• snissi

Flytt till England?!

Jag och blivande maken har gått igenom detta tusen gånger, vi är helt 100% säkra på att flytta från Sverige, om inte permanent så i allafall för ett tag. Drömmen skulle givetvis vara USA, men jag inser att det är för knepigt.

Just nu har vi släppt tankarna på USA och har börjat inrikta oss mer på Europa, och då främst England. Jag vet bara inte riktigt i vilket hörn man ska börja. Vi kommer vilja hyra lägenhet, att köpa känns för riskabelt när man inte vet om man ska stanna.

Tips och råd tages tacksamt emot! Jag tar ALLA råd jag kan få. Nämnas bör kanske att vi inte än har barn.

Har någon som funderar på att flytta till England alt. bor i England några bra hemsidor att rekommendera så skulle det vara helt underbart!!

Tack så jättemycket på förhand! /Cissi

• Svar på tråden Flytt till England?!
  • snissi

Tack för tipset! Ska genast kika på det!

Men, är det inte svårt att få hyra lägenhet där när man inte har några tidigare referenser i UK? Här hemma vill de ju ofta ha referenser, arbetsavtal och i vissa fall även kreditupplysning... Arbetsavtal bör man väl kanske kunna visa upp i UK men på en kreditupplysning kommer det ju inte synas någonting alls?

• sbalogun

Hm nej det ar klart men jag tror att det ar ok anda.. de tar oftast en manadshyra i deposit och en manadshyra i forvag sa det ror sig om ratt mycket pengar. Man brukar fa skriva pa kontrakt pa minst 6 manader. Ska ni fixa jobb innan ni kommer eller losa det nar ni kommer hit? Vart har ni tankt bo?

• lolou

Hej! Jag bor i England just nu. Vi hittade vår hyrbostad på rightmove.com. Där finns massor. Betalar just nu 650 pund i månaden för ett litet hus med 3 sovrum. Vi fick lämna 2000 pund i deposit men annars var det inga problem.

Ett tips kan vara att flytta till norra England-London och däromkring är jättedyrt!

Får jag fråga varför ni vill flytta hit?

• Vaniljkex

Det kan vara knepigt att fixa hyreskontrakt har i England, mest beroende pa att det ar sa svart att oppna bankkonto. For att fa hyra maste du ha sk proof of address (utility bill, dvs el-, gas-, vatten- eller telefonrakning, eller bank statement), som en bekraftelse pa din identitet tillsammans med ditt pass, och av dessa ar ju bank statement det enda mojliga alternativet innan man har en bostad. For att oppna bankkonto behover du oxa proof of address... Lite moment 22 alltsa! Jag tycker att de flesta har rakat ut for krangel med det, mig tog det mycket tjat fran min sambo, inklusive hot om att byta bank, innan jag fick mitt konto. Men jag var iofs inte desperat, utan kunde anvanda mitt svenska konto, och bostad hade vi ju redan.

Primelocation.com kan vara ett bra stalle att borja din sokning efter bostad.

Jag tror att det ar lattare att ha ordnat ett jobb innan ni kommer hit, for foretaget kan kanske hjalpa dig med bankkontakter.

Svar på tråden Flytt till England?!