• boom83

Trombyl utskrivet endast efter 3 mf?

Har läst mkt om trombyl här så jag tänkte om ngn vet om man kan få det utskrivet efter 1 MA (v5) och ett MF i v 18?? Ska fråga läkaren på tisdag och höra vad han säger, men jag (som alla andra) vill verkligen inte behöva gå igenom det 1 gång till för att sedan "maximera" mina chanser att ev. bli gravid. Jag vill prova allt i min makt redan denna gång, trombyl, va försiktig jaaa you name it!

så e det ngn som har fått det utskrivet efter 2 mf?

• Svar på tråden Trombyl utskrivet endast efter 3 mf?
  • Ova

Jag fick Trombyl efter MA i v.13-14 och mf v.5, men tyvärr verkar det inte gå denna gången heller. Får nu åtminstone en utredning.

• Poppy Lee

Usch vad tråkigt med alla dessa missfall, beklagar verkligen alla er/oss som drabbas.

Ova, gav läkaren dig Trombyl utan att ha tagit några prover? Jag menar, eftersom du ska få utredning först nu.

• Ova

Jag fick Trombyl utan utredning. Samma läkare gav mig recept på Pergotime trots att jag inte har problem med min äl och varit gravid med tvillingar tidigare. Jag vet vilken läkare jag ska gå till om jag vill ha recept, men jag litar inte på hennes kompetens.

• Saki

Snälla kan nån kort beskriva hur Trombyl fungerar? Jag har haft två MA i v. 13, det senaste har precis upptäckts så jag går här och väntar på tid för skrapning. Min barnmorska sa att vi skulle kolla på om Trombyl skulle kunna vara något, men just nu orkade jag inte fråga henne mer om det.

Tyckte mest att det verkar som om man ska ha upprepade missfall (fler än två) för att Trombyl ska komma på tal, men så kanske det inte är? Kan tillägga att vi har en son (10 mån), så uppenbarligen funkar ju min kropp ibland i alla fall...

Kram till alla här som kämpar på!

• Iske

Trombyl är ett blodförtunnande medel som oftast äts av personer som kan ha risk för att få blodproppar. trobyl inehåller en låg dos av Acetylsalicylsyra som ex i mitt fall var det som fanns lite av i min kropp det gjorde att jag fick blodproppar i moderkakan så blodet till fostret ströps av... där av mf

• Saki

Iske: Tusen tack för snabbt svar! Men gör man inte någon sorts undersökning först då, för att konstatera att man har för låg dos av acetylsalisylsyra? Hur vet man att det är det som är "felet"? För annars är det väl totalt onödigt att ta den medicinen, men det verkar ju på svaren här som att Trombyl skrivs ut enbart med anledningen att man fått flera missfall på rad, men det kan ju finnas andra orsaker för det menar jag...

Hm, virrig blir jag. Hoppas att det har gått bättre för dig sedan i alla fall Iske!

• Iske
    Saki skrev 2008-04-09 14:16:51 följande:
    Iske: Tusen tack för snabbt svar! Men gör man inte någon sorts undersökning först då, för att konstatera att man har för låg dos av acetylsalisylsyra? Hur vet man att det är det som är "felet"? För annars är det väl totalt onödigt att ta den medicinen, men det verkar ju på svaren här som att Trombyl skrivs ut enbart med anledningen att man fått flera missfall på rad, men det kan ju finnas andra orsaker för det menar jag...Hm, virrig blir jag. Hoppas att det har gått bättre för dig sedan i alla fall Iske!
    I mitt fall så hade jag havandeskapsförgiftning med dottern och då kan detta bli en av komplickationerna så den läkare jag gick till han kunde nästan utan att sett resultaten från blodproverna säga va det va... så när han fick provsvaren så kom det inte som en öeraskning... Ja käkar ju dom nu och är gravid så får se vad som händer
  • Saki

Åh, hoppas det går bra för dig nu då! *håller tummarna* Här hoppas vi på bättre lycka nästa gång, men försöker nog inte igen förrän till hösten.

• Iske
    Saki skrev 2008-04-09 14:32:33 följande:
    Åh, hoppas det går bra för dig nu då! *håller tummarna* Här hoppas vi på bättre lycka nästa gång, men försöker nog inte igen förrän till hösten.
    Tack... ja får hoppas på det bästa ! lycka till hos er med när ni bestämmer er för att testa igen
  • Poppy Lee

Saki: jag tror att man kan behöva Trombyl om man har någon autoimmun sjukdom också. Det är därför jag misstänker att jag behöver det, jag har nämligen struma och äter Levaxin för detta. Det tycks finnas något slags samband mellan autoimmuna sjukdomar och mf som kan avhjälpas med blodförtunnande.

Exempel på autoimmuna sjukdomar: struma, ms, diabetes, reumatism, Crohns sjukdom, vitiligo, alopecia (håravfall) m.fl.!

• Saki

Poppy Lee:
    Ja det var ju väldigt intressant att höra, eftersom jag själv har hypertyreos (giftstruma). Jag har dock inte kommit så långt som till Levaxinet än, jag fick diagnosen i februari och äter nu Tiotil för att hämma hormonproduktionen. När sköldkörteln är "utslagen" (eller om det blir operation) så antar jag att nästa steg är Levaxin.

Hmmm jag undrar om min hypertyreos hade något att göra med mitt missfall. Jag fick diagnosen i februari, bara nån vecka innan jag upptäckte att jag var (oplanerat) gravid. Och det är ju ingen bra kombination. Min läkare sa att det visserligen var ökad risk för missfall, men att det nästan alltid gick bra ändå. Men NEJ.

Tack för info, jag ska kolla upp detta när vi bestämmer oss för att starta bebisverkstad igen!

• Poppy Lee

Saki: Jag tror helt klart att det finns ett samband mellan sköldkörtelvärdena och missfall, det tycks i synnerhet ha att göra med lite senare missfall (dvs ej sådana som sker i v 5-6 och som har att göra med att ägget inte fäster ordentligt). J

ag har ursprungligen giftstruma precis som du, är opererad för detta och måste nu äta Levaxin resten av livet.

Autoimmuna sjukdomar som vår tycks få kroppen att tro att graviditeten är en sjukdom, det egna immunförsvaret attackerar graviditeten och det kan bli missfall. Med blodförtunnande medicin kan den här reaktionen hävas.

Nu ska jag på privat missfallsutredning nästa vecka där de ska kolla upp mig ordentligt med massor av prover, bl a ett som har att göra med mitt immunförsvar, men även om jag inte hade fått tid för utredning hade jag HELT KLART testat att självmedicinera med 1/3 barnalbyl (motsvarar trombyl) nästa graviditet.

Hoppas att du får struman under kontroll och kan starta verkstaden snart!

• Alexa
    Poppy Lee skrev 2008-04-10 11:04:58 följande:
    Saki: Jag tror helt klart att det finns ett samband mellan sköldkörtelvärdena och missfall, det tycks i synnerhet ha att göra med lite senare missfall (dvs ej sådana som sker i v 5-6 och som har att göra med att ägget inte fäster ordentligt). Jag har ursprungligen giftstruma precis som du, är opererad för detta och måste nu äta Levaxin resten av livet. Autoimmuna sjukdomar som vår tycks få kroppen att tro att graviditeten är en sjukdom, det egna immunförsvaret attackerar graviditeten och det kan bli missfall. Med blodförtunnande medicin kan den här reaktionen hävas. Nu ska jag på privat missfallsutredning nästa vecka där de ska kolla upp mig ordentligt med massor av prover, bl a ett som har att göra med mitt immunförsvar, men även om jag inte hade fått tid för utredning hade jag HELT KLART testat att självmedicinera med 1/3 barnalbyl (motsvarar trombyl) nästa graviditet. Hoppas att du får struman under kontroll och kan starta verkstaden snart!
    Nu måste jag bara fråga... Vet du exakta mängden acitylsalisy.. bla bla bla.. i både Trombyl och barnalbyl??

Min gyn har remmiterat mig till Björn i Borås som håller på och forskar om Trombyl.. Jag har nu haft 9 mf sammanlagt.. Har även 3 barn.. Har blodproppar i släkten.. Pappa och mormor..
    Vet att det har gått bra för så måånga som tagit just Trombyl.. Men min läkare ger mig det inte..

Så jag testar helt klart barnalbylen.. Det är inte samma som ALBYL MINOR då???
  • jazzy
    Alexa skrev 2008-04-10 13:46:37 följande:
    Nu måste jag bara fråga... Vet du exakta mängden acitylsalisy.. bla bla bla.. i både Trombyl och barnalbyl??Min gyn har remmiterat mig till Björn i Borås som håller på och forskar om Trombyl.. Jag har nu haft 9 mf sammanlagt.. Har även 3 barn.. Har blodproppar i släkten.. Pappa och mormor.. Vet att det har gått bra för så måånga som tagit just Trombyl.. Men min läkare ger mig det inte..Så jag testar helt klart barnalbylen.. Det är inte samma som ALBYL MINOR då???
    Trombylen brukar vara 75 mg/ en tablett om dagen..vet dom som fått högre dos oxå...
    med en blöja på huvudet kommer man långt
  • flowerLowa

får jag fråga VAD trombyl är och på vilket sätt det kan vara till hjälp när man haft upprepade mf...? Har läst så mycket trådar om det men inte riktigt fått grepp om vad det är! Jag har haft 2 mf, och känner nu att jag inte vill gå igenom ett mf till innan man ens försöker undvika det... om trombyl inte gör nån skada även om det inte behövs - varför "får" man inte testa det? ska man börja äta det innan grav eller när man är gravid? vill gärna ha så mycket fakta ni bara har!

kramar!

~~Ju mer man vet, desto svårare blir det att leva~~
  • Alexa

flowerLowa: Trombyl är ett blodförtunnande läkemedel. Vissa gravida har lättare att få just blodproppar mellan fostret och moderkakan om jag förstått det rätt.. Ådrorna är ju sååååå tunna där.. Då hjälper Trombylen som tunnar ut blodet och det kan passera lättare utan proppar.. Det skall inte vara skadligt att ta såpass liten dos.. Det är inte bevisat helt och hållet att just Trombylen hjälper.. Det finns en man/läkare i Borås som just nu håller på och forskar om just Trombyl och graviditet/missfall. Jag själv kommer nog att ingå i den studien om vi inte lyckas bli gravida innan start..

Svar på tråden Trombyl utskrivet endast efter 3 mf?