Jag har tänkt och tänkt och tänkt idag. Och jag kan bara inte släppa det här.
Forskningen kring prematurföräldrars upplevelse tar alltså inte ens själva vården i beaktande? Jag känner mig matt och knäsvag vid tanken! I min disciplin, kemiteknik, är det självklart att det jag gör påverkar processen som sker. Jag kan inte beskriva ?vad som händer? utan att samtidigt beskriva ?vad jag gör?. Men i prematurforskning verkar ett av huvudantagandena vara att det i huvudsak är barnets för tidiga födelse som orsakar föräldrarnas reaktioner. Tanken att själva vården inte bara bidrar utan står för en stor del av stressen är ganska sällsynt förekommande.
?Vad kan vi göra för att hjälpa föräldrarna i den här situationen?? är för all del en lovvärd fråga, men det vore intressantare att fråga ?Hur kan vi ändra den här situationen så att den passar levande människor som försöker bli föräldrar till ett barn??. I stället för ?Hur kan vi stödja föräldrarna?? vore det trevligt med ?Vad är det som gör att föräldrarna behöver stöd??, ?Vad gör vi som bidrar till dessa reaktionsmönster?? och ?Vilka stressorer kan vi ta bort eller förminska??.
Neonatalvården är en ung disciplin, inget snack om saken. Det finns många problem som kommer från dess historia och som tyvärr lever kvar i idéer och föreställningar som sitter i väggarna. För att bedriva en modern, familjeinriktad vård behöver neonatalavdelningar frigöra sig från sin historia, glömma ?hur vi alltid har gjort? och tänka ?Hur borde det här vara, med tanke på vad vi vet och antar kring barn och familjer??. Det handlar inte om att måla om idébygget eller ens totalrenovera, hela synsättet måste rivas och byggas upp igen från grunden. Först då kan vi få bukt med idéerna kring att ?barnet har det bäst ostört i sin säng?, ?föräldrarna ska inte behöva ta ansvar för det är för jobbigt för dem att behöva ha hand om sitt barn?, ?pappor är lite fumligare än mammor med små barn, och eftersom de inte vet lika mycket är det säkrast att uppfostra dem ordentligt?, ?sitta med sitt barn är sånt man gör när man inte har nåt annat för sig?, ?det spelar ingen roll hur ofta eller sällan man pumpar? eller ?så länge ett barn inte ammas behöver mamman inte finnas på avdelningen (och eftersom pappan inte ammar kan han gott hålla sig borta han med!)?.
Man vet t ex sedan länge att mammor upplever separation från sitt nyfödda barn som något ohyggligt stressande. Läggs det mer krut på känguruvård för det? Nja, fläckvis över vårt avlånga land blir väl svaret. Man vet sedan länge att föräldragrupper på avdelningen bidrar till att sänka stressen och öka välbefinnandet hos föräldrarna. Läggs det mer krut på samarbetet med föräldraföreningarna för det? Den frågan vill jag inte ens försöka besvara, resultatet blir alltför nedslående.
Missförstå mig rätt. Det görs många fantastiska saker inom neonatalvården. Det finns många eldsjälar och många änglar. Men systemfelen är alltför många och alltför grava för att kunna bortses från. När föräldrar till helt friska barn kommer hem fullständigt traumatiserade efter en kort och problemfri vårdperiod, då är det inte läge att fråga sig ?Hur kan vi stödja??, då är det läge att fråga sig ?Vad gör vi för fel????. Och sen, när man har granskat sig själv i spegeln tillräckligt noga, är det dags att snabbt som ögat kavla upp ärmarna och påbörja nybygget!