavandeskapsförgiftning.

Fick samma symptom runt v. 35+ och blev livrädd, åkte in för observation v. 36+ och 36+1 fick jag min dotter. Tack o lov behövdes inte NEO denna gång.. Amningen fungerar och jag är supernöjd! Dock blev det akutsnitt denna gång också så ingen vag. förlossning för mig inte Men men...

Besim per gjithmonë - 2007.02.22
  • Julmust

Jag fick min första tjej v 26 efter att ha legat inne med vattenavgång en vecka. Den här gången var jag förstås väldigt orolig och efter täta sammandragningar v 24 blev jag sjukskriven tiden ut. Lisa kom inte förrän 3 dagar före bf och det var verkligen härligt att få gå med stor mage, det hoppas jag att ni som vill får. det hade inte gjort mig något om jag hade gått över.

Bm frågade om pappa skulle ta henne när hon var född men jag skyndade mig att ta henne! Han hade ju fått se storasyster först och var dessutom först med att sitta känguru. Tyvärr var Lisas andning påverkad så hon fick ändå åka till neo efter ett tag. Jag känner mig fortfarande snuvad på den där perfekta förlossningen där man får sitta BARA mamma, pappa, barn och njuta av undret.

• Babe

Dottern föddes i v33 och är idag en livlig och sprudlande glad 18månaders virvelvind =) Nu är jag gravid med tvillingar och har mentalt förberett mig på neo-tid med dessa småttingar. Är överlycklig för varje dag/vecka som jag får behålla dem i magen. Visst, neo-tiden var kämpig, men jag minns den även som en tid av enorm glädje och tacksamhet över att vi fick denna underbara dotter som kämpade, överlevde och är frisk. Jag blir alldeles varm i hjärtat när jag tänker på all hjälp vi fick, minns alla tårar och vaknätter, men även skratt och enormm lycka!! Vi har tänkt försöka hålla ihop hela familjen så mycket vi bara kan även nu när det är dax för förlossning, blir det neo-vård så har ju dottern och pappan rätt att bo elller vistas hos oss och så har vi tänkt göra. Vi har även lång väg till neo, vilket innebär att pappan ibland måste få åka hem med dottern, men annars förutsätter jag att vi kan vara tillsammans allihop. Avdelningarna har familjerum alternativt rum i patienthotell. Men, med handen på hjärtat, visst smyger sig oron på... men jag hoppas och ber att allt går väl. Vi är i trygga händer.
    Mvh. Babe

• Babe

PS. vet inte heller orsak till varför dottern kom tidigt. Hade mycket sammadragningar hela graviditeten (precis som nu) men inte påverkan på cervix... men en natt förvandlades sammandragningar till mensvärksliknande förvärkar, vi åkte in på förlossningen-jag fick en blödning, fick kortison och bricanyl, men var öppen 7cm efter 2 dygn, då dottern förlöstes med akut snitt. Det skrämmande för mig är att allt gick så snabbt och inte gick att hejdas alls... Försöker låta bli tankarna och ta varje dag som den kommer i denna graiditet. Lycka till/Babe

• Trolltrio

Jag har en glädjande historia att komma med för er som är oroliga! Min första son föddes i vv34 i aug -06, men hade kunnat bli tidigar eom de inte lyckats stoppa upp det hela.

När han var 10 mån blev jag gravid med tvillingar, och läkarna sa att längre än v32 kunde jag inte räkna med att gå. Hade en urjobbig graviditet med massor av sd, oro och sängläge, men till sist föddes de med urakut snitt efter igångsättning i v38+0!

Håller tummarna att ni får behålla nästa barn längre i magen. Slutet var jättekämpigt, tyckte jag gick över tiden med 6 veckor, men det var värt varje dag.

• Proletariatet

Jag fick en dotter november 06 i v.24+1, enligt läkarna löpte jag ingen ökad risk att föda för tidigt igen varpå vi tyckte att det var en bra idé att skaffa barn tätt iom att Tyra är infektionskänslig och helst inte ska gå på dagis.
    Är nu gravid med nr.2 och har legat inlagd sedan v.22+2, är idag i v.34+2. Långa veckor har det varit, men helt klart värt det.
    Nu har jag dock fått svar på varför det blir såhär, och det beror på att jag har en försvagning av livmoderhalsen.

Det jobbigaste har varit att inte få träffa Tyra, då jag ligger på en BB avdelning och det är RS-virus säsong så hon får inte komma in och hälsa på utan jag får rulla ut i hisshallen för att kunna mysa en stund.
    Hoppas allt går bra för er!

• Ängeln Casper

1á föddes v.39+0, startade med värkar, förlossningen tog 5 tim.
    2á föddes v.30+2, efter 15 veckors vattenavgång, förlossningen tog 2,5 tim. hela historien om nr2 finns på min press...
    3é föddes v.37+6, kom för igångsättning, men förlossningen startade av sig själv, tog 23 minuter. 3é graviditeten var jag in även i v.36 pga infektion och kraftiga sd som de lyckades stoppa.

Jag vågade ta chansen att ge Oliver och Ängeln Casper ett syskon, innan vi ens visste om hans sjukdom var ärftlig och utan att veta varför mitt vatten gick redan i v.15.
    allt gick bara bra med nr 3, jag är så tacksam och glad över det.

Önskar er lycka till.......

Kram Camilla, mamma till Oliver, Ängeln Casper & Emilia
Svar på tråden ni med prematurbarn födda -06