Ulla1974 skrev 2008-05-25 09:52:55 följande:
Hej min syster hade ett döende barn på neonatalen och det var tjafs om att ammande mammor var de som hade första tjing på övernattningsrummen. Helt hemskt. Konstig prioritering att prioritera mammor till friskare barn som kanske behöver gå upp ett par hg framför de som har barn som de kanske inte kan tas hem någonsin.Koppmattning och amningspump är alternativ.Ja det låter hårt men jag menar att det är en ren amningshysteri på
neo.Små svårt sjuka barn behöver inte sina föräldrar.När jag jobbade med äldre barn som tex fått en träpinne i huvudet och fått hjärnskakning så var det inget snack om att föräldrarna inte skulle sova över - det fanns säng på rummet.Det psykologiska omhändertagandet var under all kritik- inte vid ett tillfälle kom det in en sjuksköterska till min syster och satte sig vid sängkanten för att höra det var. Nej man fick tid hos kurator om ett par dagar.Jag är förvånad över att barnsjuksköterskorna är såå dåliga på att ge psykosocialt stöd. Det är deras upg att stödja vid kriser inte i första hand kuratorn. De är de som är där kring barn/föräldrar dygnet
runt.Själv vakade jag i nära en vecka och fick en klapp på axeln och fick höra hur duktig jag var och vilket stöd jag var för min syster. Jag ordnade själv stöd hos präst för att ha ngn att tala med för att orka sitta och hålla tjejen i handen då hon var så sjuk att man inte fick hålla henne..Jag vet hur man ordnar hjälp men det finns nog de som inte vet var de ska vända sig.Uppföljningen efter utskrivningen från neo var ett rent helvete. Den fanns
inte.De fick inte ens ett telno vid utskrivningen. Tjejen var inte prematur utan fullgången och fick svåra hjärnskador. Hon skrek dygnet runt och matvägrade och svalt. Tid skulle ges från neurologen efter 3mån.Jag förstår ff inte hur man kan ge en experimentell behandling till ett svårt sjukt barn och sedan inte ha en uppföljning på flera månader. BVC-sköterskan försatte min systerdotter i fara genom att inte agera. Jag tog kontakt med neo och då fick de omgående hjälp.Men varje steg att få hjälp har varit en kamp.Moster men även barnsjuksköterska och alla har inte turen att ha en sådan resurs i sina liv när sådant här händer.
Men vad är det för hemskt Neo din syster hamnade på? Ingen uppföljning, inga samtal och ingen stöttning? Så får det inte gå till *arg* =(
Funderar lite på bara... om lilla tjejen inte var för tidigt född och låg så länge på sjukhuset, varför låg hon på Neo då och inte på någon utvecklad barnavdelning som har kunskap om de barnen? Eller så kanske det inte finns... ofta finns det bara om man bor i stora städer. Tyvärr! =(
Nä, kan bara säga... att det är tur att det inte inträffar så ofta, att de flesta Neoavdelningar i Sverige har empatiska och helt fantastiska systrar och människor.
Och de flesta prioriterar inte rum till ammande mammor framför föräldrar till svårt sjuka barn, det är oftast de med sjukaste barnen som får rummen först. Men det blir också fel... att inte mammor som kan amma kan få bo på sjukhuset och vara hos sina barn. Hur man än gör så blir det bara fel i föräldrarnas ögon =/