• Ulfino

Vattenpölars påverkan på familjepromenader

Det är svårt innan man fått barn att inse vilken magnetisk dragningskraft som vattenpölar har.

Vår familj's färd framåt utomhus styrs nämligen av just - vattenpölar. Ser vår lilleman en vattenpöl så måste den ju bara stampas på, det bara är så... Det finns ett tydligt styrningsmönster - huvudet upptäcker vattenpöl - liten kropp vrider sig - ben virvlar som trumpinnar - fot lyfts och PLASK, vattenpölen är revirmarkerad.

Eftersom Lilleman's framfärd styrs utav vattenpölar så styrs även Lilleman's pappa's framfärd av vattenpölar. Det gäller att vara först! Enda sättet att blockera mötet mellan djup vattenpöl och liten man är - en barnvagn i vägen - och hoppas att det finns en mindre men ändock attraktiv vattenpöl som istället kan locka hans intresse.

Det har slagit mig att ifall man skulle kunna placera ut mindre vattenpölar på rad, liksom som färdmarkerare, till exempel mot dagis, hur fantastiskt enkel dagispromenaden skulle bli! Jag får försöka tala med parkförvaltningen om detta.

• Svar på tråden Vattenpölars påverkan på familjepromenader
  • Angelven

Nåja - det är inte bara små barn som tycker det är kul. För ett antal år sedan var jag promenerandes till jobbet - det hade regnat och jag hade galonställ och gummistövlar...

Ser en STOR vattenpöl, tar sats och ... PLASK - jämfota!

... sedan var det bara att smyga förbi den gapskrattande tanten jag inte såg innan...

Vattenpölar är enkel lycka.

• Cyberdansken

Ja, är barnet bara klädd för det så är vattenpölar synd att ta ifrån dom. Det finns inget som är så kul när man är liten och som Angelven så hoppar jag fortfarande i dom ibland.

• Johnny80

Vattenpölar är bara så kul, håller med om att det kan va lite svårt att hindra ibland. Jag sprang och hoppade med min son genom två stycken pölar som va ungefär 15cm djupa. Visst det blir blött men det torkar ju, man måste ha barnasinnet kvar HELA livet Räcka ut tungan.

Den som bromsar först, bromsar för tidigt.....
  • Gabbes päron

En annan har ju samma problem, fast jag gör det med bilen på vägen. *farlig*

• Alshain

Haha... så underbart skrivet! Det är nog viktigt att planera promenaderna så att det finns tid för vardagens alla små underbara upptäckter!

Svar på tråden Vattenpölars påverkan på familjepromenader